AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.655

Intervalltorkare + farthållare fungerar ej <E34 !> vad ger ut hastighetssignalen?

Sida 1 av 2
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Hej!

Har haft problem med att intervalltorkaren inte fungerar (den programerbara torkaren) sen en tid tillbaka, lite surt nu när det regnar ute då det enda läget är 3s intervall eller en toksnabb intervall, det är som om bilen tror att den står stilla (torkarna slöar ju ner automatiskt när man står stilla vid ett rödlyse t.ex eller kör jättesakta när allt fungerar som det ska).

Och farthållaren fungerar inte den heller, har bytt ut farthållarmotorn + tillhörande wire, bytt ut databoxen till farthållaren och även testat mäta upp farthållaren med en multimeter för att se så att den är "hel" och båda mina farthållarmotorer visade sig vara bra. Även databoxarna har jag öppnat och tittat så det inte är något vatten i dom (vilket är ett vanligt fel annars?) men kretskorten är torra och jättefina.

Även farthållarproblemet tror jag beror på att bilen tror att jag står stilla trots att man kör, som ni vet så går det ju inte att slå på farthållaren i farter under ca 40-50km/h (?).

Så jag tror att båda ovanstående problem är ett och samma fel som orsakar detta, till råga på detta så har jag sökt som en tok senaste veckorna utan att hitta någon med samma fel, bara hittat liknande fel där det hört ihop med att hastighetsmätaren inte fungerat, men i min bil så fungerar den utan problem.

Så vad finns det mer i bilen som ger ut en hastighetssignal om att bilen rör på sig förutom givaren i bakaxeln (som går direkt till hastighetsmätaren?) ?

Mvh
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Detta är alltså på min E34 touring 1992 års modell 520iA5.
Jag är övertygad om att man använder samma signal från bakaxelklumpens givare, som hastighetsmätaren använder , till både farthållare och styrning av intervall osv.
Om du kollar i schemat så kommer det en signal från instrumentclustret till cruisekontrollerns styrmodul, det är alla gånger en processad hastighetssignal osv.
Länk

FP
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Ladda hem elschema här Länk.

Det är givaren i bakaxeln som talar om hur snabbt bilen rör sig till hastighetsmätaren. Den kabeln går direkt från givaren till instrumentgruppen.

Farthållare och vindrutetorkare får hastighetssignalen via en gemensam kabel ut från instrumentgruppen, dock inte samma som kommer från givaren.

//Göran
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Det var det jag ville få bekräftat att det är samma signal från givaren i bakaxeln som går till torkarna och farthållaren, så det verkar ju stämma om man ska lita på dig folke (även om du inte är 100% säker i detta fallet så har allt annat jag läst från dig på detta forumet ALLTID stämt överrens) så jag litar på ditt ord!

Bör väl tillägga en rätt viktig detalj, har ju inte check control i bilen men har nyligen lödit ihop en helt egen kabelhärva som funkar som "adapter" mellan icke-cc clustret mot ett cc(m5)-cluster så det kan ju ha släpt en lödning (den svart vita kabeln som jag ser i schemat som delas av farthållare och t.ex servotronic bör väl vara samma kabel som spökar till torkarna då), gissar på att en av lödningarna har släppet efter att jag rivit i och ur instrumenthuset ett flertal gånger för att byta lampor och lite annat..

Dock slutade farthållaren att fungera innan "konversationen" och torkarna någon vecka efter..

Tusen tack för era svar, dom där kopplingscheman har jag saknat i min hög!

Min fråga är dock nu, det går ju 2 kablar från bakaxeln, varav ena går till instrumenthuset som jag vet.
Frågan är om den andra också gör det (den svart-vita som det ser ut att vara?) eller om det är en jordkabel.
Jag hoppas inte det är så att den andra också går in i huset, för då betyder det att den svartvita är en individuell kabel och skickar ut signalen vidare till torkarna, farthållare och servotronicen för annars hade väl aldrig hastighetsmätaren fungerat gissar jag på.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Vill bara tillägga att alla dom där pdf-filerna är något jag verkligen velat ha under en lång tid så nu är jag jätteglad även om jag inte löser problemet (fast det lär jag nog göra tack vare dom)!

