AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
15.118

Ska man stenskottsfoliera eller ej?

Sida 1 av 2
Hej!

Min nya bil väntas dyka upp i September och jag kan inte komma fram till ifall jag skall stenskottsfoliera den och isåfall hur mycket.. Ett av problemen är nyansskillnaden som kommer uppstå vilket jag inte tror att man kan komma ifrån på framförallt vita bilar vilket min är! Det ser verkligen för tråkigt ut när huven har en helt annan lyster/nyans :/.

Jag kommer enbart sommarköra bilen och när jag kör så tänker jag mig för så jag inte ligger å nöter någon i arslet på motorvägen etc!

Under de senaste tre somrarna körde jag min gamla m3 e46 närmre 1500mil ca och på de milen så märkte jag ingen nämnvärd ökning av de stenskott som den redan hade fått!

Så alla ni som har haft samma funderingar HJÄLP mig :D Stenskott är ju trots allt normalt och kommer alltid uppstå på någon del man likt förbannat inte folierat.. Och att då ha en helt stenskottsfri huv medans a-stolparna fått ett par samt backspeglarna slår fel ut på något vis. Då kan jag tänka mig att det är "bättre" att hela bilen är jämnt stenskottad eller hur jag nu ska förklara.

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Kan nästan liknas vid att sätta på en överdragsklädsel för att att inte nöta på det fina lädersätena. Vem fan köper en soffa till tv-rummet och sen drar på en ful klädsel!?

Du kan ju testa men om du bara kör på sommaren när gruset är bortsopat så borde du inte få så många stenskott.

/Rikard
Roffa1
Handlar det om redan färdigskurna bitar, eller ska de skäras till på plats efter bilens passform.
Se till så de ej skär ut bitarna med din bils lack som skärbräda. detta har tyvärr hänt tidigare dessutom med en av de största aktörerna inom branschen.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att montera stenskottsfilm som förmodligen bubblar sig efter ett par riktiga regnoväder. Tror filmen kommer att gå i nyansen pissgult mot din vita bil.
Melzen: Jag är lite inne på din linje. Där är dock ett ställe som jag kommer skydda och det är breddningen på bakskärmarna, ungefär som alla porsche 911or har idag.

Roffa1: Detta är icke färdigskuret så att säga. Och ja, jag är orolig efter att ha sökt här på forumet och fick läst om det du nämner! Så kommer verkligen se till så att de görs på rätt sätt så att säga. Det lilla jag vill ha skyddat på bakskärmarna lär inte vara några problem att höfta till utan att behöva skära på bil troligtvis.
Roffa1
Förstår inte varför du vill kludda runt med skyddsfilm på din nya bil. jag är liksom dig mkt noggrann med min bil och använder den endast under sommarhalvåret, har snart haft den i två år och det finns inte minsta lilla stenskott på den, trots avsaknad av skyddsfilm.

Håll avståndet till framförvarande så slipper du stenskott, du kan även montera stänkskydd fram för att slippa stenskott från de egna främre hjulen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ska man köra någon form av skyddsfilm är det lika bra att foliera hela bilen så att det ser vettigt ut. Att köra film på enskilda paneler tror jag aldrig blir riktigt bra. Mattvitt kanske? ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vadå? Det är väl jättesnyggt? Länk

-------
//Lövet
Roffa1: Stänkskydd är bra men ser för tradigt ut. Därav går jag hellre på linjen med att sätta en "lapp" där skärmen buktar ut som mest. Tittade på en x5m häromveckan som rullat knappt 1000mil, plastbreddarna bak på den var sönderblästrade och det såg rent ut sagt förjävligt ut! Något sådant vill man helst undvika. Dock lär denna bil rullat vinter..

Acey: Det är inte aktuellt ;D

andreas: Tror du den finns till 1M? xD Haha
Min granne har en CLS med stenskottsfilm över/framför hjulhusen bak. Den är silvermetallic och det ser ut som Roffa säger, nämligen pissgult. Hellre stenskott säger jag.
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Jag kommer nog testa Länk när jag får in min bil, speciellt främre delen av sparklåderna som blästras på nolltid.

Det verkar som att 135an har utskurna bitar och jag antar att det borde finnas till 1M med.

Det som jag tycker är det värsta är att vindrutan tar hur mycket stryk som helst.
Jag kör ca 1000mil om året och har redan en del stenskott i vindrutan, faktiskt mer än i fronten på bilen. Håll avstånd säger ni... Visst det gör jag VERKLIGEN.
Hur undviker man en stenskott som kommer farande från 100m håll så att till och med man kan se den flyga rätt in i rutan. FÖRBJUD KROSSGRUS säger jag bara.
Funderar på det Länk här, trots att det är förbjudet här i Sverige
Vindrutan är inga problem ;D Något som byts utan att någon kan lägga märke till det. Värre med dåligt matchade lackjobb etc.

