AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.296

"Bästa" familjebilen för runt 200.000kr?

Sida 3 av 3
Superb finns också med standardpaket som är billigare. Glöm inte att välja till fjärrstyrd webasto om du går på VAG-spåret. Skall du ha Passat ger nog GT 170hk 4-motion DSG ett svårslaget pris. 306 inkl masters och GT-paket.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Men är det tryggt att köpa VW-DSG? Är det inte många haverier på dessa, redan vid miltal under 10K ?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Under 10k mil täcker maskinskadan lyckligtvis. De flesta ras jag läst om har handlat om chippade Golf GTI och tungt lastade Caddy. Passat verkar ganska förskonad.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kolla med taxi chaufförer som kör DSG växlade VW. Dom flesta har haft problem med lådan långt under 20000mil.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vi har haft två stycken Passat TDI170 DSG på jobbet, varav den ena hade rullat 13.000mil när den såldes, men ingen av dem har haft det minsta problem med drivlinan i alla fall. Det säger visserligen egentligen inte att konstruktionen är driftsäker, men dessa bilarna kördes hårt även kalla av diverse gasglada (Men respektlösa...) kollegor.

Så nog kan en DSG fungera utan problem. :)

//Bjersér
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Taxi ställer iofs lite andra krav på hållbarhet. Volvo exempelvis har ju annat serviceschema (oljebyte i automatlåda osv) på de bilarna och ändå är det inte helt ovanligt med ras även på konventionella automater i taxibilar. Iofs brukar det ligga runt 30-40 tusen mil då.

-------
//Lövet
I den finska delen av släkten säger man att en bil med DSG skall man sälja innan den gått 6000 mil. Så jag får väl ta tillbaka det där med DSG ovan :-)
BMW 545 Touring

Länk

Länk

Länk

Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Inte så rolig men prisvärd familjebil som jag tror ändå är helt ok. I princip en V70 men aningen ovanligare.

Länk
En liten fråga, inledningsvis skrev du om E61 men var dels rätt för den fortsatta värdeminskningen och tveksamheter kring kvalitén.

Är inte hög värdeminskning och tveksamheter kring kvalitet epitet som bättre passar in på Ford, Hyundai, Renault och Skoda när de åldras lite än en välskött E60/61 (där de första tre årens höga värdeminskning redan är borträknad)?

Jag vill inte kasta skit på någon tillverkare eller ifrågasätta någons rekommendation. Däremot vill jag fråga trådskaparen vari betänkligheterna kring kvalitén på E60/61 ligger. Hur ny måste bilen vara och hur långt får den ha gått är andra frågor? Tycker du din E46 känns för gammal och sliten nu eller bara för liten? En E60/611, E-klass eller A6 (som trådskaparen nämnde initialt) ger mer utrymme än mindre bilar som Focus men verkar ha blviit ointressanta?

Ett tips är att ta med båda barnstolarna och barnvagnen till en välsorterad bilhandlare. Ta ledigt från jobbet en dag och lämna familjen hemma. Böka runt med stolarna och vagnen bland bilarna och provsitt fram så märker du själv vilka modeller som det kan vara vettigt att gå vidare med. Är både du och chefen 1,99 långa blir det få bilar ni kan sitta bra fram i med bakåtvänd barnstol bak. Är ni mindre långa eller rent av lite korta kanske det funkar utmärkt i en treserie. Kom även ihåg att det skiljer enormt mellan olika bakåtvända barnstolar i hur mycket baksäte de tar. Vissa tvingar barnen sitta med benen som fällknivar trots att de tar upp enormt med plats medan andra ger barnen bra benutrymme på motsvarande yta. Fundera också igenom om ni behöver en syskonvagn eller om det räcker med en ståplatta till den befintliga barnvagnen. Barnvagnarna skiljer sig ju också ganska mycket åt i hur kompakta de blir när man fäller ihop dem.

En annan funderare, hör du till de som kan packa en bil eller kastar du bara in allt när familjen ska iväg? Det går att ha en sedan med flera barn, bara man kan packa någorlunda när man ska iväg på semester. För en del utan barn som bara kastar in grejerna räcker inte ens den största kombin.

