|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kommer ev. att köpa mig en ny eller beg X5 då jag behöver en bil med X-drive och skulle gärna inhämta synpunkter på vilken extrautrustning som ni X5 ägare uppskattar och anser "nödvändiga". Tänker ex. vis på Aktiv styrning, Adaptive drive osv. Krav annars är 35d 40d komfortstolar, drag, navi prof och hifi prof, gärna dieselvärmare och panorama. /Anders | |
|
Se till att den har utökad dragkapacitet, då får du dra 3500 med den. Backkamera och surrounds view är rätt gott att finna då det är en stor bil att försöka träffa de små parkeringsrutorna med. M-paket skulle jag inte rekommendera då skärmkanterna blir blästrade. Stänklappar och sidesteps rekommenderas. |
|
|
Tack Robert, det finns ju både sportpaket och M-paket, men det är väl på M-sport som jag läst att det är problem med blästrade skärmkanter eller gäller det båda? Hur har du specat din bil? Ser en del nya på Blocket har Aktiv styrning och Adaptive drive. 7-sits hur viktigt är det för andrahandsvärdet? Har ej behov av det själv dock. Sen vill man ju helst ha dieselvärmare. /Anders |
|
|
Har du kikat på nya Cayenne? Jag tittade lite lätt på X5:an innan vi slog till på X3:an, och tyckte att interiörmässigt så kändes det som att X5:an halkat efter nya 5:an och började visa åren lite. Det är M-sportbilarna som haft problem med blästring. Tror inte aktiv styrning och adaptive drive är deal breakers, köper man begagnat kanske de är trevliga att ha, men skulle inte beställa vid nyköp. Din övriga spec känns bra i övrigt. |
|
|
Tack Acey, problemet är att jag vill ha nästintill omg lev och då finns inga X3 till hands, endast bensinare som jag inte vill ha. Hade dock hoppats att få lite bättre rabatter på de lagerbilar som finns av X5, men det ligger rätt fast vid 10,5-11% som det verkar. Nackdelen med X3 är att det (ännu) inte finns komfortstolar som jag mer eller mindre har ett krav på. Provsatte tidigare i sommar en X3 med sportstolar och det känns som ett rejält kliv tillbaka när man är van vid komfortstolarna tyvärr. /Anders |
|
|
Jag köpte en demobil av just samma anledning som du, ville inte vänta 6 månader. Så jag ringde runt och kollade med så många BMW handlare jag kunde om de hade något de skulle göra sig av med snart och hittade en rätt så bra specad i Umeå. Det som var viktigt för mig var komfortstolar, sedan var det rätt öppet. Helst inte 7:e raden heller då jag behöver utrymmet mer än sätena. Grå var sista bilen så något annat än vitt och grått var ett krav. M-sport (hellre sportpaket med sidesteps) Komfortstolar (ett måste) 20" hjul (snyggt, men 19" skulle jag ha föredragit) Nav PRO (klar deal breaker på beg, funkar mycket bra) HUD (Beroendeframkallande) PDC (ett måste) Kameror (nästan ett måste) Alupaneler (muka och repas lätt, men snygga!) Panorama (Inget jag skulle ha valt) Carbonsvart (mörkgrå hade vart bättre även om den är grymt snygg när den är ren) Oyster skinn (ljust och fräscht, inga större problem att hålla rent) Prologic 7 (inget jag skulle ha valt till själv, Hifi räcker gott) BT HF m telefon anpassning (funkar toppen!) El lucka (ett måste då den är tung och högt upp) Drag (ett måste) Utökad drag kap (också ett måste) Dynamic drive (helt bortkastade pengar) Rökarpaket (för att få 12v i askkoppen enligt säljaren) Extra el-uttag (skulle jag ha valt till) På det eftermonterades avstängbar airbag och tonade rutor. Båda dem är dealbrakers på beg anser jag. Hållare för iPhonen och velour mattor har också satts i. Det jag har liggande och skall montera är X5M ratt med värme och stänklappar. Jag var också inne på en X3, men för liten för att gå ha 2 bakvända barnstolar bak och inga komfortstolar gjorde att den ströks. Tyckte också att sportstolarna var som parkbänkar. |
|
| Var inne på en Cayenne men det var verkligen en Touareg med nyckeln på fel sida ratten och en massa knappar i onödan. Kändes helt OK att köra, men tillvalen var löjliga priser på. Bla Xenon var väl 18 000 och mattor 3500. Service på Cayenne 6000 resp 12000kr varannat år. Ingen fri service. :( X5 är och känns helt klart ett snäpp större än Cayenne och till vettigare pengar. | |
|
du har verkligen en välspecad X5a Robert. Måste vara kanonsnyggt med Carbonsvart och Oysterskinnet, det skulle jag inte tveka på att ta själv. Har nu fått en sju-åtta offerter på bilar som finns hemma eller kommer i mitten på aug. Ingen är komplett som jag själv skulle ha utrustad en fabriksbeställd, men helt okay ändå. Svårt bara att välja. De flesta är dock safirsvarta, nån grå. De som jag tittar på har Sportpaketet, tycker M-sport på dessa är lite overshooting och med hänsyn till trådarna om blästrade bilar så går de bort tror jag. Dessutom gillar jag mera de vanliga 20 tummarna. Vad fick du ge för din bil? Vilken rabatt lyckades du få? Vad har du för förbrukning på din bil? /Anders |