Tack Göran och Folke!
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Sådär nu har jag kikat lite i pdf-filen, kan bara säga att jag kan bekräfta vad jag trodde, att vehicle speed output är en separat som går ut från instrumenthuset och tillgodoser farthållare, torkare och så vidare med en hastighetssignal! Så där ligger med största sannolikhet mitt problem som det ser ut :)
Är osäker på hur du menar med 2 kablar till bakaxeln? Om de går till samma givare så är det för att den är 2-polig, dvs isolerad från jord. Båda används då till speedsignalen, givaren är en vanlig induktiv pulsgivare på E34. Om den ena av kablarna är brun, svart eller svart med brun rand så är det det jordkabel, medan den andra t.ex svart/vit är signalkabeln, samma system gäller på mängder av givare, lampor, småmotorer och övriga förbrukare runt om i bilen.
Speedsignalen processas inne i instrumentclustret, dvs pulserna förstärks och formas till rena fyrkantpulser innan de styr mätaren och fördelas ut till övriga system i bilen, som jag skrev i det tidigare inlägget.

FP
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Det är 2 kablar till givaren, en är brun och den andra är brun-röd. Givaren jordas via instrumentet med den bruna kabeln, därför 2 kablar.

//Göran
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Ok Folke, då vet jag det :) Tusen tack!

Jag rev i alla fall runt i halva elsystemet idag och jag provade att mäta upp svart/vita signalkabeln, och mycket riktigt, den är av någonstans på vägen ut från torpedväggen, sen vet jag inte vart den tar vägen (säkert någonstans i säkrings/reläboxen).
För kabeln som går till torpedväggen från instrumenthuset är dock hel, så jag provade att dra en "jumperkabel" mellan den som går ut och den som går tillbaka för att se om jag fick liv i både farthållaren och intervalltorkaren.

Slutresultatet blev att farthållaren fick liv igen och började fungera som den gjorde förut. Dock funkar fortfarande inte intervalltorkaren, så jag mätte upp vid relämodulsboxen dit den svart/vita hastighetssignalen går bland annat, ingen respons där..
Så frågan är vart i bilen signalkabeln blir delad ut mot dom andra 4 systemen.
Så nu har det tagit stopp på felsökandet eftersom jag inte vet vad jag ska kolla efter..

Mer än att det antagligen är vid relä/säkringsboxen det är kabelbrott(?)

Bör tillägga att jag fick vindrutan bytt för några veckor sen och jag har för mig att intervalltorkaren funkade innan jag lämnade in den men inte efter.. dom kanske har haft av en kabel?

För dom hade nämligen av min GPS-kabel som gick längs med framrutan, utan att säga något till mig förens jag märkte att GPSen inte funkade, felsökte och hittade att dom skarvat ihop den rakt av med en rörklämma utan att skala kabelns jordfläta från signalkabeln.. Fick dock bra kompensation för att dom tabba sig med det, men frågan är ju om dom inte vågar säga att dom haft av en till kabel... Om den kabeln ens går där någonstans!

Vågar nog inte "jumpra" in mig på dom andra systemet så som jag gjorde för farthållaren, då jag vill lösa problemet, inte gå runt det..

Tack Göran, då vet jag precis vad du menar!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Antennkabeln till GPSen? Den skarvar man inte ostraffat då GPS-signalen är väldigt svag och ligger runt 1.5 Ghz.
ma
7.450
marin849
Öh, det blir sämre mottagning menar jag...
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Ja nej precis, jag var inte glad när jag åkte tillbaka till glasfirman och frågade vad dom höll på med, som tur var så var kompensationen inget snack om saken, inget tjaffs alls faktiskt, han betala för ny antenn och toning på alla bakrutorna gratis.

Hade det velat sig illa till så kunde min huvudenhet gått och lagt sig tack vare deras fula skarvande i och med att det var ren tur att jorden inte nudda signalkabeln innuti..

Hur som helst, så provade jag att löda ihop den själv hemma i garaget och var väldigt noga med att det blev bra gjort då den ändå var kapad och den har faktiskt funkat kanon sen dess (lika bra mottagning faktiskt), så har inte känt mig manad att installera den nya ännu!
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kabeln från instrumentet till styrenheten för farthållaren bör gå att följa. Den skall från kontakten bakom instrumentet ner till utrymmet nere till vänster om förarens fötter. Där sitter styrenheten för farthållaren. Kabeln är svartvit hela vägen enligt schemat. Kabeln passerar kontakt X15 under instrumentpanelen, se sid 526 i schemat (7100.0-20). Den passerar även förgrening X188 men den hittar jag inte. Slutar i kontakt X22 som pinne 18 dvs kontakten på styrenheten för farthållaren, se sid 447 (6571.0-01).

