AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.593

Rabatt vid nybilsköp?

Sida 1 av 2
BM
21
BMWFredrik
F11 520d M-sport, E28 M535i -87
Suzuki GSXR1000 -09
Vad är en rimlig rabatt, räknat i procent vid beställning av ny bil?
Jag köper bilen som privatperson.
Inget inbyte.

Mvh Fredrik.

Det är ju helt beroende på tillfälle och framförallt om det är en fabriksbeställning eller lagerbil. På fabriksbeställning gäller nog cirka 5-6% för privatperson, dock beroende på bilmodell. Tror du får ex vis högre rabatter på 1- och 3-serien eftersom de är utgående modeller. Annars kan det vara läge att kika på lagerbilar på bmw.se Vilken modell skall du köpa?

/Anders
BM
21
BMWFredrik
Suzuki GSXR1000 -09
Jag lyckades få 8% på en 520d m-sport F11 med ganska mycket extra utr.
Bilen är inte någon lagerbil.
Men hörde efter att jag beställt bilen att någon fått 14% på en X3:a
Så därför blev jag nyfiken på vad som är rimligt.

//Fredrik

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Har fått 11 samt 11,7% på nya Volvos (S80) för några år sen (ej lagerbil). Troligtvis inte att jämföra med vad du kan få nu.

Ett bra tips är att det oftast är bättre priser på mindre orter ;-)

//Lasse
7% verkar vara standard hos BMW då räknar jag inte med olika kampanjrabatter.
9% har jag lyckats få.

BMWFredrik:
Var X3:an en lagerbil? Undrar även vilken motor det var? Antar att det är mycket lättare att få rabatt på en 28i eller 35i som finns i lager. Om det gäller en 20d låter det som en rimlig rabatt vid företagsköp, men inte för privatköp.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Fick 6% på Paulssonsbil i Ängelholm.
Vid beställning av helt ny bil.
BM
21
BMWFredrik
Suzuki GSXR1000 -09
Alexanderi:
X3:an var en fabriksbeställd bil av en privatperson. Motor var 2.0 D
Men jag vet inte om det är sant att han fick 14%, vissa vill ju breda på lite extra! :)
För mig lät det orimligt iaf.

/F

BM
21
BMWFredrik
Suzuki GSXR1000 -09
Dog fena tråd nu?
Detta är ju intressant för de flesta skulle jag tro.. :)

Mvh
Fredrik

BM
21
BMWFredrik
Suzuki GSXR1000 -09
Ursäkta mig, denna skulle det vara.. Inte fena.. :)

14% på en ny X3 2.0d som privatperson låter alldeles för bra för att vara sant, om det inte är frågan om köp via BMWs egen personal. De kan i bästa fall ha rabatter i den storleken. Om man har förväntningar att ligga uppe i de procentsatserna som sällankund lurar man sig själv.

BMW brukar börja med 6% och sen kan det normalt sluta kring 7-8% om det blir skarpt läge. Mycket högre än så är svårt om man inte är en frekvent nybilskund hos samma säljare, många företag ligger på mellan 9-12%.

Sen finns det alltid vissa hyllvärmare och lagerbilar med betydligt större prutmån på och att jämföra det med ett "vanligt" nybilsköp är lite som att jämföra äpplen och päron tycker jag.

Om man räknar bort kampanjerbjudanden så ska det inte gå att få mer än 6-8% vid nybilsköp. 10% då köper man genom förretaget.

Det finns en tråd om detta där det presenterades en del rena fantasirabatter.

Det som kan vara lite "roligt" med rabatter/prutmån är att åteförsäljarna ofta har fastställda prutmåner från centralt håll.

De lägger upp ett upplägg som ska vara personligt, bästa pris osv, försöker få en att känna sig lite utvald.

När man sedan åker till en annan återförsäljare och försöker pruta kan det sluta med exakt på kronan samma slutpris, inklusive extrautrustning. Jag har varje fall varit med om detta.
Jag har lyckats få bästa möjliga pris av min åf dom två senaste nybilsköpen.
Autowåx där var det 6% inget att diskutera.
Novation samma där 6% där var dom ovilliga att nämna procentsatsen ens.
BMW Solna där har jag ändå varit kund hos den säljaren sen 92 samt gått på hockey med, 7% var taket.
M-Bilar lyckades jag bäst med igen.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
1:a bilen fick jag 6% på, andra 7% och senaste 8% rabatt på. Får se vad som händer i framtiden om jag byter fler gånger. En 535i F11 med 150.000 i xtra utrustning kan ju vara i 20 år :)
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
BMWFredrik fick du 8% på hela summan eller var det bara på grundpriset?
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Clubsport: BMW kan ibland leverera utmärkta rabatter. Bäst hittils är de 21% jag fick när jag förhandlade en leasing 520d Touring till min farbror 2007. Det var ramavtal, halva priset på comfort, och gratis Touringtillägg och sedan lite tjat. Brutto 418' netto 330'.

Men detta är förstås beroende av kampanjer osv men någon fantasirabatt är det inte. Jag har offerten.

-------
//Lövet
andreas_lofgren:
Det jag menade var rena privatköp. Att det går att få mer än 10% med leasingavtal tror jag absolut på.
När jag har tid så ska jag räkna ut exakt vad jag fick för rabatt, det blir väldigt svårt att göra en lika bra affär. Det slutade med att dom inte tjänade en krona på min inbytes E90 330i! Det var lite sura miner när jag hämtade 335:an, men det gick över fort..
Det var ju mycket bra rabatter från BMW med pkt när jag köpte min.
Den rabatten har jag inte räknat in.
har kollat runt idag på nya X5 och fått rabatter på 10,5-11% på lagerbilar, så mera än så är det tyvärr svårt att få om man inte vill köpa nån hyllvärmare. Gäller företagsköp med rabatten från Företagarna avtalet. Kollat på fyra olika åf.

/Anders
Anders: är denna rabatt också giltig på eventuella paketpriser eller gäller det 10-11% på bilens grundpris? Ramavtalet på 12% som jag hade hos min förra arbetsgivare gicke endast på grundpriset samt listpriset på extrautrustningen. Verkar vara olika mellan olika avtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.