|
Sida 11 av 17
|
|
|---|---|
|
Hur är det med informationen som sitter i nyckeln? Jag bad om info för min bil, då bad han om nyckeln som han stoppade i nån låda och ut skrevs ett papper. Infon kom från deras program " kobra ll " eller denna info är inget man kan lita på helt kanske? Mycket intressant och spännade tråd, hoppas den slutar lyckligt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vinyl. Nej inget man kan lita på alls. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| hasso: Då ska jag be om ett utdrag från BMWs garantireparationsdatabas, eller gäller detta bara importerade bilar? | |
|
Lloydan: Nu låter jag väl helt omöjlig, men nej jag är faktiskt fortfarande inte övertygad. Det finns på tok för många som får sina krav avslagna i tingsrätt just för mätarskruvning. Men du behöver inte gå vidare, jag ska se om jag hittar några exempel på såna som fått avslag så kan vi gå vidare. Tack hittills. ------- //Lövet |
|
| precis hemkommen från resa, ska läsa fallet du tar upp noggrannare. Spontant drar jag samma slutsats som lövet ovan men låt mig återkomma. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vinyl: Ja det är knappast lönt att betala för på en svensksåld bil, den är lätt att följa upp via bilprovningens protokoll och tidigare ägare. Men innan man köper en importbil är historiken det absolut viktigaste och då är det en billig penga att betala för , man kan förlora stora pengar annars och få reparationer som tömmer plånboken snabbt annars. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso: jaja, då skiter jag i det. Har bara haft 2 ägare innan mig så. Tusen tack : ) | |
| Det är naivt att tro att bara importbilar backas. | |
|
Det är brutalt mycket vanligare i alla fall. Av de (som jag varit med om här) 50-60 skruvade bilar som diskuterats har 90-95% varit importerade. ------- //Lövet |
|
| Troligen mycket för att folk i allmänhet är oförsiktigare med svensksålda "för de skruvas ju inte". | |
|
Eller så är andelen fuskade bilar brutalt mycket högre på importerade. Jag vet vad jag tror... ------- //Lövet |
|
|
"A fann en annons i Dagens Nyheter beträffande försäljning av en BMW 523 Touring av 2000 års modell. I annonsen angavs bilens körsträcka till 6800mil och den såldes för 172000kr. Efter att ett år förflutit uppdagades det att bilens ljusmodul hade bytts ut under år 2002 vilket resulterat i att vägmätaren ej återspeglade det korrekta antalet mil. Bilen hade gått minst 9600 mil längre än de ca 6800 som vid köpetillfället angavs i annonsen och framgick av bilens mätarställning." Här verkar i alla fall möjligheten finnas att ljusmodulen bytts ut mot en begagnad med högre mätarställning utan bedräglig avsikt. Det kan ju till och med varit så att bilen inte alls hade gått den av A hävdade längre körsträckan. Minst 9600 mil på två-tre år är rätt långt även om det ju inte är omöjligt. Efter att en läckande vindruta förstörde min ljusmodul bytte jag den mot en begagnad, dessutom har jag bytt instrumenthus flera gånger pga pixelfel. Jag har hela tiden sett till att bibehålla korrekt mätarställning, etc. Detta har varit mycket lärorikt och jag förstår nu att har man som uppsåt att ändra t.ex. mätarställning är det i praktiken helt oupptäckbart vid inspektion av bilens elektroniska system, iaf på min årgång, även fast informationen lagras på flera ställen. Det händer väl ändå emellanåt att adokater/nämndemän/domare inte till fullo förstår - eller vill förstå - att utvärdera "tekniska bevis" och expertutlåtanden med emellanåt besynnerliga resulat som följd? För det är väl tämligen klart att trots god vilja och avsikt att så är det fullt möjligt att den rätt som skipas i domstol inte alltid är i full enlighet med "naturlig rätt"? |
|
|
Länk Var det inte denna bil tråden handlade om? Nu är iofs täckta regskyltar men men. BMW M-POWER |
|
|
Där heter annonsören "Jonas". Intressant. ------- //Lövet |
|
|
Hmm känns som ingen av dom här jepparna har rent mjöl i påsen....verkar vara för mycket märkliga omständigheter i hela historien. Bara att hoppas ingen blir grundlurad i slut ändan. |
|
|
Ja det är min annons. "Jonas" är mitt namn andreas. Precis som jag förklarade. Jag kommer ta bort annonsen tills jag vet med mer säkerhet att bilen inte är fifflad med vilket jag nu har gjort. Pratat med min verkstadskille och han sagt att den inte är och bilen är uppe till salu igen. Inget mer med det, ni kan stå och argumentera hit och dit men har bmw själva gett mig säkerheten så räcker det för mig, jag som ni är en vanlig privatperson säger företaget som tillverkar bilen att den stämmer till 100% så lyssnar jag och litar på dom. Finns inget i den här tråden som ens styrkar till 100% att det är något fifflat. Ingen utav er kan själva med 100% godtrohet säga att bilen är skruvad utan det är bara spekulationer och smutskastning som inte är välkommna |
|
|
Du förstår tydligen fortfarande inte skillnaden mellan en avläsning och utdrag från garantireparationer. Men du bör försöka lära dig det eftersom dina köpare garanterat kommer kräva ett sådant när de kollar på bilen. ------- //Lövet |
|
| Ok andreas, tack för ditt förtydligande du som kan genom datorskärmen läsa av min bil som är i stockholm och se att den är skruvad. | |
|
Vem försöker du lura med namnet? Personen som äger bilen heter definitivt inte Jonas. ------- //Lövet |
|
|
Ibrahim14: Du är fri att göra vad du vill, men en M5 köps ofta av bil eller i alla fall teknikintresserade och sådana har ofta vett att slå registeringsnummret (Som spekulanten rimligtvis bör få av dig) på Google och som du redan är informerad om är denna tråd den andra träffen man får. Oavsett om bilen är skruvad eller inte så ligger det i ditt intresse att reda ut frågan. Kom ihåg att om du har fel och bilen är skruvad så finns denna tråd fortfarande kvar, som bevis för köparen att du hade starka skäl att kontrollera mätarställningen. Och BMW kommer som sagt gå fria, som Lövet påpekar är det en stor skillnad mellan avläsning och att kontrollera den faktiska mätarställningen. Det går inte att "se" en mätarställning på en bil, och något utdrag från dess historik har du hittills vägrat göra. Men, lycka till med försäljningen... :) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.