|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Men gäller det även om exv. bostadsmarknaden skulle börja sacka? Borde det inte bli ungefär som nu, att vissa modeller blir iskalla både som inbytesbil och vid privatförsäljning? Det jag menar är att de som köpte sin 330i år 2006 nog inte räknade med att stå med en tämligen kall bil 5 år sedare (alt. Ägare #2). Det beror ju delvis på högre bensinpriser, men trots allt på en marknad där många kunnat byta bostad och tjänat en slant på det.. Jag tänker att på en vikande marknad med färre köpstarka intressenter borde väl beg.priserna dala, i synnerhet om vissa måste välja mellan dyrbilen och bostaden? Men jag kan ha fel, det har hänt förr ;-) |
|
|
Dali har helt rätt i första stycket ovan. Vi går sannolikt in i tuffare tider igen inom kort. Förr eller senare så kommer de svaga EU ländernas ekonomi att ställa till större problem även för de "goda" EU ekonomierna, samt förr eller senare så måste jänkarna dra ner på sin konsumtionsekonomi och börja beta av sina gigantiska ekonomiska underskott. Vill det sig riktigt illa kan världsekonomin inom kort ställas inför nya blodbad som under finanskrisen eller i värsta fall ännu värre. Självklart kommer detta att påverka "kapitalvaror" som bilar i olika lägen. Jag tror dock inte det kommer drabba begagnatpriserna så mycket, då privatpersoner kommer att köpa relativt fler begagnade bilar igen kontra nya. De som köper nya kommer dock sannolikt få högre vm än senaste åren. Högre räntor gör givetvis att efterfrågan sannolikt minskar, iaf på dyrare objekt. Lägger man till en tuffare fastighets och bostadsrättsmarknad och börser som säkert kan komma gå ner, då blir det inte mycket kvar att köpa dyra bilar för, för vanliga människor. Jag håller dock ej med om att bilförsäljningen går som bäst när räntorna är höga. Det hänger samman med flera andra faktorer, som ex vis bilparkens ålder och köpkraften i samhället. Vi märker redan idag rubriker om risk för bobubbla, folk har mindre pengar att konsumera iom att räntorna stiger (det märks väldigt snabbt ex vis på vad bolagen som säljer konsumentprodukter har redovisat på börsen i år i resultatväg, samtliga visar fallande försäljning). Mindre pengar i plånboken = man skjuter gärna på ett bilköp i familjen, eller iaf köper en billigare bil och kanske köper en beg istället för en ny osv. /Anders |
|
|
Det är svårt att generalisera när det gäller ekonomi och räntor eftersom undantagen är många och frekventa. Om det blir en sprickande bostadsbubbla så kan det givetvis påverka hushållens ekonomi så pass mycket att nybilsförsäljningen sjunker, men man ska samtidigt komma ihåg att majoriteten av all nya "dyra" bilar köps av företag som tjänstebilar, inte av privatpersoner. Höga räntor brukar komma som en effekt av en högkonjunktur, under högkonjunktur köps det mer och dyrare tjänstebilar vilket leder till lägre begagnatpriser (på några års sikt). Därav kopplingen mellan höga räntor och högre nybilsförsäljning. Om det verkligen blir en bostadsbubbla så kommer för övrigt räntorna att stabiliseras eller rent av sjunka. En anledning till de senaste räntehöjningarna är de skenande bostadspriserna, Riksbanken har försökt kyla ned bostadsmarknaden med högre räntor och införandet av bolånetak. När det gäller skiftet från bensinbilar till diesel som har skett senaste 3-4 åren så har det med miljö och skatter att göra. Det är två sidor av myntet, vill man köpa *begagnad* bensinbil så har man guldläge idag (och något år till), vill man byta från bensin till diesel så får man tyvärr se andra sidan av myntet och gör sannolikt en mindre bra affär. Att köpa en ny bensinbil idag kan visa sig vara en mycket dyr affär om några år när den ska säljas/bytas in. Undantaget prestandabilar (Porsche, MB AMG, BMW M, Audi S/RS), de lär gå att sälja även i framtiden tack vare liten men kapitalstark marknad. |
|
|
Tack för bra svar från er, man får väl passa på att nypa en fin bensinare snart då, där fallhöjden varit bra... 545, 330, 550 etc :-) |
