|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag skulle ha kikat på Skoda Octavia Scout, det är en helt ok och iallafall halvkul bil. Skön haldex 4wd på vintern och skaplig bränsleekonomi. Själv gillar jag Volvo V70N. Men du verkar bli sjuk av dessa... Om du skulle våga titta på en 07:a, 08:a med full utrustning och skaplig motor som t.ex 2,5t eller t5 då har du faktiskt ganska skoj. En smak sak dock :) Gr8ride |
|
|
Jag hade antingen valt SAAB 9-5 eller Reanult Laguna, årsmodell 08-10. Jag tycker Lagunan är enormt underskattad. Var och kikade på en helt ny. Näst intill fullutrustad ink. navi och BOSE stereon. 220 tusen. Mycket bil för pengarna. Den nya 170 hk dieseln går dessutom väldigt fint. /Bellamy |
|
|
Finns ju några lämpliga på Blocket. X3 3.0i Länk 330i Touring, endast 2500 mil Länk 530i E61 Länk Har själv kört E60 i nästan 3 år, utan några större reparations-kostnader. Eller en joker Alpina D3, visserligen lite extra mil, men.... Länk |
|
|
Eftersom frågeställaren riktar frågan i detta forum så vore väl det lämpligt att bara diskutera bmw bilar eller? annars hade ju vedebörande vänt sig till ett annat forum så som Övrigt? eller. mitt förslag på lämplig familje bil är 5 serie sen är dina krav avgörande på vilken modell/motoralternativ. k3 bmw cs#8231 |
|
| Jag ser ingen begränsning att diskutera andra märken samt hur de står sig mot 5-serien. De åren jag varit här har det alltid varit ett positivt forum och att diskutera andra märken paralellt med BMW har aldrig någon irriterat sig över. Dessutom gillar jag inte tonen i ditt inlägg. Du är välkommen att inte delta i tråden om du inte vill. | |
| Åter till topic; 530i:n ser fin ut men 10' på klockan? Det känns som det är snåldiesel man ska ha de närmsta åren. Törstiga bensinare lever på lånad tid, oavsett vad vi tycker om det. | |
|
gsacge: jag ber om ursäkt jag trodde du "trådskaparen" bara var intresserad av bara bmw modeller och inget annat och det diskuterades andra märken. my misstake skall inte lägga mig i. k3 bmw cs#8231 |
|
| Inga problem. Nu fortsätter vi. :) | |
|
för utrymmets skulle så ser jag opel vectra som ett alternativ. när jag körde den sist kändes bagageutrymmet enormt. men jag ser helst att du fortsätter att rulla med stil i något bayerskt. några exempel: Länk Länk Länk |
|
| De där nya Opel är fina bilar, bensinaren har en V6:a på 280 hk tror jag. Grannen har den på 280 hk. Som bag säger, bagageutrymmet är enormt, de hade en Mercedes kombi innan och bytte till Opeln för att Opeln är mycket större och de har två barnstolar i bilen. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Varför inte en X5? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Ok, en uppdatering. Var på Skoda och fick en offert. Dels kunde han inte ge mer än 80-90 i inbyte för min 9000-mila 325E46 STCC. Uselt, jag tror jag kan få minst 100' vid privat försäljning. Vad tror ni? De rek. att jag sålde privat för han trodde också jag kan få mer, han gick bara på listpris 325 e46. Han satte ihop en must-have-spec på en Superb TDI170 DSG kombi med elegancepaket, skinn, dragpaket, v-hjul. Brutto 328', netto 316'. Är inte det dålig rabatt vid kontantbetalning och ej inbyte? Det är typ 4% rabatt. Han kunde ev. sträcka sig till 6% rabatt men då skulle han kolla med säljchefen först. Jag hade räknat med närmare 10%. Själv fick jag 17% rabatt på Hondan (lagerbil, 0 mil) och grannen fick 9,7% på en V60 TDI200 med R-design. Dessutom var jag på VW för att höra vad som skiljer Superben från Passaten. På Skoda säger de att det "i princip" är emblemet på huven. Jag var säketr på att de på VW skulle bomba på med argument för att hosta upp de där 30'-50' för att få en mostvarande Passat, men icke. De medhöll att det "i princip" är samma bil. Möjligen att en del av tekniken är något äldre i Superben. Han menade på att nyutvecklad VAG-teknik hamnar först hos Audi, sedan hos VW och till sist hos Skoda. Själv tycker jag Superben är mycket mer läcker än Passaten, men så såg jag detta: Länk Passat Variant (kombi) TSI160 med standardpaket för ynka 239'. Lägg på en tia för DSG:n, 13' för skinn, 8' för v-hjul och ~7' för drag = 277'. Antagligen kan man glömma rabatt på det dock. Då blir valet lätt antar jag. Eller? Kollade även in en A4B8 -09, den ser prakktiskt taget likadan ut som Passat och Superben. De fysiska knapparna skiljer i form och färg, annars är de identiska! Dessutom har jag sprängt min budget på ursprungliga 200'. Och möjligen är jag ännu mer förvirrad. :) |
|
|
Opel ger mig samma habegär som Volvo, tyvärr. X3/X5 är fina men de känns så onödigt svulstiga. Jag tror en dieselpråm med en tomatlåda och stor koffert är det jag vill ha de närmsta åren. Tyvärr. |
|
|
Att få cirka 80-90 tusen i inbytespris för en bil som ev. betingar ett värde runt 100 tusen vid privat försäljning, det är inte uselt anser jag. Att Superben är samma bil som nya Passaten är inte heller särskilt nära sanningen. A4 B8 delar inte många komponenter med varken Passat eller Superb. Om du inte ser skillnad mellan dessa bilar så bör du kika en gång till. Mvh/ Niclas |
|
|
Håller med Heden där. 80-90 tusen för en bil som kan för runt 100 privat är rätt bra betalt! Handlaren ska sen kunna lägga på ca 15% på inbytet. Minus ev. rep och rekond på den. Du bör nog kika på Kia och kanske Huyndai om du vill ha en ny bil för 200 K annars blir det nog begangnat. /Bellamy |
|
|
Du jämför Passat TSI160 och Superb TDI170 vilket inte är riktigt rättvist! Diesel är mycket dyrare även till Passat, och jag föredrar nog Superb om inget annat. Kolla i så fall på en Superb TSI160, eller varför inte en Yeti? //Bjersér |
|
| Jag hade nog i ditt läge sålt bilen och köpt en billigare större bil, antagligen en 9-5 kombi eller en E-klass. Pengarna som blev över hade jag satt in på lämpligt räntekonto tills börsen vänder igen. Vill inte ta lån just nu känns det som.. | |
|
Ur ett bränsleekonomiskt perspektiv bör en Passat med gasmotor (1,4 TSI - 150 hk) vara ett ganska svårslaget alternativ. Har funnits ett gäng fint utrustade sådana med R pkt, dsg, skinn, navi et.c. på KVD av årsmodell 2009 & 2010 under våren sommaren. Under 200k, tex. denna Länk. |
|
|
Rekommenderade jag Ford Focus? Hmm, det är en helt okej bil, billig i drift som få, MEN jag råkade igår ut för samma problem som så många andra Focus-ägare 04-08: trasig ESP! Kostar 17000 att laga! Jättevanligt! Goodwill bara till 10000 mil! Grr... |
|
| Kanske en Hyundai I40??: Länk Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.