Jag har en annan fundering som talar emot skyddsfilm och det är faktumet att man lackbehandlar delar av bilen och inte hela.. Vem vet hur det ser ut efter fem år av tex mr.cap behandling på bilen utom tex halva huven eller hela fronten? Detta kanske är en väldigt korkad tanke.. Men det slog mig häromdagen när jag funderade ;D
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Korkad tanke - definitivt inte, intelligent tanke - absolut.
Du är inte ensam om att fundera kring samspelet mellan lackbehandling/lackskyddsfilm.

Själv försöker jag lösa problematiken.
En idé är att foliera BARA fronten där foliekanter hamnar där fronten slutar samt HELA sparklådan, då slipper man väl synliga foliekanter.
När man ska lackbehandla bilen så är det bara låta bli fronten och sparklåderna typ. Det är min plan, frågan är hur mycket jag är villig att betala för det.

Twinsturbo, har du varit tvunget att byte vindruta? om ja, vart du nöjd med kvaliten på jobbet. Vad jag har märkt är att väl utförd arbete är bristvara nu förtiden.
Hur går det till? Går de inifrån bilen? Luktar det lim efter bytet? Är det stor risk för interiörskada?
Roffa1
Vi har nyligen bytt vindruta till en E90 2007. vi vände oss till BMW så vi fick en original vindruta. jobbet lämnades dock bort av BMW till en lokal förmåga (plåtslagare) med lästa prisavtal.

När bilen kontrollerades efter rutbytet, så var den vänstra främre sidoklädseln sönderskuren. likaså var vindrutan smutsig/kladdig man såg fingeravtryck samt stora avtryck efter sugkopparna som använts för att hålla rutan på plats vid monteringen. men efter någon timmes intensiv städning så ser det riktigt bra ut. den förstörda sidopanelen ersattes och byttes omg ut av BMW.

Man tycker dock att BMW först kunde kollat upp skicket på utfört arbete innan kunden hämtar ut bilen, knappast kundens arbete att kolla upp vad som ev, är förstört. Det var bättre förr!
Roffa1
Tillägg: Rutbytet kostade oss: 2.868:- (ganska så dyyyrt!)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Ska ge 6500 DKK för en ny ruta till E61'an med HUD samt Lane departure warning inkl montering hos Carglass.. BMW ville ha 9500 DKK...
Roffa1
Sim: Är det din "självrisk" på 6.500 DDK?

Priset som vi betalade 2.868:- var endast självrisk för rutbyte inkl arb.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jaså - jag trodde det var priset för rutan ;-)
Hofeistos: Morsan och farsan fick byta sin ruta när deras v70 vart nästan ny pga stenskott. Det arbetet märktes det ingen före och efter skillnad på alls! Väldigt bra gjort med andra ord :D

Med tanke på det att foliera hela front samt sparklådorna så tror jag kostnaden för folieringen är dyrare än en framtida omlackering pga stenskott. Men med mitt användande bara på sommaren så kommer en omlackering inte vara på tal på säkert 10år :P.. Anlitar man sedan en duktig lackerare så kommer man aldrig behöva oroa sig över nyansskillnader heller!

Jag har iaf kommit fram till att jag kommer lackbehandla hela min bil hos mr.cap sen köra den ett tag och sedan lägger man så klart märke till ifall något ställe är mer utsatt än något annat och får isåfall lägga på lite skydd då! Det stället som jag tänker på är breddningen på bakskärmarna.. Tyvärr så tror jag att den smala kanten längst fram på sidokjolarna är för liten för att kunna få på något skydd för det ställe blir per automatik alltid blästrat! Min gamla m3 e46 med knappa 5000mil på mätaren vart nere på den svarta plasten på bägge sidorna, den ena lite mer än andra.. Vart och tittade på bilar som just hade omlackerade sidokjolar efter knappa 3000mil, men normalt som sagt :D
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Twinsturbo:
Var det CarGlas som fixade rutan på V70n?

Även jag tror att kostnaden blir högre än att lacka om delarna men för att vara säker kommer jag ta kontakt med firman och se vad jag får för offert. Skriver ett inlägg när jag få veta.

Angående sparklådan menade jag inte bara den lilla läppen mot hjulet utan även sidan på sparklådan fram till dörrkanten som blir blästrat.

Går det sätta skydd på en lackbehandlat yta? Vad jag har hört så måste lackytan vara ren från några som helst behandlingar för kunna sitta ordentligt. Kommer ta upp den frågan oxå?
Rutan grejades av en lokal glasfirma. Sidan märkte jag inte av så många stenskott på min gamla m3 men det är ju givetvis olika på olika karossformer! Ja, firmorna som jag har hört med nämner bl.a att t-röd används innan montering av filmen dvs allt lackskydd försvinner.
Twinsturbo - har du hittat nån lösning på ditt problem med grusstänk? Har själv en 1M som rullat 450 mil och det stänker upp och blir mycket märken. Så pass mycket att nått måste göras. Är själv helt inne på att foliera utsatta delar som sparklådor samt skärmen framför bakre hjuhuset där det blir ohållbart mycket stenskott.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.