AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
23.014

Motorhaveri efter 6400 mil

Sida 2 av 3
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Enligt en mekaniker jag tidigare talat med på Bavaria Solna om svagheter på 1-serien nämnde han att just detta är ett vanligt förekommande fel på 1an. Kanske inte helt omöjligt att få detta som ett goodwill då det är allmänt känt iaf. hos Bavaria.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Klantigt att bygga in ett sådant fel efter att ha fått 7 (?) "engine of the year award" tilldelat. Är det nån liten kvartalsekonom som varit i farten tro...
BMW har kanske lockat över en och annan ingengör från VAG. Jag menar, kamkedjeproblem är ju annars en typisk VAG sjuka. ;-)

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hur många VAG har kamkedja inte så många va ??. Rembyte för dyra pengar är ju vanligt på flera VAG modeller.
Dock är det inte första gången jag hört om att kedjan hoppad vid start på 4 cylindriga 1 och 3 serie.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
En hel del VAG bilar har kamkedja (och problem), både fyror och sexor. Vi pratar inte om gamla bilar.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kedjehopp vid start brukade kunna ske på gamla Merca-dieslar, men det var efter 50´mil som kedjan kunde vara tillräckligt sträckt för det. Fattar inte att man inte byggt in en mekanisk begränsning för det. Det har ju bevisligen funnits tidigare.
Ja marginalerna är för knappa. Lägg till glesa serviceintervaller och nordiskt klimat och vi har ett recept till problem.

Ett VAG exempel: Länk

Trist om BMW skall följa deras exempel.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Valve Antitiming Goebbelswagen... ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ursäkta eftersläckningen Therese, men AP´s samlade hjärntrust har nog gett vad de förmår tekniskt, statistikmässigt samt moraliska aspekter hur BMW borde behandla problemet. Nu kommer eftersnacket.... ;)
Anders-72, "Valve Antitiming Goebbelswagen" hehe :-)

Mer OT :-\
Audis kamdrivning på 3.2 V6 (som också strular): Länk Kamkedjan på sitter på svänghjulssidan.... Konstruktionen...huh.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
AKN: Intressant bild. Måste vara fyra kedjor totalt när båda topparna är monterade. Vid en första anblick ser det ut som en kedja som korsar sig själv till oljepumpen och nedväxlingsdreven :) Mycke ställningar på ett spett..
Här Länk VAGs V8 (liknande konstruktion) med alla kedjor på plats. Man får anstänga sig för att räkna alla kedjor, puh ;-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Annat mot Volvos B18/B20, två drev, ingen kedja ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Elddopet för bilelektroniken blir när det sitter pulsgivare på vevaxeln och servomotorer på kammarna. Den dagen skulle även jag kliva in i en månraket...
Jag får också passa på att ursäkta "eftersnacket" men motorer är så kul.

Det förvånar mig att Audi inte kontruerade en felvinklad V8. Det hade möjliggort ytterligare (yeah) en kedja till en balansaxel. Skämt åsido men är det inte för mycket kedjor? Dyrt och friktion - förluster - felkällor.

mvh/ Anders
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
VAGs V8 ser ju ut som ett deformerat monster, hehe...
Jag tycker det börjar bli ganska passé att gnälla på bilar med kamrem och dess bytesintervall. Idag är normalt sett bytesintervallet 18-22000 mil eller 10 år på en kamrem. Jag skulle aldrig drömma om att äga en bil så länge att det blir ett bekymmer.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Återstår att se om det är verklighet också med de intervallen. En jobbarkompis Sharan totalrasade nyss. 5000 mil efter rembyte. Själv är jag långkörare så jag föredrar kedja. Ok, om det vore som på gamla 740/940 att man bytte rem på en kvart, men i de flesta fall måste man ju plocka isär halva bilen för att komma åt.
Hmm, måste dra en liten kamrems-historia.

Som ung (yngre) var jag mekaniker åt min far (praktiskt att nyttja en son med brinnande intresse). Hursom, bilen vid i fråga var en nyköpt bättre begagnad Taunus med Pinto motor (4:a med kamrem).

Far undrade om det kanske var läge för kamremsbyte. Jag besiktade remmen och tyckte den såg bra ut. En vecka senare ringer far och berättar att han står på en mack med kompressionslös motor. Hmm, kamremmen...så var det med min besiktning :-) Som tur var det en motor gick fritt så det var bara att meka dit en ny rem (lika enkelt som på rödblock Volvo).

mvh/ Anders
Anders: kedjorna korsar nog inte sig, det är två kedjor... men många kedjor blev det. Med tanke hur många som finns, så håller dem nog ganska bra ändå ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.