AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.323

Erfarenheter av Volvo V70 T5 - 05?

Sida 1 av 2
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Fick ett intressant bytesförslag på Ådin.
En Volvo V70 T5:a -05, aut, "sportchassie" mm,mm
Någon som har erfarenhet av T5 modellen ?
Tänkte mest på vanligt "bra att veta", har ju ägt v70 förr men ingen motorstarkare variant.

MVH P.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Om inte jag minns helt fel så är det just från och med 2005 som det är väldigt lätt att plocka ut mycket effekt med ett trevligt register ur maskinen, just T5 2005 och framåt är alltså populär i trimkretsar.

Kanske bra att veta om du av någon anledning inte nöjer dig med de "trötta" 260hk den har original. ;)

//Bjersér
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Stämmer bra som Bjersér skriver. BSR har exvis ett kit som ger 350 hk och närmare 500 Nm har jag för mig.

Fast långtradare blir väldigt korta även med originaleffekten :). Passar bra med automat gör den också. Men snålare bilar finns ju...

2005-faceliften lyfte V70N på många punkter, inte minst interiört. Men det är ju iofs inte specifikt för T5.
V70 T5 är en trevlig bil. Hyggligt pigg är den med.

Tror dock den har 250 hk och inte 260. 265/300 hk finns men då i R-utförande.

/Bellamy
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
T5 har 260hk från 2005

-------
//Lövet
Helt korrekt. 260 hk. Och dessutom från 2004.

/Bellamy
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
År 2004 möjligen men modellår 2005. Bara på de med facelift är det 260hk.

-------
//Lövet
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
259hk enligt uppgift ska det visst vara, blir det affär så är inte trim aktuellt,
det får räcka som det är, mera ork än A4:n lär det nog vara ändå.
Mest lite sugen på turbo och autlåda, tycker det rimmar fint ihop.
Jepp -05 ( V70N)

Det lär vara bättre knuff i T5 än Audin :)
Bara att testa en sådan och se vad du tycker.

Kört ganska mycket V70s och jag tycker väldigt mycket om stolarna. Grymt sköna.

Man kan förstå varför den säljer bäst i Sverige år efter år. Bra bil! Förnuftig :)

/Bellamy
Verdi
Mycket effekt i kombination med framhjulsdrift är väl inte jättekul?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jodå, vid allt utom start från stillastående funkar det utmärkt

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kan hålla med Verdi om FWD, men är fenomen som Torquesteer och liknande inget man stör sig på är det inga problem med en motorstark V70.

//Bjersér
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Från 2005(tillverkade från juli/augusti -04) så är V70N faceliftad och lite fräschare. På V70N under alla produktionsår har många delar förbättrats och bytts ut hela tiden mellan 1999 till 2008.
En -05:a är ett bra köp och en T5:a är riktigt kul. Även 2,5T går bra.

V70 har inte många större fel och är lite bättre i kvalité än V70II som också är bra.

På årsmodell 99-02 var vissa automatlådor lite problem fyllda. Speciellt geartronicen.

Har själv en -03:a 2,4t och en gammal V70R -98 som bruksbilar.

Gr8ride
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Intressant det där med lådan GrBride.
Pratade med en kille som sa att just aut(geartronic)lådan var kännslig.
Skulle visst inte hålla för effekten !!
Vet ni om den blivit bättre med åren?
Vill knappast åka på ett lådbyte efter 2veckor ell något sådant.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gå in på www.jagrullar.se/forum och kolla. Jag är medlem där och automatlådorna är inget som diskuteras ofta. De verkar hålla utmärkt.

-------
//Lövet
Verdi
Läste ett test där man testade alla S60/V60-motorer och då framhöll man torque steer som ett problem för de starkaste motorerna på både bensin och diesel-sidan. Med tanke på att D5 inte är sådär väldigt kraftfull så går väl gränsen vid ~200hk för när det börjar bli besvärande?

När framhjulsdriften utvecklades var det ytterst få bilar som hade över 200hk. Samtidigt har bakhjulsdrivna bilar blivit oändligt mycket säkrare med antispinn och antisladd. Så för mig verkar det solklart att det är RWD och 4WD som gäller om man vill ha en bil med lite krut i.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Geartroniclådan är japansk: en Aisin-Warner AW55-50 (heter också AF33-5) ifall du vill googla/gräva lite.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Aut.lådan används även av Saab exempelvis i 9-5 Aero.

-------
//Lövet
Jag upplevde ibland problem med torque-steer på min T5 jag hade innan (250hk -02). Dock hängde detta samman med vilka däck som satt på bilen, ffa kunde det vara besvärligt att få grepp/styrkänsla med mjukare vinterdäck och lite sämre sommardäck. Conti SC3 jag hade mot slutet var däremot som klister :-)

Automaten är skottsäker och pallar för vridet men enligt flera taxichaufförer mår den bra av oljebyten efter ca 15kmil. Men den är långt ifrån lika fin som BMWs steptronic till samtida E39.

Kolla så att framvagnsdelarna inte glappar, detta är ett mycket vanligt fel och drabbar nästan alla V70N förr eller senare.
På S80 T6:an med 272 hk finns enbart Geartronic-lådan som val eftersom vanliga 5-växlade automaten inte klarar effekten så bra
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Geartronic är ingen viss typ av låda utan enbart en mjukvara för manuell växling. Den som sitter i T6 är en fyrväxlad låda på grund av att den femväxlade inte får plats eftersom sexan sitter på tvären. Det har inte med hållbarhet att göra. Även 2.9 sexan har den fyrväxlade.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.