AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.594

Rabatt vid nybilsköp?

Sida 2 av 2
Jag har bara slagit rabatten i relationen till bruttopriset. Tror det är som du säger att en viss rabatt gäller på grundpriset och en annan mindre rabatt på tillvalen. Svårt att räkna och jämföra när det är lagerbilar och inte bilar som specar själv där man kan ta bort och lägga till i tillvalslistan och se vad som händer prismässigt vid förändringar.

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jag fick 5,5% rabatt (fabriksny bil, extrautr o tillbehör jmf med listpris) på den första offerten, 7,5% på den sista. Jag tror det är svårt att få mer än ca 8% som privatkund.

ni skall pruta mera nu på framförallt lagerbilar. Bilförsäljningen går in i en sjunkande period nu iom att vi går in i en ny finanskris. Jag märker redan att man erbjuder större rabatter på lagerbilar än för en vecka sen. Blev erbjuden 10tkr lägre pris på en bil jag bett om offert på utan att fråga.

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
"Med känsla" har helt rätt - krisen påverkar såklart säljarnas vilja att gå ner i pris. Jag fick 7,5% rabatt på en 530d xDrive vid förfrågan (ej lagerbil) men det går nog att få mer. Tidigare erfarenhet från Audiköp gav 8% rabatt. Är själv osäker på om jag ska slå till eller avvakta pga den finansiella oron...
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Efter kontakt med flera olika handlare fick jag totalt 9,5% rabatt på slutpriset på vår 530d xDrive F11 2012 års modell (ej lagerbil, privatköp, ingen inbytesbil). Jag fick intrycket att det var svårt att komma mycket längre...
det var bra förhandlat tycker jag!

/Anders
Kommer du utan inbyte så sitter du med trumf på hand inget snack om den saken!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
4-5% på senaste offerten från Skoda på en ny Superb kombi för 330'+. Cash utan inbyte. Ev. kanske kunde de sträcka sig till 6.5% men med mycket jämmer. Jag slog aldrig till.

~17% på Hondan vi köpte. Lagerbil (0 mil), utan inbyte, cash. V-hjul Hakka7 på Honda-alu-fälg.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Clubsport, vad är det för trumfkort att komma utan inbyte? Kan du utveckla, tack?
Många handlare sitter med rätt stora begagnatlager idag och vill inte gärna ha flera inbyten, eftersom begagnade bilar till största del köps av privatpersoner där privatkonsumtionen redan sjunkit rätt kraftigt och beräknas sjunka ytterligare mht till konjunkturen. Därför kan man ha en fördel vid köp utan inbyte.

/Anders
qsacage:
Med känsla förklarar det hela på ett bra sätt.
Det kostar pengar för handlarna att ha ett stort varulager. Dom tjänar inga stora pengar om ens något på en inbytesbil när den har fixats till och den nästkommande ägaren har prutat..
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jo, men jag tyckte "trumfkort" var lite väl att ta i. Menar ni att säljare ger ett bättre pris utan inbytesbil? Jag upplever inte det som trumfkort iaf. Mer att man får dåligt betalt för sin gamla bil.

Har man inbytesbil så ger de dåligt betalt (15% marginal minst) för inbytesbilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.