AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
76.328

M5 e60 med backad mätare

Sida 10 av 17
Sist men inte minst skulle det väl möjligtvis kunna röra sig om ett motorbyte men i så fall kan jag tycka att drawls borde fått den informationen.
mats talar du av erfarenhet eller vad du tror? Bmw har gått igenom allt i förfrågan från försäkringsbolaget så ja dom har gått igenom allt tom historik, det här är väldigt personligt och kränkande eftersom ingen utav er pratar efter fakta utan efter tro och det är inte rätt. Ni måste tänka på att det inte är okej att lägga ut uppgifter om andra människor som inte ger sitt samtycke och gå på personangrepp och det borde respekteras.
Har Bmw själva gett mig garanti så är det det enda som gäller inte något annat.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vem har lagt ut personliga uppgifter?
Ibrahim: Jag har varit på det här forumet tillräckligt länge för att veta att kontroll mot BMWs garantireparationsdatabas är en nödvändig åtgärd för att kolla upp en bils historik, speciellt vid Tysklands importer.

Jag har också varit på forumet tillräckligt längre för att veta att det går att skruva en bil så att inte en ens en vanlig verkstad kan se det via deras egna diagnos apparatur.

Men du verkar totalt blunda för dessa två faktum.

Om man kan få någon sorts garanti från BMW att en Tysklands import som haft 12 ägare i Sverige inte är skruvad vill jag också ha en sådan garanti. Det är praktiskt vid vidareförsäljning (min är också en Tysklands import från början).

Sedan kan jag hålla med dig om att det skulle varit mest schysst om "drawls" först kontaktat dig privat via mail, mobil eller dylikt med sin information.
Men det har ju redan klargjorts, den enda som (numera?) kan få ett urdrag ur garantidatabasen är ägaren. Med andra ord har BMW-verkstaden kollat mätarställningen på de ställen de kan o funnit att allt ser OK ut. Jag är rätt säker på att inget urdrag har gjorts ur garantidatabasen. Dessutom har BMW inget intresse av detta då det din bil råkade ut för hade förmodligen inte täckts av försäkringen om bilen gått längre än en viss given körsträcka...
okej men ingen här pratar efter fakta utan av tro. Tänk om allt det här bara är skitsnack? Har
Ni tänkt på den möjligheten?
Ibrahim: Ja, det är därför vi med stor spänning väntar på vad utdraget från BMWs garantireparationsdatabas ska visa. :-)

I vissa fall kan ju också sådana här hopp i mätarställningen ha naturliga förklaringar, tex motorbyten.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kanske en dum fråga, men om inga garantireparationer har gjorts på en bil så finns det inget mer eller mindre hundraprocentigt sätt att ta reda på om den är mätarskruvad?

/Masten
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ett garantiutdrag finns redan publicerat, dock är det väldigt knepigt varför mätarställningen halverats i Tyskland mellan dessa garantiåtgärder, någon naturlig förklaring till detta vora ganska intressant att se. Och det är väl detta som drawl åkt på en stämmning när firman gjorde ett sådant utdrag annars hade det inte haft någon anledning att bråka.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
"I vissa fall kan ju också sådana här hopp i mätarställningen ha naturliga förklaringar, tex motorbyten."

Varför skulle ett motorbyte generera ett hopp i mätarställningen? Det vore väl tämligen oseriöst att backa mätarställningen för att motorn är bytt, en bil är ju ganska mycket mer än motor.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Masten:

Helt rätt, jag har köpt ca 20 importerade Bmw:s genom åren och alltid beställt utdrag om det inte redan funnits. Jättebra för man kan jämföra med serviceboken och se att allt är 100% IBLAND har tom ett servicetillfälle stått med.

Minns att det brukar stå på pappret att bmw ej kan garantera siffrorna dock....

MEN

Har hänt någon gång att pappret varit tomt när jag hämtat det hos Bmw.

då har bilen aldrig varit inne på såkallad goodwillrep.

Det konstiga här tycker jag är att drwawls bilhandlare ENBART byggt sitt åtal på ett papper?!

MVH Peter

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Borde inte drawls kunna krävt att de gjorde en RIKTIG bakgrundskontroll och tog kontakt med tidigare ägare o verkstäder i Tyskland...

DÄR nånstans finns ju den riktiga boven som borde blivit stämd/halshuggen.

MVH Peter
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ibrahim, om du tar fram garantireparationer och samtidigt får ett skriftligt utlåtande från bmw att dom är säkra på mätarställningen så kan du säkert tjäna några tusenlappar. Jag misstänker att drawl skulle vara mer än nöjd att få bilen bevisad som oskruvad...
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Keiser och Lövet: Här har ni ett rättsfall som gått till Hovrätten och som till och med handlar om en BMW. Är ni nöjda nu?