|
|
Den funkar. :) Minns inte exakt vad det slutade på, men jag tror det var 750 något. Vinterhjulen var inte gratis precis och avstängning av airbag och toning av rutorna gick säkert på 15 om jag inte minns fel. Jag fick 10% +10' och ca 20' extra i inbyte för min gamla så det var OK. Jag köpte den som privatperson så jag var rätt nöjd med att få samma rabatt som jag skulle ha fått på mitt företag. Förbrukningen klimatkompenserar helt klart för alla el-bilar som börjat rulla ut. ca 1l/mil och det oavsett hur frun kör (drar lite mindre när jag kör). Inte ens med ett stort släp på ca 1500kg i 120 genom halva Tyskland gjorde någon skillnad, ca 1l/mil. |
|
| Induvidual Sound! | |
|
Vi beställde en ny X5 i våras. Tog inte adaptic drive etc för vår säljare tyckte inte det fanns någon anledning att lägga pengar på det om man inte känner att man absolut måste ha det. Nöjde oss med 19 tummare oxå det på säljaren inrådan. Tydligen blir det 315 däck om man har 20 tum vilket blir väldigt spårigt enligt han. Valde även bort den hårdare fjädringen i sportpaketet Vi har safirsvart och beige skinn med individual pianolister. Skitsnyggt enligt mig bara man håller det rent. Annat som vi valde och som vi är nöjda med är Navi prof Bluetooth. Hifi, känns väldigt prisvärt Panorama trejde stolsrad Drag 4-zons klima M-ratt, ett måste enligt mig. Solskydd för bakrutorna, bättre än tonade rutor enligt mig Elbaklucka, ovärdeligt om man har barn och ofta har mycket som ska in i lastrummet. En sak som jag funderat på i samband med köpet är hur man överhuvudtaget kan sälja en bil med ett startpris på över 500k utan skinn som standard? |
|
|
Har idag köpt en X5 40d -11, en demobil med knappa 600 mil på mätaren. Tycker den har en väldigt trevlig spec dessutom: Safirsvart met Oyster skinn Sportpaket med 20" Aktiv styrning Nivåreglering Drag infällbart' Förhöjd lastkapacitet Automatisk bakluckeöppning Aluminium fotsteg Backkamera med top view Panoramatak Solskyddsgardiner för bakre sidorutor Autom avbländbara inner o ytterspeglar Interiörlist bambu möek Tredje sätesrad PDC fram o bak Kupevärmare med fjärr Deaktivering passagerarairbag Navi professional Internet Bluetooth HiFi professional DSP USB Iphoneanslutning Indvidual tonade rutor Speed limit information inte så mkt den saknade egentligen :-) /Anders |
|
|
Gratulerar Anders, vilken syn din uppfart måste vara inom kort! :) //Bjersér |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Grattis. Antar att mina förslag är lite sena men det jag absolut måste ha utöver det vanliga är: - Rattvärme - Webasto - Extra eluttag "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Bjerser, men 535-an lämnar jag i inbyte. Behöver ha en X-drive bil när man flyttar ut på landet snart. Orkade inte vänta på en fabriksbeställd bil som tar bortåt 25 veckor nästan lät det som, så då får man ge avkall på några options man kanske valt själv och får med några som man inte hade valt själv om man specat, men på det hela taget en väldigt bra spec. /Anders |
|
|
Jaså! Tror dock risken är liten att din uppfart får skämmas med "bara" en 1M och en X5 på plats. ;) //Bjersér |
|
|
Med känsla: Fina bilar & grattis till nya! Hade din F11'a Rear-seat entertainment ? I så fall - Hur var det? |
|
|
Sim, jo jag har Rear seat entertainment i min 535d F11, funkar jättebra. Med det fina sköna baksätet i en F11 så tycker jag det är ett bra tillval, speciellt för den som åker långt med småbarn i baksätet. Själv har jag inte hunnit avnjuta så mycket men har ett antal gånger kikat på lite konsertfilmer med bra musik. /Anders |
|
|
Grattis! Kan inte ha vart många kryss som saknades när den beställdes! Komfortstolar? |
|
|
Hej Robert, jo den har givetvis komfortstolar också. Det var ett krav och det har nog i princip nästan alla tillgängliga X5or. Det fanns väl ett par tre kryss till som jag själv hade lagt till om jag specat men fick bra pris och en bil som är tillgänglig i slutet av nästa vecka. /Anders |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag tacksam att det finns köpare som vill ha nytt / nästan nytt med så mycket kryss i listan som möjligt så vi andra "fattiglappar" får en möjlighet att också kunna få njuta av bra bilar ;):) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.