|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har nu 1 st fru, 1 st 2-åring och en till på väg. Vid leverans kommer 2-åringen vara runt 3 och således behöva sitta baklänges 1 år till. Korrekt? Därför skulle jag vilja bolla med er hur ni tänkt, jag är en smula förvirrad. :) Med 1 nyfödd och en 3-åring, samt airbag i passagerarsätet fram på E46:an så blir det minst sagt trångt hut man än sitter. Den stora bakåtvända barnstolen som nu sitter höger bak gör att man knappt kan sitta höger fram (förutom ytterst korta sträckor, huvudet är 10cm från vindrutan). Jag tror inte det finns jättemycket plats att montera denna stora barnstol fram (förutsatt att airbagen kopplas bort). Någon som har erfarenhet av detta? Får en bakåtvänd barnstol plats fram i E46? Vad kostar det att koppla ur airbagen? Om den stora barnstolen INTE får plats fram så måste båda stolarna vara bak. Babyskyddet måste vara vänster bak eftersom vi har en "base" (snabbkoppling) till babyskyddet. Således blir det svårt att sitta i mitten bak. Korrekt? Alltså måste man byta till en större bil där man kan ha båda barnen bak och frugan fram eller, ännu hellre, urkopplingsbar (med nyckel) airbag fram så att stora kotten kan sitta bakåtvänd där framme och lillkotten bak med Chefen. Därav följdfrågorna; 1. Vad tror ni jag kan få för min E46 vid privat försäljning? Idag rullade den in på 9000mil, endast servad på BMW Förenade Bil Malmö eller BMW Theanders i Lund. Jag tänker minst 100'. Skicket är mycket bra bortsett något stenskott i vindrutan. Borde jag vänta till våren? 2. Vad får jag för runt 200'? Jag tänker följande krav. Måsten: Storleksmässigt E60/E61. Bra kvalitet. Billig att äga (försäkring, skatt, däck). Billig att köra (djungeljuice). Komfortabel (ej sportchassie). Klima. Gärna: Urkopplingsbar airbag fram (med nyckel). Kombi? Skinn. Drag. Har jag glömt något? Jag har vart runt och kollat idag på BMW, Audi, Skoda, Toyota m.fl. Jag är lite tveksam till att handla E61 ärligt talat och de stora anledningarna är att de fortfarande är dyra, de kommer att dippa rejält i pris och kvaliteten ställer jag mig tveksam till. Audi A4 är nog för liten (inte värt bytet från E46) så då lutar det åt A6. En TDI med tomatlåda (multitronic) och 170 hk kanske? Skoda Superb 170 TDI DSG, underbar bil med mycket för pengarna. Sällsynt med skinn dock och inte så mycket begagnat än. Till våren kanske? | |
|
A4 B8 är klart större än E46 Länk Även Passat är större Länk Vill du ha riktigt mycket utrymme är nog Superb oslagbar Länk ------- //Lövet |
|
|
Var lite i samma sits som dig. Har en som är snart 3 och en ettåring. Använde 728an som familjebil först (och det är den utmärkt till) men då sambon inte är så förtjust i bakhjulsdrift på vintern ,och jag saknade min bmw köpte jag en saab 9-5 kombi ist. Tror det är svårt att hitta mer bil för pengarna just nu. Relativt stor och säker. Billig skatt (biopower) och försäkring och inte speciellt törstig heller. Våran 06 bio snittar just nu 1,1/mil på etanol och då är det i princip bara kortkörningar. MVH David Öfverdahl |
|
| Ford Focus C-Max är rymlig, billig i drift, tillräckligt komfortabel. Mycket bil för pengarna. Jag kör en själv sedan 3 år, har 3 barn (7, 5, 1 år), det funkar. | |
|
Som familjefraktare är V70 oslagbar. Men A6an är riktigt fin bil som är "lagom" på alla områden. mvh Marin |
|
| Som familjefraktare skulle jag slå ett slag för en XC90, bra utrymmen och en säker bil. De icke faceliftade bilarna ligger ju en bit under 200, så man borde kunna hitta en vetttig för 200. | |
