AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
76.344

M5 e60 med backad mätare

Sida 6 av 17
Nej garanterade inte något sade till firman att jag inte hade kollat upp milen, man tycker ju att en firma kollar sådant innan..

Men men nu har jag gjort rätt för mig och betalat även fast de var surt hoppas att han jag köpte den av bara betalar mig så får han stämma honom han köpte den av och så vidare tills han som backade den blir stämd..
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Men vad är det "rätta" att göra med en sånhär bil? Går det att få fram den totala mätarställningen så man kan skruva tillbaka den igen? Annars kommer det ju bli samma problem varje gång bilen säljs...

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Enligt ditt utdrag så är ju mätaren backad i Tyskland av någon. hade vart kul och se ägarhistoriken där och kanske slå någon av dem en signal.

Undrar om bilen såldes till Sverige med en firma som mellanhand? Isåfall borde det va den firman som skulle ta största smällen.

Minns du om det låg med en kopia på briefet?

MVH Peter
breifet låg med och har för mig att det bara var 1 ägare..
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
jag är iof helt säker på att min tolkning av utdraget stämmer...men givet senare uppgifter så kan bilen ha gått betydligt längre än angett.

Mer förundrad av att killen som "jobbar på BMW" inte kan läsa ett enkelt utdrag ur service historien....hmm

/P
Ytterligare en grundlurad människa! Hur stort är mörkertalet?! Borde det inte gå att (i dagens IT-samhälle) logga mätarställningen online eller liknande. Så att inte dessa skruppelfria slemproppar som skruvar bilar ska lyckas med sitt svineri!
Har mig veterligen inte själv blivit lurad ännu, har dock räddats ett par gånger av ovanstående sätt att kolla bilen via reparationshistorik. Kunde inte autopower.se göra ett stort reportage om det? För att sprida kunskapen om hur man bäst agerar för att kontrollera sin bil.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Sålänge världen är full av lättlurat blåögt folk med enda krav att finansen på drömbilen går igenom så kommer det att fortgå....

Här har väl uppdagats ett tjugotal klockrena fall genom åren på backade mätare och krockskadade hoplappade bilar som konstigt nog säljs...igen o igen...

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Dock är jag inte helt övertygad i just detta fallet som jag skrivit tidigare...

Tänk om Bmw meken "skrev fel" när den var inne på garanti rep där i sep/okt 2007.

Hade vart kul o se bilen servicebok, kolla stämplar och kvitton från tiden i Tyskland.

Det lär ju inte va originalboken som finns med om den är skruvad så mycket.

Den hade ju gått 10000 mil på 2 år och det är ganska saftigt.

Mvh Peter

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker det är intressant att se hur cyniska tillverkarna är. Jag menar, man lägger ner stora summor på utveckling på att förhindra folk från att chippa / trimma sina bilar. Detta eftersom det kostar dom pengar. Kanske endel i garantirep, men framförallt; det är ett hot att kunna chippa sig upp en motorstorlek istället för att betala BMW 20-30-40-50-60 000 kr för den större motorn.

Men ett problem som drabbar 2-3-4-5 ägare, dvs skruvade bilar, är inget som det läggs någon större energi på. Jag menar, det borde väl vara så pass enkelt som att kryptera informationen på ett eller annat sätt? Det känns som något som bör vara enkelt att lösa för några av världens största tillverkare, men eftersom det inte kostar BMW / tillverkaren några pengar så skiter man i det. Istället för vi konsumenter stå för risken, och i det här fallet om det nu är så att bilen är skruvad, så handlar det kanske om 30-40 000 i kostnad för Ibrahim. Och då snackar jag bara lägre försäljningspris. Om han nu inte visste att det var skruvad så har han säkert betalt ett överpris dessutom, vilket gör att den här lilla manövern kanske kan kosta upp emot 100 000 i slutändan.
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Peddan: 10000mil på de tyska Autobahn är inget konstigt under två år, de är ju inte rädda för att använda sina bilar där nere =)

