|
Sida 7 av 17
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
drawl. Det enda du har utfäst är bilens mätarställning dvs vad som står på mätaren, det är aldrig samma sak som att garantera att bilen inte rullat något annat. Här gav du nog upp lite för lätt, Att bevisa att du visste eller inte visste det innan försäljningen är dock en annan sak, visste du det så är det liksom kört men det måste bevisas i såfall. finns inget olagligt att sälja en bil och uppge vad mätaren står på om man inte vet om nått annat. Likväl som det inte är olagligt att justera om mätare i Sverige. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag visste inte om att det hade fifflats med mätaren och en utfästelse är en utfästelse, det går inte att komma förbi.. Trodde inte dom skulle komma någonvart med detta i början heller men om man läser lagen så är den så.. |
|
|
drawls, har du verkligen kollat upp juridiken noga drawls? Hade din advokat verkligen erfarenhet och koll på juridiken kring bilaffärer? Om det du skriver är riktigt borde bilannonser på framför allt bilfirmor utformas helt annorlunda. Skulle alltid finnas en finstilt passus som säger att mätarställningen endast är avläst men inte kan garanteras. Har du inte ägt en bil sen ny kan du i stort sett aldrig vara helt säker på att mätarställningen är korrekt och skulle då aldrig kunna skriva ut den i en annons. Nej, jag tror helt enkelt att du gav dig för lätt. |
|
|
Säljaren har ett långtgående ansvar enligt köplagen. Om varan avvikit från avtalet då det utfästa miltalet inte stämt överrens med den verkliga mätarställningen föreligger ett köprättsligt fel. Det Drawls råkat ut för är således inget konstigt/felaktigt. Möjligtvis skulle man kunna hävda att köparen i Drawls fall var en näringsidkare som dessutom handlade med bilar och därför har större undersökningsplikt än en privatperson. Detta skulle kanske kunna jämka ersättningen/skadeståndet något men detta kanske det togs hänsyn till vid förlikningen? Jämför dessa 2 fall: Länk samt Länk |
|
|
drawls: Din jurist är problemet, hur sjutton kan han/hon råda dig till detta? Du kanske kan anmäla den personen?? För du är väl inte den som har importerat bilen från Tyskland? Det intressanta är precis som Dawwe skriver om firman har upplyst nästa köpare eller inte? Jag skulle gärna vilja veta vilken firma det är, så att jag inte råkar sälja en bil till dem... Mvh |
|
|
LLoydan: Om det är sant så borde alltså drawls kunna stämma den han köpte bilen av och då få tillbaka den summa som förlikningen hamnade på? Mvh |
|
| rob_t_j72: Absolut! Varje säljare har ansvar gentemot "sin" köpare. | |
|
Tyvärr verkar det som juristen inte hade särskilt bra koll. En avläst mätarställning räknas inte som en utfästelse. Det är ju det här som mätarfusksfirmorna lever på - just att man inte kan anses ha ett ansvar annat än det som står på mätaren. Det finns hur många rättsfall som helst där firmor blivit stämda efter att ha sålt skruvade bilar och de försvarar sig alltid på samma sätt. "Vi visste inte om det" Och vinner på det. Som privatperson lär du ha det ännu lättare eftersom du inte kan anses ha samma kunskap. ------- //Lövet |
|
|
Det verkar vara ganska ovanligt (har aldrig hört talas om) att någon blir fälld för mätarskruvning som de inte själva utfört eller varit medvetna om. Borde vara ett lätt case annars. Visa med dokumentation att bilen är skruvad och en kopia på köpekontraktet med den felaktiga mätarställningen angiven. Utan att vara jurist ställer jag mig tveksam. |
|
|
Å andra sidan vore det verkligen på tiden att lagparagraferna blir hårdare för skruvade bilar. Som jag skrivit ca 100 ggr tidigare är jag oerhört trött på vårt mesiga rättsystem samt låga straffskalor. Men det är som några skrivit oerhört tragiskt att inte biltillverkarna kan hitta på något smartare system som hindrar mätarmanipulation. Här kanske det finns pengar att tjäna för smarta uppfinnare. |
|
|
Har följt denna tråd med intresse, mest pga av stämningen som Drawls fick på sig. Jag kan bara hålla med BjörnB de andra som säger att du givit upp för lätt. Konsekvensen hade ju blivit, som BjörnB säger, att inget skulle kunna skriva ut mätarställningen i en annons pga risken att bli stämd. Samtidigt är köplagen lite motsägelsfull vad det gäller ansvar för säljare kontra undersökningsplikten för köparen. Men jag frågar mig ändå vad är det för advokat du egentligen har? |
|
| Instämmer i kommentarerna på slutet, du skriver mätarställningen inget annat. Vad bilen sen rullat kan vara/är en annan fråga. Du har upplyst köparen om att mätarställningen är på ett visst sätt, inte hur långt bilen faktiskt rullat. Är den skruvad, du vet om detta, och falskligen utger bilen för att vara något annat i annonsen då är det bedrägeri, dock väldigt svårt att bevisa. Som tidigare nämnts är det detta fifflarna lever på. Jag hävdar också att du hade en dålig advokat tyvärr. | |
| Både jag och alla jag har berättat detta för tycker inte att jag har gjort fel, men enligt lagen så har jag gjort en utfästelse när jag skrev i mil talet i annonsen. jag och min advokat har diskuterat detta åtskilliga gånger, men och hon har också skickat mitt fall till andra jurister som anser att jag har gjort fel med. | |
|
Men då har ju alla som lämnat iväg en bil med skruvad mätare begått ett brott i juridisk mening, oavsett om man vet om den är skruvad eller ej, och det köper i vart fall inte jag. |
|
| Igen, du skriver mätarställningen vilket framgår klart och tydligt. Hur man sen kan få det till garantera antalet mil är ju märkligt, undra om de fattat vad det handlar om. Hade garanterat drivit detta vidare och varit säker på att vinna i rätten! Hade ett liknande fall med bekanta, där gällde det en växellåda med principen var densamma så alla jurister anser definitivt inte samma sak. | |
|
Men tråden handlar ju inte om vem som blivit dömd för det ena eller det andra.Den handlar ju om är bilen skruvad eller inte,HÅLL ER TILL TRÅDEN NI SOM VERKAR VARA EXPERTER............... |
|
|
Detta är ju verkligen on topic, drawls är ju trådskaparen! Vi försöker hjälpa honom om du har missat det. |
|
|
Ja verkligen. Jag tycker det verkar skumt det här....känns som flera inte har rent mjöl i påsen... Stämmer drawls mycket märlkiga historia med advokater o annat så strör vi ju bara salt i såren.. Mvh Peter |
|
| Man börjar tvilapå TS skarp eller? | |
| vad är TS? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.