|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter här och lurar på vilken BMW som kan tänkas ha högsta procentuella andrahandsvärde och på vilken nivå det ligger på? Bilen ska köpas privat och jag sitter och lurar på om jag kan åka nytt till samma pengar som jag åker 3 år gammal V70II. Historiskt bilar med höga andrahandsvärden verkar ha varit BMW E91 320d M-sport BMW 120d M-sport En 1-serie kommer bli för liten men vad tror ni om nästa generation 3-serie? Ett vettigt alternativ? Går det att åka F11 till samma pengar som för en billigare stor kombi? ------- //Lövet | |
| Räknar du med inköpspriset när du skriver åka billigt eller syftar du enbart på milkostnaderna? | |
|
En snikutrustad 116 är garanterat den BMW med bäst andrahandsvärde, både i procent och kronor och ören räknat. Jag gav 203.000 netto för min 116 inklusive vinterhjul i mars 2006, hade jag haft kvar den idag hade den rullat över 15.000 mil, men jag hade säkert fått knappt 100.000 för den än idag om man tittar på blocket på vad 06or står i. Ingen speciellt rolig bil dock, men dyrare och mer välutrustade 3- och 5-serie bilar jag har ägt efter har framstått som ekonomiska ruier i jämförelse... BMW CS #5139 |
|
|
Att få bra ekonomi i att äga en ny F11 privat kan man glömma, bilar för 400.000 kommer alltid kosta skjortan i värdeminskning, hur man än räknar... Däremot är driftskostnaderna på tex en 520d väldigt rimliga BMW CS #5139 |
|
|
Oavsett bilmodell är det viktigt att köpa nytt tidigt i modellcykeln, och så sätt vara tidigt ute på en begränsad begagnatmarknad när det gäller att sälja och modellen känns ny. Minimera extrautrustningen och kryssa enbart det mest nödvändiga. Välj en effektiv dieselmotor (gärna miljöbilsklassad) så har du gjort det du kan för att "minimera" värdeminskningen. Som JL nämner så är driftskostnaderna däremot väldigt rimliga på nya BMWs. |
|
|
Håller med om att det troligen är minst dumt att hoppa på en helt ny modell samt hålla sig långt borta från tillvalslistan om man nu prompt vill köpa nytt. Å andra sidan förekommer vissa kampanjer senare under livcykeln som kan ge en otroligt attraktiv bil på begagnatmarknaden och därmed ett högt andrahandsvärde. Exemplen på detta är M-sportkampanjen på gamla E46 innan den lades ned. Köpte man ny 320iT för ca 275-285kkr (beroende på STCC eller ej) 2003/2004 kunde du räkna med att kränga den för ca 170-190kkr 2007. Med fri service, låg försäkring och obefintligt reparationskonto torde det ha varit en skaplig affär trots modellskiftet. |
|
|
Chris87: För mig är alla kostnader intressanta eftersom jag står för varenda krona själv. Frågeställningen kretsar kring huruvida man kan åka ny bil till ungefär samma pengar som en gammal i och med fri service, inga reparationer, snåla nya dieselmotorer osv? Dock det här med "så lite utrustning som möjligt" som gäller enligt ovan. Det är ju inget kul... ------- //Lövet |
|
|
Du kan i stort sett inte veta detta på förhand eftersom så många faktorer påverkar (även med 'garanterat' restvärde). Årlig körsträcka? Rta? Försäljningspris för nuvarande och framtida bil? 1-serie årsm 2012 konkurrerar i viss mån med E87 (som inte hade ngn att konkurrera med), men jag håller helt med Acey. |
|
|
En ny bil kostar nog i princip alltid mera att äga än en begagnad bil av samma modell, det får man nog ta. Sen om man tittar på BMW med riktigt bra andrahandsvärde så skulle jag nog säga (om man nu tar bort ettan som är för liten för dig) 320d Touring och 520d Touring. Tror att en F11 520d Touring kommer att ha ett riktigt bra andrahandsvärde när de börjar komma ut som begagnade. Givetvis likaså nya F30 Touring (kanske kommer heta F31 då eller?) Tror man skall vara lite försiktigt att köpa en ny E90/91 när det snart börjar komma ut allt om nya trean. Även om det kanske säkert kommer intressanta kampanjpriser på utgående modeller. Man kunde ju ex vis 2010 på våren köpa fullsmetade 520d för cirka 370 tkr med M-sport, komfortstolar, drag och mycket annat. /Anders |
