|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Marin849: Det ser ju riktigt bra ut om man jämför dörren o framskärmen. MS kanske är betydligt bättre än vad ryktet om honom förtäljer. Ska du lacka om hela dörren eller endast delen över vecket? tror du minimerar risken med nyansskillnader med den sistnämnda metoden. Problemet är att skadan är så djup, slipar man rent i skadan så blir det väl en svacka. man får nog först bygga upp skadan med finspackel. |
|
Spackel. :( Jag tänkte åka runt till åtminstone tre firmor i nästa vecka och höra vad se säger. Men man måste väl ändå slipa (bara matta klarlacken?) allt som skall lackas? |
|
| Och hur gör man för att lacka "runt hörn" dvs runt kanterna och in till insidan? | |
| verkar vara svårt att hitta någon som "alla" varit nöjda med... ;) | |
Roffa1 |
Tvivlar på att någon lägger ned tid o arb på att slipa dörren plåtren, tror endast de slipar på skadan samt mattar ned den omkringliggande ytan som skall lackas. vad det sedan gäller att få dem att lacka runt kanten på dörren, så är detta tydligen mkt svårt. jag har själv bett om detta vid tidigare tillfällen, men så har ej skett. Det kanske tar för lång tid att vända på dörren, osv. Man tycker ju onekligen att detta borde vara busenkelt när man dessutom kommer med dörren lös under armen;-) |
| Exakt. De kan väl sätta upp en färgspruta nånstans så får man köra förbi i farten. | |
|
AT:s gjorde ett bra jobb på min snart f.d. VW T5, silvermetallic som kan vara lite knepigt. Belami fick göra om lite grejor på senaste lacken men jag förväntar mig ett korrekt arbete när de fått chansen att göra om det. MS verkar ju seriösa. marin849, jag tror att efter du pratat med de du åkt runt till så kan du nog avgöra lite enklare, personlig kontakt är aldrig fel, lycka till:) Asken BMW. Från de bästa, till de bästa! |
|
|
När jag var hos AT's och lämnade in min 325dM C -08 så berättade han för mig att dom inte lackerade iallafall utan lämnade allt lackjobb till MS eller Belami beroende på vem som hade tid. |
|
|
Klart man kan få det man skall lacka om slipat "plåtrent"...Men varför? Man blir ju av med flera rostskyddande "lager" från fabrikslacken... Att matta ner ordentligt räcker gott. Sen kan man vara tvungen att slipa plåtrent i vissa fall, tex en bil som varit omlackad massor med gånger o det ligger 2-3mm tjockt med olika kulörer, tex en gammal jänkare kan se ut så... Att lacka både in/utvändigt är ju ett större arbete, tror inte FB är intresserade av att betala mer än minimalt... En lackerare jag haft kontakt med förespråkar dock att man skall ALLTID hänga av alla dörrar osv o lacka både in & utvändigt, men han tar givetvis en extra slant för detta... |
|
|
Dags för den obligatoriska återkopplingen till forumet! Jag valde Automobilplåt (grannar till mitt jobb visade det sig!) och Lackverkstan. Automobilplåt har varit extremt serviceinriktade. Jag demonterade dörrklädslarna, de hjälpte mig med listerna runt rutan på dörren som jag betalade lacken på själv. Alltid bra bemötande, följde med ut och tittade före/efter. Kom med tips, visade prov på kunskap och erfarenhet, jag fick hämta ut bilen för att åka hem och sedan återkomma nästa dag när den inte var klar osv. Har pratat med en av ägarna (Bosse) och Erik (som gjorde jobbet), rekommenderas. Bara en sån sak som att de lyssnar och kan vara lite flexibla är ju guld (jämför några andra jag var förbi som sa blankt nej till allt annat än "lämna nycklarna, stick o brinn, hämta och betala om en vecka eller två"). Lackverkstan också mycket bra. Har pratat med Krister (ägaren eller en av ägarna). Också jättebra att prata med, han kom ihåg när jag var där för lääänge sen i somras och visade bilen och beklagade mig över stenskott (med kommentaren "som det här t.ex. kan du fixa själv" och inte det ständiga "betala 5000kr") osv osv. Den skadade bakdörren "ytriktad", dvs spacklad ca 1dm2. Båda bakdörrar