AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.555

330i E91 omöjlig att sälja?

Sida 2 av 3
Sänk inte priset om du anser den vara värd priset. Ta bort annonsen och sälj senare (typ februari)

Detta ska jag göra efter att ha haft precis samma resa som dig. har dock en BMW 325 e90.

Det är helt fel tid att sälja saker.
Men läser man på autopower så är det alltid fel tid att sälja bilar... Den har väl knappast ökat i värde om ett halvår heller?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är som sagt alltid fel säsong här. I februari kommer folk "inte ha pengar efter julen" osv.

En bils värde har bara en väg - neråt. Kombinera detta med att behöva betala försäkringar, skatt i flera månader osv så kan det vara läge att bita i det sura äpplet och sänka priset. Detta givetvis förutsatt att du verkligen vill sälja och inte bara "kollar läget på marknaden" som vissa verkar göra.

-------
//Lövet
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Man kan ju alltid fråga sig den enkla frågan om man själv skulle betala det priset för den just då tilltänkta bilen.

man lurar sig själv att tro man får bättre betalt för en bil om ett halvår. Sannolikt går vi mot tuffare tider igen och då kommer tyvärr inte bilar att stiga i värde

/Anders
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Om bilen vore betydligt äldre så skulle det kunna löna sig att vänta en månad eller två för att sälja den till ett bättre pris. Men denna bil som är ganska ung och har en del värde kvar så kommer priset antagligen att sjunka ännu mer om man väntar. Sen delar jag Anders uppfattning om att vi med stor sannolikhet går mot tuffare tider vilket inte gör folk mer köpbenägna. Dock så är det svårt att sia om begpriser. Under förra "krisen" 2009 så gick begpriserna upp då efterfrågan på nya bilar sjönk markant.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Kan väl lika gärna lägga in min åsikt också, det är som vissa säger lite "fel tid" just semestermånader är ju många bortresta eller intresserade av helt andra saker. Så låt den bara ligga en månad till eller så med de tips på korrigeringar du fått så tror jag det blir bra :) semestrar börjar ju ta slut nu och ett par veckor frammåt.

Ett alternativ som jag själv använde mig av senast var att byta bil med en annan som hade en lite billigare och sen säljer du den istället samtidigt som du fått en del pengar i handen, alternativt som jag byter in den nya bilen mot en ytterligare lite billigare, man får teckna många försäkringar ett tag men ;)
För över 150.000 är det inte alla som kan få blancolån till en bil, många banker har en gräns där och din ligger ju en bit över

Lycka till!
Gr
199
Grew
525 Touring -07
en liten kommentar till, det har ju surrats en del om bilder, tycker visserligen att dina är helt okej, för folk som tänker köpa en 330 bör ju veta hur dom ser ut så det viktiga är ju bara att visa att den inte har skavanker men bara för att..

så här tycker jag personligen
Bra bild: Länk
ganska bra bild: Länk
hyffsad bild : Länk
urusel bild: Länk

att tänka på: fotar du underifrån kommer bilen se stor alternativt klumpig ut, fotar du uppifrån så ser den mindre ut, så man ska välja vad man vill få fram och på din hade jag valt uppifrån.
Men jag tror den blir såld snart med dom bilder du har ändå så :) jag har bara tråkigt
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Angående bilderna så tycker jag bilen blir mer tilltalande om man fotar bilen med mer "neutral" bakgrund, t.ex:

Länk

Bilen blir mer i centrum än bakgrunden som ibland kan vara distraherande...

Kolla t.ex hur BMW-handlarna fotar sina egna bilar:

Länk

Nu är jag petig, men det gäller att fånga köparnas uppmärksamhet, och läckra bilder är en bra början.

Fota bilen mot t.ex en vägg (ljus betong eller tegel) och se vad du tycker själv.

Mvh,
Johan
Attan, ville egentligen att tråden skulle dö nu =) men ok, låt gå.

Jag anser att priset är rätt då den är bland de billigaste i Sverige. Nu jämför jag med bilar som har likvärdig spec eller bättre. Exempelvis skulle jag aldrig, under några omständigheter, köpa en bil utan automatlåda (förlåt alla manuell-fantaster inkl min svärfar). Jag håller med om att interiörbilden är överexponerad varpå skinnet ser konstigt ut. Resterande bilder uppfattar jag som väldigt subjektiv om man tycker bu eller bä. Jag har inte fotat med vidvinkel (vilket någon trodde) och bilen är faktiskt proffsbehandlad strax innan bilderna togs. Dock förstår jag att jag inte är så bra på att fota som jag själv trott =) Tittar man halvnoga ser man att jag fått med min dotter på en av bilderna av misstag (bra spegling i lacken alltså). Jag håller även med om att familjeracer är kanske negativ laddat, men där tycker jag bara det stämmer så bra. Frun kör bilen och upplever den som en helt vanlig bil. När sedan pappa (jag alltså) kör bilen så efter 4000 varv exploderar den fantastiskt och är inget annat än en riktig busbil.

Jag upplev dock att den hårdaste körningen är de som kör på varenda håla i vägen, knappast den som sotar ur avgasröret en gång emellanåt.

