AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
76.334

M5 e60 med backad mätare

Sida 9 av 17
Lloydan: japp ögnade igenom uppsatsen. Men som jurist så borde du hålla med om att det är tolkningen av lagen från domstolens sida som är det väsentliga. Det brukar också vara så att juristerna från båda parterna tycker de har rätt, i slutänden visar det sig inte alltför sällan att ena parten hade lite mer rätt... Så bara för att en jurist påstår något så innebär det inte per auyomayik att det är så! I detta fall så har vi haft en diskussion om ett liknande fall där en bekant (som är jurist) kom med ett annat utlåtnade än ditt! Därför bad jag dig ta fall som faktiskt varit uppe i domstol, återigen det är det som är det intressanta.

Du vslde heller inte att kommentera angående mätarsyällningen. Säljaren har inte farit med osanning eller hävdat något felaktigt. Jag är tämligne säker på att undersökning av brukad körsträcka faller under undersökningsplikten. Så tolkar jag tex detta svar Länk

Det skrivs vidare: Du har som köpare nämligen en undersökningsplikt se 20 § KöpL. I och med du inte är konsument i lagens mening så ställs relativt höga krav på dig som köpare att titta närmare på det du införskaffar. Dock kan undersökningsplikten minska om köparen gav dig lugnande och bekräftande uppgifter om bilens egenskaper vilket följaktligen inte gav dig någon anledning att undersöka bilen närmare. Men det kan vara svårt att hävda detta med framgång då det faktiskt handlar om en bil och vanligtvis brukar bilköpare vara mycket noggranna med vad för egenskaper bilen de facto har. Men det är en bedömningsfråga och beror på omständigheterna vid köpet.

Den sista delen menar jag friskriver säljaren i denna fråga. Man anger mätarställning, sen förväntas det (vilket de flesta vet om på AP) att man undersöker hur långt den gått samt ursprung. Enda sättet att komma runt det är att bevisa att köparen visste om detta innan och underlåtit att meddela det, vilket ofta är svårt att just bevisa!
Ursäkta de konstiga felstavningarna, blir tyvärr så när man skriver fort på ipaden...
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Red_wings05: Jag håller helt och hållet med dig, det som verkligen talar till Drawls fördel är att motparten var bilhandlare och enbart ur den aspekten så låter det hela svajigt, men som du även skriver så vet vi ju inte var förlikningen verkligen innebar (summor m.m).

Jag hittade ett rättsfall där principen har prövats, du kanske känner igen lagen då det är gamla köplagen...;)) Länk

Keiser: Bra, då har du bara Håstads bok samt förarbetena till KöpL kvar...;)

Ja tolkningen är det väsentliga, men man måste veta HUR man skall tolka lagen. Till detta krävs lagstiftning, förarbeten, praxis och doktrin (tex Håstads bok, då han är en av de tyngsta juristerna i landet) för att tolka gällande rätt. Sedan finns det olika skolor om hur man väljer att tolka lagtext, du kan läsa mer om det här: Länk

Läs även rättsfallet jag länkade till ovanför där principen behandlas.

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Efter att läst igenom 9 sidor så ser jag det fortfarande inte bevisat att mätarställningen fifflats.
Essens teori kan ju stämma och drawls utdrag är inte 100% säker.
Tycker iallafall att det är fel att hänga ut någons bil på det sättet när man inte kan vara riktigt säker.

--------------------
Bilen
Länk
Det hade väl varit mer intressant med ett rättsfall som gällde mätarställning. Finns det inga sådana?
LLoydan: Då är vi iaf överens om något. :) Utan att vara juridisk sakkunnig så har jag iaf lärt mig genom åren att tolkning från domstolens sida ibland bjuder på överraskningar och det är först därefter man vet "vad som gäller". Jag kan se dina länkar som sommarläsning! :)

Under tiden väntar jag spänt på detta: "Jag kan säkert hitta några rättsfall om du vill ha det"! Liksom kommentaren från dig vad säljaren lovat genom att uppge mätarställningen (och det kontra undersökningsplikten). Hävdar du med bestämdhet att utfallet är givet till köparens sida här så tycker jag att jag genom länkar visat att andra jurister snarare säger det motsatta. Och då bör du komma med rena rättsfall för att bevisa din sak!

m3efl: bevisat är det kanske inte men nog finns det tillräckligt som gör att man (starkt) kan misstänka att bilen är skruvad. Från säljarens sida kan det nog vara bra att reda ut både det ena och andra. Om inte annat med tanke på de juridiska diskussioner som sedan följt (man kan hävda att säljaren kände till omständigheterna kring bilen iom denna tråd)!
Snälla ring till BMW och motbevisa mig!! Bnh 258
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Keiser: Rättsfallet finns här: Länk

