|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad kan detta sköna ljud bero på?? Går som en klocka på tomgång och annars också för den delen. Dock så har jag upptäckt ett ljud som tycks komma från fronten av motorn eller toppen. Oljan är bytt sen 50mil sedan (TWS) Jag hittade ett klipp på tuben som är exakt som mitt ljud Länk | |
|
Fyfan låter som min 24000 milade M50 motor i E34:an de första sekunderna efter start innan oljetrycket i lyftarna byggts upp...kör också med TWS. BMW 4 Life |
|
|
Skillnaden är att min vagn har gått 8000mil :)- Det är svårt att lokalisera ljudet.. Men det kommer framifrån eller uppifrån/ventilkåpan. |
|
| Åk till närmsta bmw åf på direkten och kör så lite som möjligt är mitt råd tyvärr! Det där ljudet är långt ifrån normalt på en s54:a.. Skulle tro att ditt oljud kommer ifrån vanosen! Dock är jag ingen bilmek ;) | |
|
Yes det blir en tur till BMW. Frågan är om man hittar några mekaniker där ;) Tips på vart man ska vända sig tack (stockholm) När man handlar reservdelar hos bmw så blir man ju minst sagt mörkrädd av inkompetensen.. Därför skulle jag vilja visa upp bilen för någon som inte bara har det som ett jobb, utan även intresse. BMW är helt nya marker för mig. Än så länge vill jag inte påstå att jag är imponerad av den "tyska kvaliten" Förövrigt går motorn som en klocka som sagt. Inte orkeslös vid vissa varv eller liknande. Det var bara ren tur att jag ställde upp huven och gasade till, För när huven är stängd hörs inte ett skit. |
|
| Grejjen är att ett svagt klonk/knackljud kan komma ifrån vanosen enligt min bmw verkstad när den sakta sakta varvas upp och detta ska vara för att vanosen blir "obelastad". Dock framgår ditt ljud väldigt starkt jämfört med det andra jag har hört på flertalet s54or.. | |
|
Tack för din input. klippet från tuben låter värre än vad min skuta gör. Men ljudet framgår på liknade sätt Ljudet börjar vid 2000 rpm och hänger med till 3000 sen är det tyst. Och ljudet kommer från fronten (vanos) alt ventilkåpan. Man hör inte några missljud vid körning. Fast o andra sidan, det hörs inte med huven stängd heller när man varvar upp. |
|
| Nu klarnar det mer och mer.. Det hörs inget vid "kraftig" varvning stillastående med huven öppen? De bilar jag hört det på är det enbart med öppen huv samt sakta varvandes.. Kör in till bmw verkstad och be att dem följer med ut och lyssnar, be dem gärna att en erfaren mek hänger på också. Han vid disken kan vara mindre erfaren! | |
|
Jag vågar påstå att dom som står bakom disk är lobotomerade haha ;) Nu vart jag osäker.. Jag vet bara att jag hörde ljudet när jag smög med gasen, Vet inte hur den låter om man gasar till ordentligt. Men va fan är det för skit?? inte skall väl det låta på det viset? Det andas ju inte direkt "Premium" om dessa vagnar hehe |
|
|
Kedjesträckaren kanske börjar bli dålig |
|
|
Så då kan jag meddela att felet var lätt åtgärdat :) Efter ett tips (tack fredrik) om att justera trycket till regulatorn så är numera vanos skrammlet borta. Jag var förbi BMW som gav domen du måste byta vanos enheten... Jag undrar om inte dom sitter på vetskapen om att regulatorn har ett bäst före datum. Men istället för att byta denna så väljer dom att byta ut hela enheten. Det är ju ett förbannat bra sätt att dryga ut kassan på ;) Jag har iallafall beställt en ny regulator för att försäkra mig om att fjädertrycket är vad det skall vara. 1300:- gick den på komplett med o-ringar och filter. Killen bakon service disken såg ut som en fågelholk... Va?? en sånhär har jag eller vi aldrig sålt.. Näha sa jag. Ni kanse kommer få sälja en o annan härdanefter sa jag utan att avslöja för mycket :) |
|
| Har du reservdelsnumret på den där regulatorn? | |
|
Art nr: 11 36 7 838 080 Kan nog vara läge o shoppa på sig ett gäng.. Det känns som att denna lilla del kommer sticka iväg duktigt mycket i pris när bmw får nys om detta. Hoppas att detta är en bestående lösning på problemet.. Det är ju tyvärr lite för tidigt att säga att det verkligen är det. |
|
|
Är det inte märkligt att bmw har ett sånt förbannat problem med "ALLA" sina vanos enheter?? BMW behöver ju knappast känna sig ensamma om tekniken med variabla kamtider.. Honda=ve-tec Mitsubishi-mivtec Toyota-vvt Nissan-vvl För att nämna några.. Skillnaden är att dessa faktiskt fungerar haha. Bra betyg för tysk ingenjörskonst :) |
|
|
Till och ned Citroen har fått det här med variabla kamtider att fungera felfritt... Dom brukar inte ens nämna att det finns på vissa motorer. Det är tydligen lika naturligt som att det sitter kolvar i motorn. |
|
| Idag ja. Men inte 1992 (enkel) och 1999 (dubbel steglös). Och inte med lika framgångsrikt resultat totalt (hög effekt/låg förbrukning/brett register). Däremot verkar BMW lätt glömma bort att konstruera bort brister i sina system (eftersom de är så upptagna med att vara tidiga ut med nästa?)... | |
|
Sen har inte många över 100 hk/ liter det kräver mer finlir men sliter mer tyvär. Tycker BMW kunde ha lite mer finish på en del saker tex diffen på m3 e46 och en del annat annars har BMW underbara bilar med mkt körglädje |
|
|
Nja det där med 100 hk per lit är ju inte mycket att hänga i granen.. Jag har en jävlit ilsken japanare utöver bmw´n En evo 6a med över 600hk och 700nm dock utan variabla kamtider.. Men det finns många andra evo ägare som har upp emot 1000hk och över också på 4 cyl och variabla kamtider. Det blir 250hk på 0,5lit utan problem!! Så det finns ingen anledning att försvara bmw.. Dom/det måste ha skissat fram vanos efter en förbannat blöt firma fest :) Inget ont om bmw.. Jag älskar min m3a. Men det är ingen raketforskning bakom tekniken dom använder sig av. Sen att BMW dessutom har mage att ta betalt för sina misstag av oss vanligt dödliga tycker jag är rent utsagt förjävligt. |
|
|
Nä vet att det finns bilar med mer hk/liter men jag utryckte mig lite dåligt menade utan överladdning |
|
| Känns lite galet att jämföra trimmade bilar mot serieproducerade bilar som ska rulla flera tiotusentals mil och med helt olika ändamål som tex förbrukning osv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.