Så tack än en gång alla. Tack för ett av de bättre forum online.

Avslutningsvis är min plan att behålla bilen som "andra bil" om jag inte får sålt den. Därav har jag inte sänkt priset nämnvärt. De bud jag fått ligger mellan 150k-170k. Det bästa budet jag fick, i början av försäljningen, var 170k ex 19" fälgarna. Skulle jag få det igen så skulle jag ta det =)

Sen tänker jag att 150k kan jag nog få ut nästa år okså så då kan jag lika bra behålla den ett år till. Jag tycker den är extremt trevlig men behöver egentligen en lite större dieselbil. Det har blivit fler mil via jobbet än vad jag trodde från början. Sen är det klart kul att se att folk tycker man är ett spån när man kör ut till en kund i en fet 330 med snorungefälgar. Det sjukaste av allt är att en nyare V70 kostar 100k mer, men folk reagerar ändå på bmw:n

Oj, blev det så mycket text?!

tänk bara på att i vår så kommer det sannolikt finnas ny F30 på plats och då kommer det att komma ut många flera E9X på beg. marknaden vilket gör att de flesta 3-serie bilar sjunker i pris. Hoppas det går bra med försäljningen nu. Det är väldigt intressant att läsa såna här trådar, där man lär sig hur folk ser på olika annonser :-)

/Anders
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Hmm...rimligtvis påverkas årsmodellen innan bytet hårdast i pengaförlust. 06ans e90 tappar inte lika mycket procentuellt som en 11a kommer att göra när nya modellen kommer för vi pratar kunder i 170klassen och 3-400klassen. Så det är ju lite overkill att oroa sig för. Marknaden är väldigt trög just nu, så ha bara lite is i magen. btw det är inget fel på bilderna, alla kameror tar olika bilder och det samma gäller fotografer. Annonsbilder ska innehålla en ren bil där man tydligt ser skicket och utrustning sen får man be om detaljbilder eller åka och titta på bilen vid intresse.
Så tänkte jag okså ThomasF =)
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Bilpriser.se säger 140-150 tkr vid privatköp, 165 tkr hos handlare. Du ligger 10 tkr över handlarpris. Bilen är ju snart 6 år gammal och räknar man baklänges på halvering vart tredje år så hamnar man på 700 tkr i nypris. Är nog bara att inse att du måste sänka priset om du vill bli av med den.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Bilpriser.se ska man ta med en ganska stor nypa salt, och även om man följer dom slaviskt så är ju det priset satt till normalskick i förhållande till mil och ålder. Skicket kan vara väldigt mycket bättre på hans bmw än normalskicket.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Jo, men det ger en hyffsad fingervisning. Eller påstår du att bilpriser undervärderar med 20%?. Det är väl också någon liknande modell försäkringsbolagen använder ifall de skulle lösa in bilen efter en ev. olycka. Bra skick gör inte att man automatiskt får 20% mer för en bil, snarare att den är mer lättsåld till rätt pris. Detsamma gäller till viss del utrustning.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
det är precis vad jag påstår. har sålt två bilar i rad där dom undervärderat med ca 40%. skicket på bilen bör vara den mer avgörande faktorn framför mil och årtal. bilpriser är bra om man inte har koll på bilmodelen ifråga så får man en ide. försäkringsbolag kollar ofta blocket
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Enligt min erfarenhet så är halveringstiden mer än 3 år, även vid inbyte till märkeshandlare. Min förra bil hade inte ens halverats på fem år när jag bytte in den mot min nuvarande (i o f s en VW, men min känsla är att även BMW har bra andrahandsvärde). Var faktiskt och värderade min familjs andrabil bara för en vecka sedan. Den är 4 år gammal och en handlare bjöd drygt 50 % av nybilspriset vid inbyte trots att bilen har några skavanker som bör åtgärdas.

Jag brukar räkna med att en bil tappar 15 % av värdet per år, dvs 85 % efter ett år, 72 % efter två år osv. Med den enkla beräkningsmodellen så kommer jag fram till ett pris för aktuell bil av ca 170 tkr om bilen är 6 år och kostade 450 tkr som ny. Självklart spelar skick och miltal stor roll men jag tycker att priset som bilen är utlagd för är ganska rimligt (viss prutmån finns).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Aldrig att jag skulle betala mer än 50% för en 3 år gammal bil. Min nuvarande V70II köpte jag för 44% av nypris när den var 2,5år gammal utan att det var några fel på den alls.

-------
//Lövet
Det finns avsevärt fler v70 än 330 tror jag. Bilpriser är en riktigt bra tjänst, men lite orealistisk när det gäller lite udda modeller med bra utrustning.

Jag tror försäkringsbolag kollar blocket vid ersättningar. Billigast e91 med samma spec samt fälgar kostar avsevärt mer än jag begär.

Sen kan man ju klart alltid hitta någon som behöver bli av med sin bil till vilket pris som helst.

Sen har du sånna som frågar på forumet om varför det inte går att sälja, men vägrar sänka priset :)

Alla bmw ägare borde vägra sänka priset, då tjänar ju alla (som säljer) på det! Tänk vilken förlust för alla "oss" var gång någon panikdumpar sin bmw?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.