Toyota Avensis bör väl också nämnas som en vettig familjebil? Subaru Legacy finns med boxerdiesel (och som kombi) och Subaru brukar ju ligga bra till i nöjda-ägar-undersökningar. Men visst, det är inte riktigt samma kvalitetskänsla i kupén som i en 5-serie, A6 eller E-klass men det är det heller inte i fler av bilarna som nämnts i tråden i övrigt heller.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ett annat förslag om du ska hålla dig till BMW är ju en X3. Bra utrymme där bak och även om inte bagaget är längre så är det djupare/högre än i E46. Däremot är försäkringskostnaden ganska hög.
Men du får ju fyrhjulsdrift vilket alltid är trevligt.
De verkar vara mindre rostproblem än med E61 också och bra andrahandsvärde.
Jag tycker du ska ta av dig kjolen, dra på dig ett par byxor och åka och hämta en riktig bil. En sån här t e x:

Länk

Lägg ut dom befintliga barnstolarna på blocket och säg till Förenade bil att dom får slänga med passande barnstolar om det ska bli affär.

Du kan ju inte sälja två BMW och köpa en Honda och en Skoda? Inte för att det är något fel på dom bilarna men du hör väl hur det låter?

;-)

Cheers

HW Devil #1
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hej HWDevToolsSupport! När får man kolla in din nya E90? :)

Tro mig, jag har övervägt en 320dTA men den känns faktiskt lite för liten. Jag undrar om man kan sitta i framsätet om man har en bakåtvänd bilstol (2-4 år) monterad i baksätet. Jag tror inte det, vilket gör E90:n för liten.

Nej jag tror jag kör på med E46:an ett par år till, det verkar vara det billigaste och roligaste alternativet just nu. :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Citat bavega:
"Är inte hög värdeminskning och tveksamheter kring kvalitet epitet som bättre passar in på Ford, Hyundai, Renault och Skoda när de åldras lite än en välskött E60/61 (där de första tre årens höga värdeminskning redan är borträknad)?"

Jag såg häromdagen (Vi Bilägare?) att minst värdeminskning har (i fallande ordning) Subaru, Toyota, Honda och Skoda på 4:e plats. Sen kom BMW, VW och Audi i mittfållan, med fransmännen längst ner. Och vad gäller kvalitet tror jag inte Subaru, Toyota, Honda eller Skoda har sämre än en ny BMW. Snarare tvärtom.

"Däremot vill jag fråga trådskaparen vari betänkligheterna kring kvalitén på E60/61 ligger. Hur ny måste bilen vara och hur långt får den ha gått är andra frågor? Tycker du din E46 känns för gammal och sliten nu eller bara för liten? En E60/611, E-klass eller A6 (som trådskaparen nämnde initialt) ger mer utrymme än mindre bilar som Focus men verkar ha blviit ointressanta?"

Faktum är att jag servade min E46 för 2-3 veckor sedan och den känns inte ett dugg sliten eller gammal. Tvärtom känns den solid och den går... ..fantastiskt! Körglädje ut i fingerspetsarna och bilen bara ber om mer. Den inbjuder till attack-läge och man blir glad varje gång man vrider på nyckeln. Det är inte alls dumt att kunna hålla 80+ km/h i rondellerna kl 05:45 på morgonen på väg till jobbet. :)

Dock kunde den vart lite större i baksätet. Det som stör mig mest är just att passagerarsätet fram inte kan brukas pga bilstol (2-4år) till höger bak. Men det kostar 1500kr att fysiskt koppla loss airbagen fram i passagerarsätet så jag tror den ena kotten får flytta fram till mig när den andra anländer. Så vi FÅR plats 4 personer i bilen, och 1500kr är inte mycket jämnfört med att köpa en ny bil (kostar iofs 1500kr att montera tillbaka den också).

F.ö. anser jag mig absolut kunna packa en bil, på det området har jag inga problem egentligen, mer än att det hade vart trevligt med mer utrymme. Det är dock inte skäl nog att byta bil för.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Om du jämför med en större bil som ex.vis V70 så har du samma problem med passagerarstolen som i E46an vad gäller utrymme.
Som tur är kunde vår äldsta sitta framåtvänd när nummer två kom.
Men det skulle väl vara skönt med lite mer plats ibland.
Har tittat mycket efter E61 och X3 men förmodligen blir det en E90 nästa gång, förhoppningsvis med en 6:a.
Gillar också det där med rondellerna. Speciellt när man har någon V70 eller liknande som ligger och trycker ett par meter bakom en på raksträckorna men sedan får släppa en stor lucka vid en kurva eller rondell.
Väghållningen och även komforten är suverän måste jag hålla med om men kvalitén känns kanske inte alltid på topp, men inte dålig heller.
Men ska man bara transportera ungarna och matkassar finns det ju mer praktiska bilar.
Goda nyheter alltså, inte BMW-lös på ett tag än. E46 är en riktigt trevlig bil (om man blundar för vissa problem med rost och så).

Vi kan ta ett studiebesök till 325:an idag om du har lust.

Om du vill komplettera med en rymlig familjebil ska du ska få ett riktigt bra pris på en Laguna av mig. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.