nermattade, nerslipade mer och finspacklat där det behövdes. Vänster sida förardörr och bakskärm nermattade och enbart klarlackade, förutom två fläckar ca 1dm2 där det fanns märken. Jag var där och kikade mellan de olika processstegen och "godkände" färgprovet före lackering. Tror han som lackerade heter Inge. Riktigt bra resultat både i nyans och ytfinhet! Har endast lyckats hitta en liiiten prick typ 0,4mm på ena dörren och nån lika liten på andra och då har jag verkligen letat... Bilderna är medvetet varmare än verkligheten eftersom verkligheten är lite grå och tråkig, men det framhäver bara ev. nyansskillnader ytterligare. Sen är de flesta bilderna olämpliga för nyansbedömning pga reflektioner från bakgunden, men ändå: Kolla själva! Länk Motorhuv, baklucka och hö framdörr är bytta på garanti. Det enda mindre bra är nyansen på huven (bytt före min ägo). Med facit i hand (resultat, pris) skulle jag låtit lacka om trösklarna också när de ändå höll på! Jag läser ibland om att folk skyr bilar med omlackade delar som pesten men i detta fall var det bara till det bättre! Särskilt när man vet att 99% av ytan bara varit nermattad dvs grundfärg, baslack och klarlack kvar = rostskydd 100% ok. Jag inser också när jag ser bilderna att det är hög tid att slänga "solskydden" där bak åt fanders o låta något proffs tona bakrutorna, frågan är hur mycket. Ej för svart. |
|
|
Det faktum att det står "Only quality has a future" på skylten till Autombilplåt gjorde ju att jag kände hopp första gången jag fick dit.. :) Båda företag har fått påsar med sockerhaltiga bakelser från bageriet på Maxi. :) |
|
| (det går att klicka upp bilderna i större format) | |
Roffa1 |
Den enda (lilla) nyansskillnad jag kan upptäcka är mellan passagerardörren och framskärmen, syns endast på vissa bilder. Tycker lackeringen ser riktigt bra ut. |
| Mm, det är den som är lackad av MS tidigare. Dock i princip omöjligt att se till vardags. | |
Roffa1 |
marin849: Tycker du ska vara nöjd med din bils lackering. har du kanske sett den silverfärgade E90 utanför Scan:s (slakteri) i Tornby? man ser den från stora vägen på parkeringen, där kan vi snacka om nyansskillnad av stora mått, höger bakdörr samt vänster framskärm har en helt annan silverkulör. |
|
Jag är nöjd! Och framförallt är jag nöjd med att det finns företag som vet vad service och yrkesstolthet är! Jag har blivit dåligt bemött så många gånger på olika ställen att dessa två företag närmast var en chock i rätt riktning. :) Nej, har ej sett, måste åka förbi o kika. :) |
|
|
Hm, jag får revidera mitt omdöme en aning. Resultatet är utmärkt men de vill tydligen straffa "jobbiga" kunder. Bilen var hos lackeraren i 16 (!) dagar vilket jag begärde, och fick, stilleståndsintyg på. Försäkringsbolaget ringer verkstan och nu är det plötsligt 6 dagar för själva försäkringsjobbet och resten beror på att jag själv lagt till arbete. De har debiterat drygt 4 timmar av försäkringsbolaget för lacken, mitt merjobb (en extra dörr) har de tagit 0,88 timmar betalt av mig för. Hur kan ett tillägg på 0,88 timmar som görs 100% samtidigt som de andra momenten innebära att jobbet tar 16 dagar istället för 6? Försäkringsbolaget är inte intresserade av att lyssna på mig eller tänka själva på rimligheten i det hela. Dag 3 hos lackeraren var endast en bakdörr slipad... |
|
| Jag var där fem gånger under dessa 16 dagar eftersom jag aldrig hörde nåt från dem per telefon (de skulle ringa ang. merytan och färgprov före lack). | |
|
Efter har testat alla lackerare i LINKÖPING det ända stället jag alltid blir nöjd på är MS Car Lack o Plåt! VILKA proffs på det dem gör. Jag har lackat flertal bilar hoss dem alltid supernöjd. Har provat andra ställen flera andra gånger innan alltid missnöjd med jobbet. MS Car Lack o Plåt ! Den ända som får lacka mina bilar framöver så länge dem finns. GRYMA |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.