|
|
Ja, Advantage Edition är ju ett rejält bra erbjudande nu på E91, dessutom rabatteras det friskt bakom kulisserna. Men nog ser den lite gammal ut vilket kan påverka andrahandsvärdet. Man kan ju inte låta bli att tycka att detta är en trevlig bil för pengarna: Länk En av de tyngsta anledningarna till att jag börjar leta nytt är att min nuvarande bil sannolikt är osäljbar (försökte i våras och det var som att sälja is i december trots billigast på Blocket) och därmed en kandidat för inbyte. ------- //Lövet |
|
|
@turbo4ever Förutsättningar: 1000 mil/år, mestadels stadskörning och mellan orter i Sthlm utkant, finans på kanske 1/3 av nybilens värde, plats för en rejäl barnvagn (Brio Happy) och tillhörande babyskydd, manuell låda föredras, vill helst av fler än 4 cylindrar (men det kravet funkar inte längre hos BMW är jag rädd pga prissättning) ------- //Lövet |
|
|
Skulle hellre gå på en 320dT än en 318dT, gärna med X-drive som ex. vis Länk (mkt dålig annons tyvärr som ej visar utr nivån)Länk (tar tyvärr inte inbyte om du vill lämna Volvon) eller också en vanlig Länk. Dessa priser är ju oprutade än så länge och bilarna springer inte iväg från bilhallarna för tillfället, så det går säkert att få ner iaf en tia till. Tycker det är mycket bil för de pengarna och säkert bra andrahandsvärde. /Anders |
|
|
320d är en klart trevligare upplevelse då 318d-motorn får bilen att gå framåt men inte så mycket mer. X-drive är inget för mig dock. Eller jag ska säga så här, det är inget jag är beredd att betala för på BMW. För framhjulsdrivna bilar är det ett alternativ för att slippa all understyrning vintertid som jag hatar. På passat exempelvis är det ju dessutom riktigt prisvärt. Men det är en annan historia. Nu var det ju BMW vi skulle ha ;) Bilen i sista länken saknar halvskinn vilket jag tycker lyfter nivån så mycket att jag inte vill vara utan. En 3-serie med bara textilinredning är så knastertorr invändigt att jag nästan tappar sugen helt. Kanske ska formulera mig så här istället vad jag måste ha Xenon Farthållare Halvskinn/Helskinn Auto klima Vettigt ljud Dragkrok Sportstol Mycket mer krävs inte. ------- //Lövet |
|
|
Generellt svar: Nej, en ny bil är inte billigare att äga än motsvarande begagnad. Värdeminskningen är så mycket högre att resten är småpengar i jämförelse. När man backar en ny bil ur hallen så kostar första metern runt 40.000 kr. Om arbetsgivaren har ramavtal med ÅF som ger väldigt bra rabatter så mildrar det förlusten, men det hjälper nog inte ändå. Det är bara i exceptionella fall som en ny bil har gått att sälja med bra andrahandsvärde. När Volvo XC90 var het fick man nypris för en ett år begagnad bil ... känner inte till någon aktuell modell som är lika eftertraktad idag. |
|
|
Det finns ganska många bilar som kortsiktigt har ett väldigt bra andrahandsvärde. 335 coupé kunde man gratisköra i åtminstone första halvåret utan att i princip tappa en krona, nuvarande X3:an skulle man man om man fått bilen i december fram till nu ha gjort en bra affär på. Men ser man på lite längre ägande, säg 3 år, så brukar det balansera ut sig. Om man kan bortse från värdeminskning som en kostnad (realiseras först när du säljer bilen) så är en ny BMW klart billigare än begagnad att äga, men när du slår på värdeminskningen så är det precis som med att betala skatt; du kommer inte undan! :) Ställ dig i en kö för en F30/31. Förmodligen kommer comfortpaketet innehålla det mesta du behöver. Inte nog med att du kommer vara "först ut", det är ju också förbannat kul att beställa en ny bil :) |
|
|
Dali: En liten tvist i historien är förstås att jag inte kommer köpa en motsvarande bil som jag har idag utan för att balansera upp värdeminskningen kommer det krävas en markant lägre förbrukning (vilket inte bör bli så svårt 318d vs V70 3.2). Att en identisk ny bil kostar mer än samma begagnad är förstås ofrånkomligt men här är tanken att driftskostnaderna på den nya ska bli så mycket lägre att det spelar ut den högre värdeminskningen. Frågan är ju om det är möjligt på bara 1000 mil om året? ------- //Lövet |
