AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.155

118d Svampig utan RFT däck ?

Sida 2 av 2
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
@raiderviking: Nu har väl din bil både sportchassi och hårdare bussningar än en vanlig "svensson" 1-serie, så att du inte upplever den som mjuk och gungig är kanske förklarligt.

Som trådrubriken säger, så handlar det om en 118d utan sportchassi blir för mjuk med vanliga däck. De trådar som finns i ämnet handlar mycket om personer som du med bilar i det övre segmentet av 1-serien. Det är lite som att jämföra äpplen med päron.

Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Mja Djabag... jag håller inte med dig.

Min tjej kör nämligen oxå 1-serie, en likadan som din, hon ville ha körglädjen men inte kraften i sin då hon pendlar hyfsat långt var dag och prioriterar ekonomin före det breda leende man alltid får bakom ratten på en 130i :). Vi satte på samma däck på hennes med XL-stomme. Inga problem, mkt mindre spårkänslig och ett bra grepp på vått som torrt underlag samt tystare jämfört med RFT däcken.
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld

BMW K1300GT -09
@raiderviking: Jag håller inte med dig, men respekterar din rätt till din åsikt såklart!

Jag har stort förtroende för de tyska ingenjörerna som konstruerar våra kära bilar.
De har nog lagt ned en hel del jobb på att anpassa bilen efter RFT däcken, men det är ju valfritt hur man vill ha det på sin egen bil. Jag tycker den blev alldeles för gungig i sidled med mina Continental Eco contact 5. Go-kart känslan försvann helt, så RFT för mig nästa gång.

Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Ja de tyska ingenjörerna vet vad de gör förutom att de valde RFT däck som orginal. De sitter ju inte på några M-bilar så varför skall "våra" bilar få sämre däck?

Alla tester jag sett visar på mer instabilitet och sämre grepp med RFT även om de blivit bättre på senare tid.

Sen kör du enligt egen utsago med däck som inte är XL klassade och då utgår jag, utan någon som helst erfarenhet till trots, att det är "värre" än med XL däck.

Men jag har inte sett att du skrivit vilka dimensioner du kör på... är det 16" eller 17"??
Ytterligare ett tips är att göra en fyrhjulsinställning om bilen verkar ha tappat stabilitet eller känns svampig. Ganska ofta går det att härleda till att bilen har tappat spårinställningen för bakhjulen. Orsaken vet jag inte, bara att det ibland händer. Hur som helst är det bra att göra en fyrhjulsinställning vartannat år.

Och för dem som under säkra omständigheter har nått bilens gränser, så stämmer det med mina erfarenheter att bakaxelns hjälpramsbussningar är i mjukaste läget (oavsett däck). Förr kunde man byta till M3 bussningarna till en ganska hög kostnad om man inte är väldigt begåvad som mek själv. Numera finns det Powerflex insatser som man kan trycka in i bussningarnas hålrum, gör i princip samma jobb: Länk Länk.
Betydligt billigare då man slipper pressa ut/in bussningar, man behöver "endast" lossa hjälpramen för att kunna komma åt ovansidan av hjälpramsbussningarna.

Djabag: utan att ha erfarenhet av dem, så låter ecocontact som svampiga däck oavsett vilken bil det gäller... tyvärr är det så att det krävs lite vassa däck om man vill att bilen ska vara vass... eller så behöver du fyrhjulsinställning, se ovan.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Hur får man ökad svajighet när man har en hårdare stomme???
Spårig kan jag köpa men inte att stommen svajar i däcket!

Ett tips är som onehp skriver..min e81 stod fel i bakvagnen vid leverans...vete fan hur bmw justerat in bakvagnen. Be att få max camber och övriga värde enligt fabrik...så får du ganska bra värde.
Toe var inte helt okej i framvagnen heller vid leverans...
så bilen kändes lite svajig och "osäker" att köra

Ang bussningar...jag tror inte det är många 1 åkare som ens märker av att bussningarna spec vid hjälpramen är så mjuka. Men åk max ut någon gång så känner man hur det ger sig. Har inte 130 och 116 samma mjuka bussningar... m3 vet jag har egna

Onehp vet du någon som testat powerflex insattserna? Hur blev det?

/Pelle
Tror han menar spårig.

Alla ettor har samma hjälpramsbussningar över hela motorprogrammet (förutom små skillnader på automatlåda och de äldsta årsmodeller). Dock inte 1M coupe förstås som har hela bakvagnen från M3:an.

Har själv M3 bussningar, dock finns några på engelska babybmw som provat och som säger att det funkar bra med Powerflex. Skulle prova powerflex om jag fick välja igen, det var dyrt att göra bytet av hela bussningen (man vill inte lämna en ny bil till vem som helst).
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld

BMW K1300GT -09
Har gjort en fyrhjuls inställning ! Det var där som mannen påpekade att bilen är gjord/inställd för RFT däck och kan bli svampig av vanliga däck.

Nu är det också så att mina Eco däck är mjuka som säkert bidrar till svampigheten jag upplever.

1-serien utrustas ju med RFT däck för att spara vikt i avsaknaden av reserv och domkraft mm. och då är RFT däck den enda lösningen. Sedan finns alltid problematiken vid en punktering ! (se tidigare inlägg i denna tråd)

Är det RFT däck även på 130 och 135 original ??

Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
japp, är RFT även på 130i och 135i original tyvärr och vi byter alla bort dem så fort det går... så RFT är långt ifrån enda lösningen... det är bara att läsa på alla 1-serie forum från hela världen så byts RFT däcken ut så fort det bara går... med ibland diverse extra modifikationer därutöver som tex Onehp har gjort på sin...
Men jag tror de flesta kör bara med XL klassade vanliga däck... så är iaf min uppfattning av saken
Kom dock ihåg att bara en liten procentdel besöker bilforum, finns över en miljon(!) 1-serie i världen och de flesta jag ser parkerade verkar aldrig ha bytt däck på bilen sen den köptes... och sen finns jag som är inne på min 5e sats (endast sats 2 utsliten), haha
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Jo så är det... men av dem som besöker forumen tror jag ändå att de flesta byter till "riktiga" däck... Själv skall jag snart ha på nästa set... ringen besök nästa helg och efter det så bör det vara dags för en ny omgång hehe
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur mkt sparar man egentligen med RFT? Varenda däck är ju betydligt tyngre och sist jag kollade vägde nödreserv+domkraft rätt lite.

-------
//Lövet
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
lövet utan ens kolla i etk så gissar jag på 12 kg i vikt besparing. Sen behöver man ta hänsyn till att placera ett reservhjul på bilen.
Viktbesparingen är högre på att skippa reservhjulet än att tex ha ett kolfiber tak
(på min race porsche så gorde kolfiber taket -0,3kg på vikten)

Sen ska man kanske även tänka på att rtf däcket ÄR MKT SÄKRARE vid en ev punktering dock är dom fortfarande överprisade (och på våra pissvägar spårkänsliga med sina styva stommar)

/Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.