|
|
Dali, varför skulle rta sänkas? Det kommer bara att skapa onödigt mkt lån på marknaden. Nej, upp med rta! Tillbaka till ALs ursprungliga fråga. Visst en V70 II 3.2 må inte vara ett ekonomiskt val, men ett säkerhetsmässigt ett bättre val än E6x och minst i nivå med E9x (EuroNCAP data). Om du gillar bilen och den funkar bra så kör vidare! Annars leta efter en 320dT (även om jag tycker du borde prova 316/8dT och helst B8 Avant). VW Golf har alltid haft mindre vm än andra bilar, varianten är stor men knappast körglad med liten motor. Dessutom slår en Volvo högre än en folka. B8 Avant? Eller ett superkap på en beg 9-3SC? |
|
|
(I en lågkonjunktur sänks alltid räntan för att få fart på ekonomin. Men just den diskussionen ser jag gärna att vi sparar till en annan gång. I mitt fall spelar räntan i stort sett ingen roll eftersom belåningen max blir 30%.) Säkerhetsmässigt finns ingen anledning att byta. Antagligen finns inget bättre att sitta i säkerhetsmässigt på den här sidan S-klass. Att jag funderar i de här banorna beror nog främst på att jag är en notorisk bilbytare och sitter lite med svarte petter bilmässigt. Att sälja en familjekombi med en motor som volvomännen dömer ut som "brutaltörstig" är ingen lek. Därav funderingar på bilfirma. Gillar inte att köpa begagnat av firma. Därav nybilstankarna ;) Intresseanta bilförslag där turbo4ever. A4 B8 är definitivt ett alternativ, dock som nybil känns den inte lika prisvärd som E91. Dyra tillval, med jämförbar utrustning är den säkert 30-40k dyrare än E91 Advantage Edition för tillfället. Dock lite större vilket är positivt. Viss kompensation för det högre priset av att den är nyare som modell (mildrar andrahandsvärdet). För en B8 vill jag ha Quattro dessvärre ngt som drar upp priset. VW Golf är tyvärr utesluten - på tok för ful och grå. En hyrbil definierad. Jag vill bara inte ha den. Beg 9-3SC - hmmmmm. Jag vet inte alltså. Tror inte man kan köpa en Saab idag om man inte har tänkt att behålla den till andrahandsvärdet är 0. Vilket bör gå rätt fort med turerna kring Saab iofs. Men jag kan inte behålla en bil länge nog för att göra en sådan manöver. Max 1-2 år är horisonten. Ska man vara lite realistisk figurerar VW Passat 2.0TDI GT DSG BMW 318/320d Volvo V70 D3 (faktiskt) Mercedes C200 CDI / C180 CGI mest i huvudet som eventuell ersättning som borde kunna ligga runt samma månadskostnad. ------- //Lövet |
|
|
En facelift C-klass i Business-utförande är snål, up-to-date och ganska välutrustad. Underbar interiörfinish också. Bör stå sig tämligen väl, men visst kostar det en peng att resa bakom stjärnan, speciellt vid en 1-årshorisont ;). Men jag tvivlar på att du skulle vilja göra dig av med den så snart ändå - dessa bilar växer oerhört med tiden, i synnerhet när man passerat fjunig kepsålder :D! Business innebär färre valmöjligheter, men allt du nämner som krav går att få (sportstolar dock bara med AMG-paket, vilket jag anser är pengar i sjön). Och stdstolarna är annars suveräna. Vidare är klädseln i Business också helt OK redan från början, till skillnad från exvis E90/91. Vad som menas med vettigt ljud är naturligtvis väldigt individuellt, men i min mening är standardljudet i 204:an iaf anständigt (nästan som Volvos High Performance skulle jag säga). Good luck! |
|
|
Funderar du på en C-klass så är AMG-pkt ett måste, det lyfter bilen oerhört mycket. |
|
|
Volvo säljer ut V70 D3 2011 till rabatterade priser, ekonomiskt kan det vara ett hyfsat alternativ. Inbytet lär nog bli bättre än hos andra märkeshandlare. Aktuell annons: Länk |
|
|
