|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är en relativt nybliven ägare till en 130i M -07 och jag måste verkligen säga att det är en helt fantastisk maskin! Jag upplever det dock svårt att få "mjuka växlingar" mellan 1:an och 2:an, det är väldigt lätt att det blir lite "hackig" gång. Är det någon annan som upplever det likadant? Jag är van att köra en 325 ci e46 och där går växlingarna hur smidigt som helst. Är detta ett känt problem för 1-serien i allmänhet och 130 i synnerhet, eller kan det vara så att just mitt exemplar känns så? | |
|
jag har aldrig upplevt det på min 130i som jag har, hur smidiga växlingar som helst. Jag har haft en 130i- 08 tidigare samma där inga problem med växlingarna. |
|
| Ytterligare ett fall där CDV:n trilskas? | |
|
Ta bort CDV ventilen så kommer dina växlingar gå mycket mjukare! Innan jag tog bort min kändes det som om man slog i växlarna när dom lades i, men nu går det knappt att växla ryckigt även fast man vill.. CDV = Clutch delay valve är en ventil som saktar in hydralikflödet innan kopplingnen, vilket gör att kopplingen alltid har samma varvtal när tryckplattan läggs an. Detta får med sig ett ryck vilket upplevs som om man inte kan köra. Ta bort den och tryck ihop hydralslangarna så kommer det bli som en ny bil. Ventilen är ca 4 cm lång cylinderformad och sitter under växellådan och är lätt att identifiera. När du har tagit bort ventilen och satt ihop slangarna, så öppnar du bromsvätsketankens lock och pumpar med kopplingen. Det kommer börja bubbla i oljan och det är luft som trycks ut. Fyll hela tiden på med ny bromsvätska DOT 5 klassad. När du har ett kopplingstryck och det känns som innan kan du skruva på locket och allt är klart! BMW CS #07491 |
|
|
Finns denna ventil även på 320 e46 m52? Jag tycker den är lite besvärligare att växla än mina andra bilar. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Största märkbara skillnaden utan CDV är vid växling 1-2. DOT 4 bromsvätska ska användas. DOT 5 är siliconbaserad och får inte blandas med DOT 4. Jag köpte 0,25 L ATE SL.6 Länk |
|
| vad har cdv för uppgift från början då? vad är poängen med att kopplingen skall ha samma varvtal varje gång? | |
| Länk | |
| CDV:n är helt sonika en strypning som bromsar kopplingens ingrepp och har inget med varvtalet att göra. Trimmade ventiler är inget att stå efter, utan ta bort den bara och anslut ledningen direkt till cylindern i så fall. | |
| Men om den bromsar kopplingens ingrepp borde den väl ändå ta mjukare? | |
| Jo, det kan tyckas så. men faktum är att den goda tanken, som även konstruktörerna haft, är att känslan för var dragläget är försvinner när inte kopplingen följer foten. Troligen vill man skona drivlinan, men som någon annan redan nämnt blir det nog ofta tvärtom. | |
| okej då ryker den i helgen! för de är "tamigfan" omöjligt att växla mjukt med bilfan, har försökt att hitta olika lägen där det går att växla mjukt och enda som funkar är att hålla gasen någon sekund längre när man kopplar så går det lite mjukare, fast ibland låter det som man "glömmer" släppa gasen ist och det är ju bara pinsamt! men då löser jag det på detta sätt i helgen=) thx:) | |
| men den listan som stod i länken är ju inte 130i med? finns den på alla e87? | |
| Tack för alla svar! Finns det någon baksida med att montera bort cdv:n? Ni som har gjort det, har ni fått någon respons vid servicetillfällen hos BMW? | |
|
Har tagit upp CDV frågan med BMW Sverige och verkstad efter flera misslyckade åtgärder pga kopplingsvibrationer i dragläget. Ingen som helst respons eller vilja till diskusion. Titta på realoem.com så ser du hur CDV på 1:an ser ut. CDV ska skydda kraftöverföringen om man lyckas "tappa" kopplingen. |
|
|
Tog bort den för 2 år sen, varit på service 3 ggr. sen dess, ingen som har sagt nåt. Varför skulle de? Kanske om kopplingen krånglar... Det är defenitivt lättare att "känna av" kopplingen utan. Nackdelen är att det blir lättare att chockbelasta hela drivlinan om man ofrivilligt snabbt skulle släppa kopplingen med för mycket gas... men jag brukar inte göra så ;-) |
|
|
Däckens grepp mot asfalten borde vara säkerhetsventilen för detta! ;) /Anders, (mek. konstruktör) |
|
|
Det resonemanget håller inte i de högre växlarna... /Onehp, (fordonsingenjör ;-) ) |
|
| Det har du ju delvis rätt i, men i de högre växlarna är vridmomentet betydligt lägre från växellådan till hjulen ;) | |
| Stämmer. Men om man nu har fullastad bil och R-däck på snustorrt asfalt? Inte garanterat att däcken släpper innan skadan är gjort? Men visst, man måste köra ganska idiotiskt för att lyckas ha sönder grejorna :) | |
| Jodå, visst går det att ha sönder det mesta om man vill. Tanken var nog att skona hardyskivor m.m. från höga momentpeakar kanske för slitage mer än totalhaveri, men jag tror istället man får flera med lägre amplitud av att köra lite ryckigt. Jag har CDV fortfarande på min gamling. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.