|
|
Jag tror du får väldigt svårt att matcha vm på en ny BMW mot vm på en beg V70 -08 i kombinationen lägre driftskostnader. Jag skulle säga att de populäraste BMW modellerna har ett liknande andrahandsvärde som en V70, samt lägre driftskostnader iom lägre förbrukning och fri service, men att matcha ny mot beg blir alltid svårt. Du får nog i din kalkyl lägga in "ett mervärde" i form av vad det är värt att ha en ny bil, som bara du ägt. I en ekonomisk kalkyl funkar ju inte det känslomässiga värdet men i ditt hjärta så kanske det är värt nån tia per mil? Om storleken funkar så tycker jag du ska gå på en 320d T. De 320d T som jag haft eller bytt till mig har varit bland de bästa bilaffärerna jag gjort, trevliga att köra, hyggliga utrymmen, bra ekonomi och lätta att sälja när man vill eller behöver. /Anders |
|
|
Jag skulle absolut värdesätta att speca själv och att ingen annan suttit i förarstolen innan mig. Men för att hålla ekonomin på en vettig nivå skulle jag behöva dra hårt i utrustningsbromsen så det kanske inte blir så mycket eget specande egentligen. Hela tankarna väcktes av att jag försökte sälja bilen i våras och det var - för att uttrycka det milt - väldigt svårt. Låg prismässigt lägst på Blocket men det hjälper inte. Volvospekulanter ska inte ha något annat än 2.4D och D5 numera. På nåt sätt så skulle ett inbyte mildra känslan av förlust lite eftersom där vet man redan från början att man får dåligt betalt ;) ------- //Lövet |
|
|
Skillnaden i driftskostnad exklusive värdeminskning (dvs bränsle, skatt, försäkring, reparationer/slitdelar, service) blir nog inte så stor på 1000 mil, vad kan det handla om, 10.000 kr/år för en 318d jmf med 20.000 kr/år för V70 3.2? Då måste priset för den nya BMW:n vara väldigt bra för att inte kostnaden för bilbytet och den (sannolikt) ökade värdeminskningen ska överstiga minskningen i driftkostnad. Hur länge du behåller BMW:n påverkar, ju längre desto bättre blir kalkylerna. Rent ekonomiskt kan det alltså vara svårt att räkna hem bytet, men är man bilentusiast är pengarna inte alltid det som väger tyngst. Jag sålde min första "vuxenbil" (en ny V70 2.5T AWD) efter 6 månader, trivdes inte alls med den. Ekonomiskt hade det varit smartare att behålla den längre, men jag tog smällen och bytte till en bil jag *ville* köra varje dag. |
|
|
Hur mycket påverkas andrahandsvärdet om räntorna skulle sticka upp ett par procent från nu till exv. 2014, när Lasse Chassie ska sälja sin snålspecade 520dT -11 som rullat 12000 mil? Är det så att andrahandsvärdet minskar proportionellt med den ökade räntekostnaden eller hur kan man prognosticera? En bil ingår som en väsentlig del av ekonomin i många hushåll. Om kostnaden för att låna pengar till en bil (vilket många gör) ökar, med vilken hävstång påverkar det då restvärdet på bilen? Min högst personliga teori är att det just nu är ganska kärva tider på ingång. Jag tror att vi kommer att se ökade räntor, ökat bränslepris samt minskade bostadspriser. Nu har vi haft ett par år när den relativa kapitalförlusten varit "mindre", men om man tittar i backspegeln på andra lågkonjunkturer, hur stod sig andrahansvärdet på 3-5 år gamla bilar då? |
|
|
Vid kärva tider har folk inte råd att köpa fabriksnya bilar, alltså håller begagnade bilar värdet bättre. När det är högkonjunktur är det tvärtom, begagnade bilar blir stående i hallarna och prisnivån sjunker eftersom det säljs mer nya bilar. Min uppfattning är för övrigt att det är tvärtom; lågkonjunktur = låga räntor, högkonjunktur = höga räntor. Det betyder att bilförsäljningen går som bäst när det är höga räntor. Riksbanken har till uppgift att hålla nere inflationen, om ekonomin blir för het så höjer de räntorna, om den kyls ned sänker de räntorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.