|
Kan man leva med att åka omkring i en Saab 9-5 med allt vad det innebär så måste det vara den oslagbart bästa affären man kan göra, E85 är dessutom väldigt billigt nu mot diesel så det är nog bra ekonomi i det. Kolla på kvd.se där de bara vräker ut 9-5:or till vrakpriser varje vecka. Dryga hundringen för den här kanske? Länk Jag tar allt på fullaste allvar. |
|
| A4B8 kan kanske va ngt. Är det standard med urkopplingsbar airbag fram? | |
|
A4 hade jag tänkt mig innan jag valde min E91. Enda skillnaden storlekmässigt jag kunde notera mellan A4 och E91 var att på E91:an sticker hjulhuset ut vid bagaget och det gör det inte på A4 och dessutom är A4:an mer rak i taket, lutar inte ner lika mycket som på en E91 vid bagaget. Det gör att man får lite mer plats för barnvagnen. Men jag valde BMW:n ändå just för att jag hade en E90 innan och ville inte byta ner mig. :) Satsa på en Volvo V70 om du är ute efter en bil som storlekmässigt är som en E61. |
|
|
Det är svårt att argumentera mot V70II som familjefraktare. Bagageutrymmet är enormt, det går att köra in nästan vilken barnvagn som helst på längden. Utrymmet bak räcker för tonåringar, bilen är tyst, bekväm säker. Inte jättespännande att köra förvisso men lika bra som A6 är den i alla fall. Finns hur många som helst att välja på. ------- //Lövet |
|
| Gjorde ett försök på V70 2009+ men kan inte. Jag fixar inte det psykologiskt. Interiören gör en självmordsbenägen. Hellre Superben då. | |
| Air bagen är urkopplingsbar på alla a4:or, använd bilnyckeln i omkopplaren som sitter i handskfacket. | |
| Jag hade för avsikt att kolla på A4 för runt 200' på Audi i Malmö men de hade inte en A4 under 300'. Det är tydligen loosergränsen idag 2011. :) | |
|
Familjelivet kan fjättra en på mer än ett sätt. Livet blir helt enkelt aldrig sig likt mer, på gott och ont (mest på gott såklart, barn är trumf bland de kort som livet delar ut!). Icke desto mindre, något av det roligaste som livet kommer att innehålla är tex att få åka till Coop Forum och handla blöjor, tvättlappar och välling (ibland alldeles ensam utan något barn som skriker!!!). Varför förstöra denna veritabla nöjesstund genom att gå ut och sätta sig i sveriges tråkigaste, vanligaste bil V70? "Inte jättespännande att köra" var årets understatement, känslan i ratten är lika död som ditt ungkarlsliv... Mitt råd är att välja en bil som du blir glad av! Man behöver inte kompromissa. Se även till att välja en bil med bra stereo, för med 2 blöjbarn lär du inte sitta hemma i soffan och lyssna igenom Springsteenboxen om kvällarna...;) |
|
|
"Jag fixar inte det psykologiskt. Interiören gör en självmordsbenägen." Haha...det verkar som jag skrev mitt långa svar i onödan. Räcker med en mening ibland...;))) |
|
|
Ska man ha rejält bagage är nog MB E-klass kombi svårslagen, Det bagageutrymmet är STORT!! Länk |
|
| Jag kan också med nyckel koppla ur Airbagen på min E91. :) | |
| Är det standard på E91/E61? | |
| Jag tror inte att det är standard på E91, det var en viktig funktions som jag ville ha på min E91 när jag valde den. Jag tror alla E91:or med ISOFIX har den funktionen. | |
|
Var det inte en tillval för 800:-, eventuellt i kombination med ISOFIX som Grodan nämnde? //Bjersér |
|
| Provkörde precis en Superb Kombi TDI170 DSG. Underbar! Men då hoppar priset upp till 300' (ny) vilket gör det ännu svårare. Man får ganska mycket bil för de pengarna. Hm.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.