|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tänkte jag skulle skriva ner resultatet av mitt försök att eftermontera Navi Porfessional i min F10:a. Länk Efter lite tid har gått bra och nu har jag en fungerande navigation i kärran. Kostnaden vart långt under mina förväntningar, vilket var positiv! Hjälpen jag fått från BMW kring det här har i princip varit noll, har frågat efter pris på eftermonteringen från lokala åf 3 gånger som skulle återkomma vilket de inte gjort. Mina kunskaper har initialt varit noll och jag har aldrig monterat något i en bil förut, men med lite envishet och efterforskningar var det inga problem. Den enda avvikelsen jag gjort från originalmontering var att jag inte hade mod nog att riva taket mm för att koppla in en ny tankantenn. Så jag köpte en bra GPS antenn som jag monterade in under gallret där högtalarna sitter vid framrutan, fungerade kanon om man tar bort plastskalet från GPSen, som då bara blir 25x25 mm och 12 mm hög. USB-kontakten är valbart om man vill ha, men det är riktigt smidigt att tanka över musik från USB-sticka in till hårddisken i CIC. TIS-accessen är inte heller nödvändig egentligen, men jag ville dubbelkolla allt innan jag började så jag inte drog sönder något i demonteringen. Så här vart i alla fall kostnaderna för det hela, jämfört med priset för priset an navi prof vid ny bil som är 28 400:- Inköp av hårdvara: CIC-enhet + display 10,2" 8765:- GPS-antenn 352:- USB-kabel & USB-kontakt 648:- OBDII-Ethernet kabel 688:- Programmeringskostnader: Programering av CIC till ny bil 1720:- Programering av navigatorn och aktiveringskod 3450:- Aktiveringskod för karta 1514:- BMW TIS access 24 h 270:- Totalt: 17 407:- Nästan 11 000:- billigare än vid fabriksmontering! :) | |
|
Trevligt! Vart fick du tag på skärmen samt CIC enheten så "billigt"? Jag vill uppgradera från CCC Navi Pro till CIC Navi Pro i E61'an, men jag tycker att enheterna är dyra. |
|
|
Jag har bara köpt USB-kabeln på BMW i Sverige, resten är köpt utomlands, ingenting går att köpa i Sverige med de priser som vi har här... Jag köpte CIC & Display på Ebay UK. Finns mycket delar ute där till bra priser, speciellt om man kan ta nån på auktionspris (jag lyckades med det), tror en del bilskrotar annonserar där men säkert även en hel del ljusskygga aktörer. Länk |
|
|
Jag håller även ett öga på eBay konstant, och har kontakt med en bilskrot i Tyskland. Jag är dock inte särskild förtjust i enheterna från Lettland & Littauen. Har flera gånger sett deras enheter på eBay, där kablarna har varit avklippta från de bilarna de kommer ifrån... :( |
|
| Har du något tips på bra bilskrot i Tyskland som man kan söka delar på online? | |
|
Länk De säljer CIC för ca 10 tkr. |
|
|
Imponerande! Några frågor: - Funkar integrering av köranvisningar in i instrumentfältet? - Var hittade du monteringsanvisingar etc? - Hur många mantimmar tror du att du la ner, dels för inläsning (är själv nybörjare) samt för montering? |
|
|
jontem: - Ska kolla hur det är med anvisningar i kombiinstrument, vill minnas att jag sett det men jag tittar uteslutande på displayen. Skulle säkert använda det om jag hade heads up men det har jag inte...än. :) - Monteringsanvisningar finns inte, men det är riktigt enkelt, plug & play :) Kan man byta hårddisk i datorn kan man göra det här. Jag kollade på de instruktioner som ligger i BMWs TIS access och det räckte långt. - Tidsmässigt la jag massor av tid i början bara för att se om det var möjligt. Men för inläsning behöver du max en timme och installationen tar max en timme för en nybörjare. Det enda som jag behövde hjälp med var att dra usb-kabeln till handskfacket, där mina händer var för stora och ett par slanka kvinnohänder är att föredra - så skaffa en sambo om du inte har. ;) |
|
|
Jaymz, Tack för uppdateringen! Byta hårddisk i datorn grejar jag, men skulle nog inte bygga en ny dator själv. Hur drog du sladden till GPS-antennen? Lyckades du dölja den? Har inte fått min bil än (lev v44) så är osäker kring exakt var man placerar saker, hur man plockar ur befintlig display etc men börjar kolla upp detta. Fick inte in Navi under tjänstebilstaketet så lite sugen på att eftermontera... Speciellt med tanke på att jag valde utökat instrumentkluster vilket tydligen ger extra finfina köansvisningar :) |
|
|