Domstolsavgörande HovR Mål T5990-05
A fann en annons i Dagens Nyheter beträffande försäljning av en BMW 523 Touring av 2000 års modell. I annonsen angavs bilens körsträcka till 6800mil och den såldes för 172000kr. Efter att ett år förflutit uppdagades det att bilens ljusmodul hade bytts ut under år 2002 vilket resulterat i att vägmätaren ej återspeglade det korrekta antalet mil. Bilen hade gått minst 9600 mil längre än de ca 6800 som vid köpetillfället angavs i annonsen och framgick av bilens mätarställning.
A (Köpare) yrkar nu på ersättning av B (säljare) på ett belopp om 42262kr. Tingsrätten ansåg att det förelåg ett köprättsligt fel och att omständigheterna var sådana att det inte kan anses att köparen hade anledning att under sin undersökning uppmärksamma de avvikelser som resulterat i felaktigt miltal. Tingsrätten dömde ut yrkade 42262 kronor i skadestånd.

Referat av Hovrättens bedömning:
Parterna har åberopat samma omständigheter, skriftlig bevisning och grunder som i tingsrätten, utredningen är således i det väsentliga samma som vid tingsrätten. B har dock gjort förtydligande att A ej har rätt till avdrag på köpeskillingen motsvarande det yrkade beloppet. Vid köpet upprättades två handskrivna handlingar där som signerades av båda parter och som angav att bilen sålts i befintligt skick. Bilen hade direkt importeras från Tyskland av B och angavs att ha gått 6800mil.
Det är i målet ostridigt att bilen gått åtminstone 9600mil längre än vad mätarställningen visade vid inköpstillfället och att B ej haft någon vetskap om detta vid försäljningen. A har gjort gällande att bilen varit felaktig baserat på att den avvikit från vad parterna avtalat om. Den har dessutom avvikit från de uppgifter som säljaren lämnat före köpet och bilen har varit i väsentligt sämre skick än vad A med fog kunnat förutsätta. Samt att A ej borde märkt att bilen avverkat fler mil än vad mätarställningen angav vid undersökningen.
B har medgivit att bilen varit felaktig genom att vara i väsentligt sämre skick med hänsyn till priset och övriga omständigheter. Dock anser B att A borde ha upptäckt den felaktiga mätarställningen vid sin undersökning före köpet och kan således ej åberopa detta som ett fel. B anser även att A ej har rätt till prisavdrag då beloppet som betalades för bilen understiger bilens värde även om bilen rullat 9600mil till utöver de 6800mil som mätaren anger.
Hovrätten anser att det föreligger ett köprättsligt fel och A är således berättigad att åberopa det som ett fel gentemot B. Hovrätten delar tingsrättens bedömning att bilen ej avvikit från vad parterna avtalat om. Av köpeavtalet har bilen sålts i befintligt skick men en sådan utfästelse begränsas emellertid av 19 § KöpL. Det då varan ej överensstämmer med lämnade uppgifter, säljaren har underlåtit att upplysa om varan eller att varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunnat förutsätta. Säljaren har ej heller gjort några förbehåll och på så sätt reserverat sig med något förbehåll beträffande den lämnade informationens riktighet.
Hovrätten finner i likhet med tingsrätten att uppgifterna i annonsen måste antas ha inverkat i köpbeslutet. Eftersom B ej reserverat sig för uppgifternas riktighet får bilen anses vara felaktig trots att den sålts i befintligt skick. A har dock inte gjort någon djupare undersökning av bilen även om han givits möjlighet till detta, ej heller någon mer sakkunnig har tillfrågats om bilens skick. Bilen ansågs vara i gott skick och där fanns ingen anledning utifrån skicket att ifrågasätta miltalet. Under utrednings gång framkom det dock att både B direktimporterade själv bilen och båda parter har haft vetskap om att det förekom tyska bilar som kunde ha manipulerade vägmätare. A hade således haft anledning att närmare undersöka bilens skick och eventuellt anlita någon sakkunnig i frågan. På samma sätt borde B i annonsen reserverat sig för de uppgifter som han lämnade i annonsen.
Hovrätten anser att omständigheterna är sådana att A ej borde ha uppmärksammat att vägmätaren varit manipulerad vid en djupare undersökning och kan därför åberopa detta som fel gentemot B. Med hänseende till vad som redan utrönts anser hovrätten att B medgivit skadeståndsyrkandet och att prisbeloppet bör sänkas till 15000kr. B skall således betala 15632kr jämte ränta och befrias från skyldighet att ersätta A för dennes rättegångskostnader i tingsrätten. Vardera part skall även stå för sina egna kostnader i hovrätten.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har väl egentligen inget att tillföra kring historiken på denna bil, men jag tycker att det förefaller udda när det gäller miltalets utveckling i förhållande till olika noterade datum.

