AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.562

330i E91 omöjlig att sälja?

Sida 3 av 3
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
andreas_lofgren: bara att gratulera till en bra bilaffär. 44 % av nybilspris efter 2,5 år är billigt. Talar vi om 44 % av nybilslistpris eller bruttopris? I mitt tidigare exempel så talar jag om % av faktiskt inköpspris.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Känns som att tråden har spårat ur lite :P

Jo jag vet att försäkringsbolagen kollar blocket, fick själv en inlöst för inte så länge sen och värderingskillen på inlösen sa "Jag har tittat på din bil som var fin och tittat runt lite grann på blocket o kommit fram till att den är värd 38"
Jag var väldigt nöjd som hoppades på 30 för just den bilen :)

Och jag vidhåller.. % hit och % dit är ovidkommande, det är samma med bilpriser. Allt det där kan vara bra verktyg om man vet hur man ska använda dom, men att följa det slaviskt är inget att rekomendera, man ska alltid värdera varje objekt individuellt och givetvis se vad objektets utrustning etc är värt för just dig.

Och håller med DLC, bara att gratulera, det är en bra affär eller en "risig" bil för sin ålder
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
DLC: I detta fall listpris ny mot vad jag betalade. Vid uppskattat nettopris (11% rabatt mot lista) blir det 48%.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grew: Det fanns inget risigt med bilen. Två st hårfina repor på en bakdörr (cirka 30mm x 1mm) var allt. Som ny invändigt.

-------
//Lövet
Jag skulle säga färgen och fälgarna. Passar inte alls med bilen men de är vad jag tycker. Sorry.
Haha, jo denna tråden har ju verkligen flippat. Kul med lång tråd i alla fall.

Men framförallt kul att detta forum är så levande och att så många tycker =)
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Det första jag såg i annonsen var att det inte sitter originalfälgar, eller snarare fälgar till en annan modell. På nått sätt säger en inre röst hos mig Nej Nej på såna annonser. Skulle ha monterat tillbaka orgfälgarna, fotat, och lagt ut annonsen igen och sålt 19-tummarna separat.
Priset kan nog vara aningen högt också, enligt mig mest pga milen.
Verdi
Jag tycker inte att fälgarna passar så bra tyvärr. De ger ett intryck av att det är en yngre man med tung högerfot som brukat bilen. Särskilt i kombination med "familjeracer". Lägg till att den gått 12000 mil så börjar nog många tveka.

Visst kan man få extra betalt för gott skick men då måste man hitta en person som är villig att betala för just det. Handlare verkar ju skita i skicket. En handlare gav mig ett pris på min bil utan att gå närmare än 50 meter...
Tror att flertalet söker så här på blocket..
Länk

Sett utifrån detta urval så känns en -05a för 174' som överprisad mot vad marknaden har att erbjuda.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast det måste ju ställas mot vad bilen kostade som ny. Klart man får en nyare Skoda Octavia än en BMW 330iT ;)

-------
//Lövet
Jäpps,helt klart,men frågan består vad marknaden egentligen söker?

Är det värt med ex 258hkr för 174' samt -05 eller lockar 170Hkr och -08 mer kanske ?

Tillika försäkringskostnader mm.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det lockar inte mig i alla fall. En bil är så mycket mer än en effektsiffra.

-------
//Lövet
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Nu sitter ni ju och pratar om "mainstream" bilar, det här handlar ju om en lite mer nichad bil. Går inte att jämföra, det är olika klientel på dessa och man måste även ha mer is i magen som säljare och vänta på att köparen som vill ha just den bilen dyker upp. Så ni pratar om olika marknader, inte vad marknaden söker.

Personligen skulle jag inte betala så mycket för en såpass gammal bil, men det är ju för att jag är snål och har andra prioriteringar än den som tittar på den här typen av bil. Vill man ha skoj så kostar det :)

Och bilen är värd exakt vad nån är värd att betala för den, alternativt det lägsta pris som säljaren tycker den är värd att sälja för. varken mer eller mindre

Men för att vara mer ontopic, du kan ju sätta på orginalfälgarna och sänka priset med just så mycket som skillnaden är värd, och eventuellt byta ut familjeracer mot tex "väldigt pigg och körglad familjebil" för som många andra sagt så drar många åt sig öronen och undrar hur bilen blivt körd om det står racer.

själv reagerar jag negativt på:
långa listor på saker som blivit bytt, kan låta som den slitits mer än normalt, viktiga standardsaker som folk undrar över räcker.
Racer/fartmonster/vrålåk och andra synomymer.
sänkningar, förändringar i avgassystem.
ja, allt som kan antyda överdrivet slitage.

puh vilken lång post, jag som lovade mig själv att inte skriva mer i denna tråd :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grew har en bra poäng - ta bort alla subjektiva beskrivningar. Att du tycker att bilen är en familjeräcer är bara onödigt. Den som letar 330i vet vad det är för något och Svennebanan letar inte 330i eftersom "alla vet att det är så dyrt att äga BMW".

Har annonsen kanske ändrats sedan Grew skrev? Ser inga långa listor med saker som blivit utbytta. Att programvaror och navi är uppdaterat ser jag bara som positivt.

-------
//Lövet
Nep inte ändrat. tror Grew refererar till vad han tycker illa om i annonser allmänt.

Som det är nu har jag kommit till "is i magen" stadiet.

Vid nästa uppdatering lovar jag ta bort familjeracer =)

Till vintern åker org fälgen på då ändrar jag bilderna.

Tack alla!
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Jo precis som LfD säger, jag menade i allmänhet.

Nån som fick lite mer svar än han tänkt sig kanske? ;)

Men enklaste sättet att utforma en annons är ju att själv titta runt på andras, vad reagerar man på som positivt och vad som negativt och utgå från det. Och gör man en lång lista som lägger man det intressantaste först :) det sistnämnade kanske är mer relevant på äldre bilar
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Den stösta anledningen till att den inte blir såld är, enligt mig, att Sverige är tomt på folk, man hör ju på radio att sistaminuten resor har blivit dyrare än om man bokar i förväg.
Du skulle ha annonserat för 2-3 månader sen men jag lovar dig att du kommer att få den såld till höst.
Jag tycker inte alls att priset högt och den som vill ha och åka en BMW letar inte efter en kombi eller en 05:a till 170k utan han/hon vill ha just en BMW.
Lycka till och ha bara lite tålamod tills folk är tillbaka.

Tack Aragon och tack alla =)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur går det?

-------
//Lövet
sakta :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.