Svaret på din andra fråga (undersökningsplikten) finns också i rättsfallet, i uppsatsen (du ögnade igenom) samt i förarbetet jag redan länkat till. Det finns även i doktrin som jag också hänvisat till tidigare och samtliga dessa källor överensstämmer inte med din "tolkning". Jag är ledsen, men det känns inte som du läst det jag tidigare länkat till och då är det inte så stor idé för mig att fortsätta upprepa mig...:/

Jag hävdar inte med bestämdhet att utfallet är givet till köparens sida, jag förklarar bara vad köplagen stipulerar, det är fakta. Utfallet är som jag sagt flera gånger en helt annan sak. Du har bifogat en länk till en åsikt och den har du dessutom feltolkat. HD har behandlat undersökningsplikten i detta rättsfall: Länk

Snälla läs gärna rättsfallen som jag tagit fram.

On topic är jag också nyfiken på vart säljaren som var 100% säker på att bilen inte var skruvad har tagit vägen?
LLoydan:

Tack för länken, det var intressant läsning.
Jag är dock upplärd med nya KL (så gammal är jag inte:)).
Jag tror nog dock att resonemanget angåend undersökningsplikt kontra utfästelse är ungefär samma nu. Vi verkar ju dessutom vara hyfsat överens i detta fallet även ifall vi uttryckte oss lite olika.

För övrigt var det kul att du tog upp husvagnsfallet. Just det fallet gick klassen igenom i Handelsrätt A när jag läste det i slutet av 90-talet.
Men LLoydan, du hänvisar inte till ett enda rättsfall som gäller skruvade mätare. Kom inte och säg att det inte finns några för om du hängt på tex detta forum ett tag så märker du att det förekommer väldigt många fall. Något av alla dessa måste väl gått till domstol och där avgjorts till köparens fördel om lagen skulle gälla enligt ditt tolkningssätt. Köparen brukar vara väldigt sugen att driva det vidare när han upptäcker att han blivit blåst och många fifflare bryr sig inte om det dras till domstol. Jag påstår inte för en sekund att köplagen inte finns, jag hävdar att den inte gäller i dessa specifika fall!!! Ta fram ett (1) utfall där ett liknande fall har behandlats så är ju diskussionen avgjord.

I båda fallen ovan har ju säljaren utgett objektet för att vara något annat än det är. Det har jag ju redan skrivit ovan att det är det enda fallet där man kan "åka dit" även vad gäller skruvade mätare. Problemet är att ingen fifflare lär ange att han visste om detta alternativt kommer hävda att han berättat det så vad du vill bevisa med dessa exempel är jag osäker på. Mätarställning är inte detsamma som du garanterar bilens verkliga körsträcka! Här kommer undersökningsplikten in!

Bilaffärer är lite speciella och det framgick bla i länkarna jag gav tidigare. Jag citerar igen "Men det kan vara svårt att hävda detta med framgång då det faktiskt handlar om en bil och vanligtvis brukar bilköpare vara mycket noggranna med vad för egenskaper bilen de facto har". Det är en åsikt från en jurist och det bör väl vara värt lika mycket som din om det inte är så att du kan backa upp det du säger med ett utslag (om det vi diskuterar)!

"Utfallet är som jag sagt flera gånger en helt annan sak." Och det är detta som är intressant!

Man kan se att du är jurist (eller möjligen politiker) då du inte svarar på frågan som ställs utan på något som mer följer det du argumenterar för. ;)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

drawls:

Det är väl ingen idé att ringa Bmw.

1. En bmw handlare får inte lämna ut uppgifter om en bil om inte ägaren beställer dem!!

2. Enligt Ibrahim så säger hans Bmw handlare att mätarställningen stämmer?!

3. Vem ska man tro på?!?!

Låt din advokat läsa tråden om hon har tid så kanske det hjälper någon annan lurad stackare i framtiden.

MVH Peter
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Hm.lite intressant e det allt med domstols besluts pappret, att drwels inte vill presentra det på nätet. Ett domslut är en officel handling som alla kan ta del av. såvida det inte är belagt med skretess vilket det inte kan vara. så den som är intresserad av domstolsbeslut ringer närmsta tingsrätt, anger drawels riktiga namn och begär ut papprena från rättengången. Hans namn plockar vi via regnr.
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Har läst bröa tråden, helt klart intressant diskussion som berör många av oss på ett eller annat sätt på sätt Att man måste vara väldigt noga när ,an köper bil med att gå igenom alla papper. och detta är ingen lätt uppgift. En annan slutsats man kan dra e "vem fan skall man lita på"?. lider med de drabbade..