Så nedan har jag försökt att sammanställa de olika uppgifterna som hittills visats upp (en del siffror behöver dock förklaras med dokumentation osv)

Datum mätarställning Ev. förklaring
2005-07-07 0 km Första dag i trafik
2007 09 27 110753 km Garantiåtgärd enligt Drawls (måste dock intygas)
2008 07 31 57972 km se ovan
2008-08-27 ? Inregistrering i Sverige
2009-07-21 69809 km B97s dokument - behöver förtydligas
2010-03-19 75515 km Se ovan
2010-11-08 84615 km Bilbesiktningen - noterad mätarställning.

Om Drawls dokument stämmer, så tycker jag att det är en misstänkt skruvning i samband med att den kom till Sverige.

Så Drawls - du kan väl försöka få fram dina dokument, samt ge en förklaring kring ditt ägarskap av bilen.

Ibrahim: Åk ner till BMW och ta fram de dokumenten som enbart du som ägare kan få fram.

När båda parter presenterat sina dokument, så kan diskussionen återupptas - fram tills dess är allt bara spekulationer.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Mistafrizz:

Om det stämmer så måste den ju skruvats i tyskland, förmodligen av senaste ägaren/handlaren innan den kom till Sverige.

Datumet 2008 07 31 är ju från en Bmw handlare i Tyskland och då var den redan backad. SEN kom den ju till Sverige.

INTE troligt att den såldes till en svensk och sen lämnades den på garantijobb innan den såldes hit.

ELLER?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Keiser: I det fall du refererar till är det säljaren själv som importerat bilen från Tyskland och haft kännedom om risken för förfalskad mätarställning när han köpte bilen. En skillnad mot Drawls fall. Intressant nog anses B skyldig men skadeståndet sätts ner från de yrkade 46' till 15' Hade varit intressant att läsa hela fallet och inte bara en uppsats från en student från Lund. Men jag orkar näppeligen ta mig till Tingsrätten för det.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förlåt Keiser, det är förstås Lloydan som avses.

-------
//Lövet
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Lövet: Det är oväsentligt. Sakfrågan som Tingsrätten och Hovrätten tar ställning till är köparens undersökningsplikt samt Köplagens bestämmelser då varan ej överensstämmer med lämnade uppgifter i annonsen. Båda har viss kunskap om att importerade bilar kan vara skruvade. Detta får sägas gälla dom flesta bilköpare.

"Hovrätten finner i likhet med tingsrätten att uppgifterna i annonsen måste antas ha inverkat i köpbeslutet. Eftersom B ej reserverat sig för uppgifternas riktighet får bilen anses vara felaktig trots att den sålts i befintligt skick. A har dock inte gjort någon djupare undersökning av bilen även om han givits möjlighet till detta, ej heller någon mer sakkunnig har tillfrågats om bilens skick. Bilen ansågs vara i gott skick och där fanns ingen anledning utifrån skicket att ifrågasätta miltalet. Under utrednings gång framkom det dock att både B direktimporterade själv bilen och båda parter har haft vetskap om att det förekom tyska bilar som kunde ha manipulerade vägmätare. A hade således haft anledning att närmare undersöka bilens skick och eventuellt anlita någon sakkunnig i frågan. På samma sätt borde B i annonsen reserverat sig för de uppgifter som han lämnade i annonsen."

Du efterfrågade rättsfall och här är ett klockrent fall. Hade det varit idag hade säljaren inte fått prövningstillstånd i Hovrätten och det hade således kostat honom 42.262 kronor

Men du kan ju alltid ringa till Tingsrätten om du vill...
Är det bara jag som tycker att det är lite långsökt att Drawls skulle svartmåla en bil utan anledning. Och dessutom presentera data som verkar stödja hans sak. Data som ägaren till bilen kan få från BMW per omgående. Om det skulle vara felaktiga data som Drawls presenterar så är det ju den enklaste sak i världen att motbevisa!
Den enda som kan presentera något nytt i detta fallet är ju ägaren till bilen. Det har nämnts många gånger men jag är inte helt säker på att han har förstått ändå. Det går bara att bevisa/motbevisa med ett utdrag från garantireparationerna som endast ägaren kan få. Alltså har inte de verkstäder han hänvisar till kunnat garantera mätarställningen som han säger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.