AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.980

Köpa denna Passat R36 -09 som finns på YouTube-klipp?

Sida 1 av 2
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Sneglade lite på den här R36:an: Länk

Ändrade mig dock när jag hittade detta: Länk

Hoppas firman informerar om hur bilen har nyttjats (om dom har kännedom om det såklart).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vet inte om det där sliter så fasligt mycket egentligen. Vilken demobil som helst har motsvarande slitage. Men skulle jag köpa den? Nej, det känns inte bra. (Köper iofs inte demobilar heller)

-------
//Lövet
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det är en prisfråga enligt min åsikt. Just denna ligger ju 100k lägre i pris än de övriga 3 som finns till försäljning.
Nu är de nog lite övervärderade dock, men säg att den iaf är 50k billigare än de övriga.

Att köra på snö sliter nog betydligt mindre än en vanlig demobil, som okunniga förare rastar i stan precis som Lövet säger.

Om skicket motsvarar en normal 3000 milare, och handlaren kan visa på full service samt lämna garanti på bilen så är det bara att köpa.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Fast har det gått 3000 mil på en rundbana av is så är väl det lite skillnad mot hur en vanlig demobil gått. Jag har aldrig varit med om att bilförsäljaren räknat ned till start när jag har gett mig iväg i alla fall...;)

Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Förmodligen användes den "bara" första året som demo/testbil...

Senaste året har det ju varit en privat ägare iaf. Den personen har ju säkert kört minst hälften av milen.

Men visst, för att en bilmotor ska hålla länge så ska den ju köras in korrekt, har det gasats friskt med den i början så självklart är den ju mer sliten i både chassit o motor/låda. Fel orsakade av detta visar sig ju inte förrän om flera år när en normal motor skulle fngerat så kanske denna behöver renovering..

DSG-lådan är inte precis skottsäker..heller, läs teknikens värld.

MVH Peter

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Motorn slits inte av att köras in hårt. Det är att föredra.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

qsacage: Isåfall står det fel i min instruktionsbok...:-)

Förklara gärna hur du menar??
Finns olika teorier om hur en modern bil skall köras in...
Kort förklarat: Man har ett fåtal mil på sig på en modern motor att "köra in den". Under denna tid bör man köra på ett speciellt sätt (rätt hårt, googla!) för att kolvringarna skall täta så bra som möjligt mot cylinderväggarna...Sen finns det som säger att det är fel. Finns en hel del i ämnet, o även "bevis" för att motorer som körts "hårt från början", man har bland annat demonterat likadana motorer inkörde "the old way" respektive "hårt", där den "hårt" körda motorn hade mycket renare kolvar osv...Googla som sagt.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
KTM kör in sina motorer med fullgas i 24h x 10, om jag kin rätt. Kolla närmsta KTM-brochyr.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Minns.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sist jag kollade under min motorhuv satt det inte en tvåtaktare där ;) Betvivlar att det skulle vara särskilt nyttigt att köra in en fyrtaktare på det sättet. Alla instruktionsböcker jag läst tvivlar också.

-------
//Lövet
En korrekt inkörd motor körs in hårt punkt slut. Detsamma gäller 2-takts motorer. Glöm dock inte varmkörning, gäller både ny som gammal
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Undvik varvtal över 4000 rpm under de första 150 milen."

Citat min instruktionsbok

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Faktum är inkörningen spelar mindre roll på moderna motorer. Kör in på det sättet du vill. Precisa tillverkningsmetoder har gjort inkörningen mindre viktig. Jag tror att råden i instruktionsböckerna snart kommer vara borta (precis som oljestickan!).
Vissa tillverkare skrotar sina Norrlandskörda demobilar (även bilar som körs av kunder). Hade inte köpt den bilen.
turbo4ever: Har du någon källa på det?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man skrotar ju varken pressbilar, Ringtaxi eller demobilar så lite extremt låter det ju.

-------
//Lövet
Tillverkar som skrotar demobilar?

Låter osannolikt. Har svårt att se att själva tillverkarna har några demobilar tillgänliga, åtminstone för allmänheten att provköra.

/Bellamy
Det var ju mild körning i den videon. Det enda som syntes var att föraren drog iväg och i en takt som var lägre än en "normal" rödljusstart.

Lite extremt att hänga upp sig på det.

Stephan
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Lövet: varför skulle det spela roll om det är 2- eller 4-takt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.