Bilfåne: Gäller Businesserbjudandet även mot privatpersoner? Det ligger ju under Tjänstebilsdelen på Mercedes-Benz.se i alla fall. Om det gör det så är det prisvärt. Jag skulle klara mig med Business Plus och dragkrok, allt jag behöver ingår. Som du skriver går ju standardstolarna att sitta i också. Clubsport: AMG-paket har för hård fjädring för den bilen. Tycker den blir disharmonisk att köra eftersom bilen egentligen är en komfortbil. Men det är ju rejält mycket snyggare, det håller jag med om. Frågan är om det är värt pengarna bara. Vet inte om AMG-paket har samma efterfrågan som M-paket på BMW? D3-erbjudandet är ju bra, men frågan är om det är rätt att köpa en likadan som man har. Risken finns att det känns som ett "jahå?" efter ett år. Men om inbytespriset skulle vara rejält bättre är det värt en funderare. En nackdel med V70II är att den känns som en storlek för stor. Klumpig inne i stan, svår att överblicka, seg i rörelserna. Min sambo gillar inte vår nuvarande bil alls. ------- //Lövet |
|
| Lövet: Jadå, det går utmärkt privat också, och här talar jag av egen erfarenhet! En BMW blir som bekant klart mer eftertraktad med M-paket i princip oavsett modell. På en 204 är det mer eller mindre skitsamma i andra hand, i synnerhet vad gäller de motorer du funderar på. Och precis som du säger rimmar det illa med sportfjädring på en sådan bil. 204an har för övrigt finfin, adaptiv fjädring som standard och i kombination med Businessmodellens 17-tumshjul är den inte alls oäven på vägen trots GRYM komfort. Business är väldigt prisvärt men, som sagt, inte så flexibelt. Exvis kan du bara få drag i ett paket med några andra prylar. (Easy-pack, etc) | |
Verdi |
Märkligt. När jag var och pratade med MB här i Uppsala så var det bara om jag köpte via mitt företag som jag fick de rabatterna. Dessutom skulle man vara tvungen att välja mellan de utrustningspaket de hade. Man kunde inte välja alla, som jag ville. Det fick iaf till följd att jag struntade i MB eftersom priset drog upp betydligt mot vad det verkade som när man läste på deras hemsida... |
Verdi |
ps. Varför har bilhandlare egentligen bättre erbjudanden mot företag? Det borde ju vara tvärtom. Företag har mer pengar... Och varför är inte mina privata pengar lika mycket värda som mina företagspengar? |
|
Det beror på att generalagenterna sponsrar företagserbjudandena. Säljer handlaren till privatperson får han stå för allt själv. Men logiken att det blivit så? Nej, jag håller med dig. Det är konstigt. Dessutom så är ju höga rabatter värdelöst för tjänstebilsförare eftersom förmånsvärdet beräknas på bruttot. ------- //Lövet |
|
Verdi |
andreas_lofgren, Rabatterna är absolut INTE värdelösa för en tjänstebilsförare. Vad ingen verkar förstå är att tjänstebilsföraren i de flesta fall får stå för ALLA kostnader arbetsgivaren har för bilen. INKLUSIVE värdeminskning. Det är ju alltså inte bara förmånsbeskattningen man ska betala, utan man får oftast även ett bruttolöneavdrag för att kompensera företagets kostnader för bilen. Tycker absolut det är rimligt att säga att företagets rabatt på din tjänstebil också är din rabatt. För företaget ska det ju vara kostnadsneutralt. Det innebär ju att det som blir billigare för företaget blir lika mycket billigare för dig. Om du nu inte har en dum eller extremt givmild arbetsgivare som tar hela kostnaden för bilen utan att du behöver betala något... |
|
Jag har jobbat med tjänstebilsadministration Verdi. Jag vet hur det fungerar. Visst finns det bruttolöneavdrag, till och med ganska vanligt numera, men jag skulle inte säga att det är merparten om man tänker på det som jag skulle definiera som tjänstbilar. Sen har vi ju hela bulken av personalbilar men det är inte riktigt tjänstebilar i min mening. Det är ju bara en löneväxling egentligen där du eventuellt kan tjäna några kronor på att dra av momsen på biltvätten och likn. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Ok. Jag menar ju personalbil/förmånsbil när jag skriver tjänstebil. :-) Vem har egentligen "riktig" tjänstebil nuförtiden? Säljare? |
|
Säljare, högre ledningsgrupp, vissa typer av konsulter. Typ. Fast det är ganska många som har bruttolöneavdrag som inte riktigt täcker hela företagets kostnad utan bara delvis. Jag har sett de mest konstiga varianter. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.