Kabeln från instrumentet till styrenheten för torkarna (General Module) går till vänster nere vid tröskeln i en större härva och svänger in framför baksätet. Där bör den gå in under elcentralen under baksätet eftersom General Module sitter där. Kabeln är svartvit hela vägen enligt schemat. Kabeln passerar kontakt X251 under instrumentpanelen, se sid 526 i schemat (7100.0-20). Den passerar även förgrening X429 vid baksätet, se sid 545 i schemat (8000.0-05).

Som jag tolkar schemat så sitter första förgreningen X581 i härvan bakom instrumentet.

Alla hänvisningar gäller schemat för 525i, 525it, 535i och M5 1992.

Hoppas detta kan hjälpa dig att hitta kablarna och även problemen med dessa. Lycka till.

//Göran
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Folke,

Den där förstärkta och omformade hastighetssignalen går den att ändra med motstånd? Jag har en mätartavla som inte stämmer överens med visaren och skulle behöva slöa ner visaren.
Det funkar inte så. Om man KAN justera mätaren så görs det antingen med färdig justering i form av nån kalibreingskomponent inne på kretskortet, eller (mest troligt) via dator direkt mot processorn i instrumentclustret. Isf görs det med specialutrustning hos tillverkaren (VDO, MotoMeter eller motsvarande.
Det är antalet pulser per sekund som bestämmer mätarutslaget, inte nivån på signalen.

FP
ma
7.450
marin849
givet att man har hastighetssignalen i from av fyrkantpuls serverad till hastighetsmätaren, hur görs den om till rörelse på mätarnålen? Det kanske går att manipulera "kalibreringen" där?
Det finns flera sätt, men oftast är det en kundspecificerad krets inkl u-kontroller i produkter som t.ex bilinstrument o.dyl. BMW köper t.ex mycket från ELMOS, tidigare kunde man på deras hemsida hitta ett applikationsexempel där man använde just instrumentcluster från E39 som underlag.
Givetvis utan närmare specar och komponentvärden osv , inget man kunde använda för felsökning eller service osv, och heller inget som kineser kunde använda för reverse-engineering och kloning...)
Annars använder man t.ex DA-omvandlare eller enkla pulsräknare, sample-and-hold kretsar för att göra om ett pulståg till en analog likspänning osv.

I fallet med instrumentcluster så har man som sagt på ett eller annat sätt byggt in någon form av kalibreringsverktyg, men det är inte givet att man som vanlig dödlig kommer åt detta.

FP
ma
7.450
marin849
Jag tippar på att det är stegmotorer till instrumenten?
Eller är det "sketna" vridspoleinstrument fortfarande?!
Stegmotorer kräver ju riktig styrning med pulsräkning, integrator osv.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Vridspoleinstrument så vitt jag vet.. på alla mätarna. Pulsräkning är det dock ändå.. Har ju mitt navisystem inkopplat via hastighetsgivaren och den räknar då antal "speed pulser" för att beräkna hastigheten digitalt i navisystemet.
Skulle vridspoleinstrument inte duga till dessa mätare menar du?
Stegmotor för en visare som bara rör sig typ 270°? Det är väl tekniskt möjligt iofs men då med en skaplig utväxling mellan motor och visarens axel, stegmotorn måste ju göra några varv för att stegen skall bli så många och små att visaren inte hackar sig fram..
Känner man på visarna så märker man att det inte är nån utväxling osv, det skulle bara lägga till glapp och dålig precision till systemet.
Man ser oftast in till drivningen, mestadels en variant av vridspole men det finns många specialare. T.ex som på Honda Goldwing, en typ av vridspole men utan returfjäder på varv och hastighetsmätare, elektrisk signal även för returrörelsen. Men mätarna funkar utmärkt..
Några bilar (Ford t.ex) har tankmätare utan returfjäder, de står kvar på senaste uppmätta värde när man vrider av nyckeln. Varför vet ingen, men varför göra ett enkelt enhetligt system när man kan vrida till det lite...?
En hel del bilar, SAAB och VAG t.ex har hastighetsmätare med olinjär delning, oftast byter det från 20 till t.ex 30 eller 40 km delning på huvudskalan när man passerar 100 osv. Detta skall också fixas till i signalen som driver instrumentet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.