Men som drawls säger, det är ju bara att begära ut reperationshistoriken för att få det bekräftat/dementerat om han tvivlar på det som drawls postar..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
peddan: ett 20 tal :) Jag har minst 2 A4 pärmar fulla med skruvade BMW.
b97_knl jobbar på BMW så jag förutsätter att han kan tolka utdraget som han publicerat riktigt.
Min 540 rullade 15.000 mil på 3 år så 10.000 på två är är fullt rimligt.
Service böcker kan man köpa i parti och minut och stämplar kan man beställa själv hos en stämpeltillverkare samt det stjäls även stämplar från verkstäderna. Därför dyker det ofta upp gamla stämplar med icke gällande adresser och telefonnummer i servcieböckerna. det finns även i sverige stämplade serviceböcker på svensksålda skruvade bilar som inte har varit i närheten av denna verkstad som stämpeln anger i boken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
hursomhelst så väljer nog de flesta en annan M5:a än denna om man är sugen på en sådan och har tagit del av denna informationen.
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
den som säger att "b97_kni" tolkar utdraget korrekt pratar naturligtvis strunt(kom igen...det är en så tydlig sammandblandning mellan datum och mätarställning)...därmed inte sagt att det inte är en skum bil som troligen är skruvad...
/P
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det som är knepigast är ju att halva mätarställningen försvinner från 2007-2008 under ett år enligt garantiutdragt som är publicerat och man undrar varför, att backa en mätare i Tyskland är olagligt och kan kosta en firma hela märkesagenturer som exempel, Här borde ju BMW reagert om bilen varit inne på garantirep med halva mätarställning mot föregående år.
Visst går det att tolka b97 utdrag som essen88 säger det kan jag hålla med om.
Sedan kan man ju undra hur en firma lyckats stämma drawls för att bilen skulle vara skruvad, uppgiven mätarställning är enbart mätarställningen inte hur långt bilen har rullat egenligen måste man ha klart för sig. Och det är ingen olaglig handling att sälja en bil där mätarställning och bilens rullade metrar skiljer om man inte vet om detta. Det är ju sådant som mätarskruvarna lever av liksom. Vet man däremot om detta så är det en annan femma om man inte upplyser om detta vid försäljning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo men jag gjorde en utfästelse när jag skrev mil talet i annonsen och då har inte köparen någon undersöknings plikt.. hade jag inte fyllt i något i annonsens kolumn hade de ståt 0 mil och då hade jag väll blivit stämd för det.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Förmodligen skruvades väl bilen av den första personen som tog in den i Sverige. Sen kan det mycket väl vara så att den skruvades i Tyskland innan den togs in för regbes, men av / på uppdrag av den första svenska köparen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där du säger om utfästelse kan bara inte stämma. Är detta något som står i domslutet eller gick du med på någon slags förlikning?

-------
//Lövet
Enligt en mycket trovärdig källa finns det ett sätt som är bättre än alla andra för att kolla om BMW M5 E60 är backad eller ej.
Det finns 3 ställen bilen måste "fixas på" nyckeln, datorn och bakom instrumentpanelen. Tydligen så är datorn och nyckeln mycket enkel att fixa. Men bakom instrumentpanelen måste du löda om något.
Han sa till mig: Skruva alltid ner de 2 skruvarna som sitter "i taket" ovanför hastighets mätarn. Titta noga hur kablaget bakom är ihop klistrat. Du märker DIREKT om det är fifflat eller ej.

Jag har tittat på m5or hela sommarn men ännu inte hittat någon som jag köpt. Kolla detta ibrahim14 och ta ett kort. Posta det online så ber jag han titta på kortet.

//Kristian
Vi gjorde en förlikning, min advokat trodde att jag skulle åka dit på något plus att kostnaderna blir betydligt mer om det går till rätten.. dom hade som minus att dom var näringsidkare så dom har högre undersöknings plikt än en privat person och jag hade gjort fel när jag gjorde en utfästelse som det så fint heter..
så båda tjänade nog på att göra en förlikning hoppas jag.
Så nu skall min advokat bara stämma han jag köpte den av hoppas det går bra så man får tillbaka sina pengar..

Kommer NOG aldrig köpa en importerad bil igen..
Hm...Förstår jag dig rätt om jag säger att firman stämde dig pga den felaktiga mätarställningen, godtar en förlikning, o säljer sedan bilen vidare UTAN att upplysa om den felaktiga mätarställningen? Snacka om dubbelmoral...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.