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Vissa skriver ju "enligt mätaren" i annonserna. Gäller köparens undersökningsplikt då eller är det en utfästelse?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag håller med Keiser här. Trots att jag funnits här sedan 2002 kan jag inte dra mig till minnes ett enda fall(!) där en köpare stämt en säljare för felaktig mätarställning och vunnit.

Däremot finns det massor med fall där man vunnit för att utrustning saknats som angivits i annonsen, eller där vissa skador dolts medvetet av säljaren.

-------
//Lövet
diskussionen berör många men den berör mig mest eftersom jag får smutskastning på min bil.
Har varit i göteborg och inte hunnit gå igenom tråden sen sist förns nu

Jag förstår att många är intresserade och läser tråden och säger vad dom tror men bmw själva har gått igenom bilen och säger själva att bilen inte är skruvad och det är dom ända jag litar på. Inte någon som säger vad dom tror på forumet.

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Keiser: Jag är ledsen, men jag har svarat på frågan. Genom analogier till de rättsfall jag nämnt kan man applicera hur domstolen har resonerat i dessa rättsfall och föra över principen även till fall som gäller tex mätarställningen på bilar. För jurister är detta lika mycket värt. Det är detta som är tolkning av lagen som du tidigare efterlyste. Anledningen till att det inte finns några rättsfall just om mätarställningar på bilar är förmodligen att HD inte finner det värt att ta upp 17-20§§ Köplagen till prövning då man redan gjort det och anser att detta är utrett. I princip finns det bara en instans idag (Tingsrätten) då man numera även behöver prövningstillstånd i Hovrätten när du ska överklaga en dom eller ett beslut i tvistemål, t.ex. en tvist om pengar. Det är detta som gör att det är så vanskligt att låta en tvist gå så långt som till Tingsrätten. Det är ofta en osäker utgång och mycket liten möjlighet till att få saken prövad på nytt om man skulle förlora i Tingsrätten.

Jag vill inte vara otrevlig på något sätt, men det kan ju även vara så att du inte riktigt förstår hur du skall värdera det du läser just i detta fallet. Det kanske finns en anledning till att juristutbildningen är 4,5 år, ofta följt av tingstjänstgöring i 2 år. Precis på samma sätt som du menar att man kan se att jag är jurist kan man kanske se att du inte är det...inget illa menat.

=)

Sammanfattningsvis hoppas jag att ingen av er råkar ut för det Drawls gjort, men man skall vara medveten om att risken finns om man tex säljer en importerad bil med låga mil på mätaren.

Detta gäller även om den allvetande databasen Lövet inte kan dra sig till minnes ett enda rättsfall sedan 2002...;))))

Over and out vad gäller juridiska hårklyverier från min sida!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Lite mer info från "drawls" hade inte skadat tycker jag...kanske tom kan hjälpa andra som ska sälja sin bil...

1. när köpte du bilen? när såldes den? Hur långt efter försäljningen blev du stämd?

2. Hur många ägare i Sverige fanns det före dig? VILKEN bilfirma sålde du till? det behöver väl inte va någon hemlighet....

3. Tog du kontakt med ägaren som köpte bilen utav firman som stämde dig för att fråga om de varit ärliga mot honom gällande miltalet?

MVH Peter
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ibrahim, det är en jävla skillnad på vad bmw kan se och bilens faktiska historik och det låter mer som att du lyssnar på det du vill höra.
Ibrahim: Frågan är dock om verkstaden på BMW verkligen gjort ett utdrag från BMWs garantireparationsdatabas från dess tid i Sverige & Tyskland? (Det verkar tyvärr inte som så!)

En verkstad kan mig veterligen inte alltid se om en bil är skruvad eller inte (åtminstone inte om bilen är skruvad enligt konstens alla regler), inte ens en BMW verkstad. Åtminstone inte i deras diagnos datorer, i så fall blir det mera en bedömning utifrån motorns och bilens övriga slitage.

Varför ber du inte BMW Sverige om ett utdrag från denna databas, vågar du inte?????

Har det inte kommit fram tillräckligt mycket information i denna tråden för att du borde vilja kolla upp hur det verkligen ligger till??

Är det inte bättre att du kollar upp nu än att du riskerar få problem när du säljer bilen vidare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.