Beställde en sån här GPS med FAKRA-kontakt Länk Drog sedan sladden bak från navin upp till högtalarna jag har på instrumentpanelen. Plockade bort plastskalet på GPSen och monterade den sedan mellan högtalarna, där den passade perfekt. Sen på med gallret över högtalarna så vart den helt dold :) |
|
|
Hej Jaymz Jag håller på med precis samma operation på min e61a. Undrar vad för GPS antenn du satte dit? Kanske går med en vanlig modell från ELFA? Dessutom krånglar kodingen då bilen säger att CCCn och skärmen! är för gamla för bilen? Min bil är tillverkad 2006/09/07 och CCCn + skärm kommer från en bil som är tillverkad 2006/08. Har du något tips på hur man kan kringå detta? mvh Carl |
|
|
Hej Vad behöver man "OBDII-Ethernet kabel 688:-" till?? och var köpte du den?? Monterade min skärm o läsare igårkv, och allt fungerar OK endast kodningen kvar på BMW. Coolt med dvd spelarn och skärmen inger biokänsla !!! när jag monterade in min och innan jag började köra så fanns navin där och man såg kartorna men så fort jag började rulla så försvan allt?? alltså finns kartorna i den och behöver inte aktiveras?? Köpte mitt via den länkade sidan i ovan inkl ant. och allt är 100% enl deras beskrivning. |
|
|
Någon mer som har lyckats eftermontera navi i F10 så är jag grymt nyfiken på hur det har gått? |
|
|
Då kan jag berätta att jag har eftermonterat en CIC CID Navi Professional kodat om bilen och ändrat FA Koder (F11) så är det ngn som vill göra samma sak så skicka PM |
|
|
Hej, mitt första inlägg här på forumet, jag har precis bytt från en Golf R till en BMW X3 -12. I Golfen hade jag Nav och backkamera och dessa saknar jag i BMWn. För Audi/VW verkar det enkelt att hitta firmor som eftermonterar men efter att ha kikat lite här på forumet verkar det som man tyvärr får göra jobbet själv när det kommer till BMW. Jag är lik dig jaymz på punkten att jag gärna lägger massa tid på att förstå att allting verkligen fungerar teoretiskt, innan jag påbörjar processen :) Det låter väldigt bra att du hade noll kunskaper innan, lovande för min del.. En fråga, instruktioner som ligger i BMWs TIS access, vad är det? Sen vore det trevlig med backkamera, men det kanske är betydligt mer att riva i för att dra kablar genom bilen för det? |
|
|
jaymz: Är också inne på att göra mig ett byte, har hittat alla delar oså. Men tänkte bara kolla med dig. Nu i efterhand Tycker du att det var värt det? Har i dagens läge ccc proffesional med pdc kamera navi osv osv. |
|
| Är också intresserad av att eftermontera Navi Pro. Är detta någon som vet om BMW kan/vill hjälpa till med kodningen om man monterat en begagnad CIC själv? Vill ju gärna att garantin ska fortsätta gälla. | |
|
Kul att fler har samma idéer! :) TIS är BMWs "instruktionsbok" online som man kan köpa access till, dvs du får instruktioner hur du exakt demonterar och byter detaljer så man inte bryter sönder ngt i onödan. Eftersom jag gillar teknik är navi helt klart värt det, alternativet att ha det via telefon eller en lös navi går bort för mig. BMW hjälper inte till att koda om bilen för detta, det är jag nästan 100% säker på. Jag fick i alla fall ingen hjälp och BMW sa att det inte gick heller för den delen. Har efter ovan även lagt in ConnectedDrive med Apps och Internt i bilen, det var dock av tveksamt värde. Har även monterat en backkamera och TV i bilen vilket funkar kanon (ej OEM men får upp bilden i displayen som vanligt). Backkameran är en kabel att dra från bagageluckan fram till CIC vilket låter jobbigt, men var en baggis faktiskt. Lycka till! :) |
|
| Varför Tycker du att connecteddrive var av tveksamt värde? Jag har idag ccc med navi prof med tv backkamera osv. Och vill uppdatera till cic endast för att fixa comboxen och connecteddrive, med internet, apps och all lull lull men funderar starkt på om det verkligen är värt det. | |
| Comboxen är bra så man kan streama musik över blåtand, men apps som finns för CIC är skit enligt mig. För det första ska all datatrafik gå över blåtanden vilket tar en jäkla tid och sen finns det i mitt tycket inget av värde i de få apps som finns, allt går fortare och bekvämare att kolla direkt på telefonen. Apps blir säkert bättre i nästa generation. | |
| jaymz: hmm du får mig att tänka efter iaf innan jag lägger ut massa pengar i onödan. Blåtanden har jag redan så att jag kan streama eller ja, jag gjorde en egen lösning. Kopplade ett Sony mw600 Blåtand till auxen så kopplar jag upp spotify bara. Iaf tack:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.