|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag parkerade min 116 -04, 6500 mil och när jag några timmar senare skulle köra iväg igen startade den inte. Bilen bogserades till en verkstad där dom efter mycket om och men konstaterat att kamremskedjan hoppat av och orsakat skador på topplock, kolvar och ventiler. Verkstaden säger att hela motorn måste bytas ut till en kostnad av 28.000:- + arbetskostnader = totalt ca 45.000:-. Troligtvis kommer mitt försäkringsbolag att ta 70% av kostnaden. (Min självrisk är på 30%.) Min fråga är nu, ska detta hända på en bil som bara gått 6400 mil? Tar BMW inget ansvar för detta - ska det gå genom försäkringsbolaget? Finns det något värde i den havererade motorn? Dvs är det lönt att ta med den "hem" från verkstaden för att sälja den/delar av den på något sätt? Mycket tacksam för alla svar! | |
|
Ajdå, lät inget vidare. Har faktiskt inte hört att det hänt förut, så det hör nog inte till vanligheterna. Möjligen kedjesträckaren som pajat, eller någon guideskena som gått sönder av någon anledning. Att det är ovanligt borde öka chansen för att BMW skulle vara behjälpliga med good-will. Kanske de kan hjälpa till med självrisken. Finns det fullständig historik (service/reparationer) som styrker mätarställningen? Det borde i.a.f. vara i försäkringsbolagets intresse. Hoppas allt löser sig smidigt. Gissar att man plockar över yttre aggregat såsom generator, startmotor, AC- o servopump etc. till den nya motorn vid byte. En motor i grunden där ventiler och kolvar krockat är väl lite osäker vad gäller delar, men hör gärna med en bildemontering/skrot om de kan vara intresserade. Om inte firman som gör motorbytet har räknat in det för sin räkning i reparationen, men det tror jag inte. Möjligen kaffekassa/"personalaktiviteter". |
|
|
Har BMW kamkedja fortfarande? Men stå på dig det där ska inte hända på en bil som har gått såpass lite. BMW både kunna ta det som goodwill. Gå till tidningarna är mitt råd, Teknikens Värld skulle inte tveka att skriva om detta exempelvis. |
|
| BMW tar det knappast som goodwill på en bil från 2004 oavsett hur lite den har rullat. | |
|
Kamkedja fortfarande? Låter som att det skulle vara någon form av utveckling att frångå det. Besparing i så fall skulle jag kalla det. Nu är det ju en -04:a, men även en 335:a från -09 har ju kedja. Ja, tror det finns chans att BMW hjälper till med en del av självrisken om man kan styrka miltalet. Det är nog ingenting man vill ska komma ut att det blir sånna totalhaverier på bilmarknadens mest hyllade motorer. |
|
|
Murpz: För några år sen hade jag en BMW som fick goodwill, bilen hade då gått 16000 mil och import och ca 6 år gammal. |
|
|
Finns det ens BMW-motorer utan kedja? Om vi bortser från misstagen på 80-talet. Det går ju alltid att höra med BMW hur de ställer sig i en sån här fråga. Det bör ju vara något som varit dåligt från start om den går sönder så snabbt. ///BMW - Was sonst! |
|
| Ok.. Då får jag väl ge mig..=) | |
|
Just haverier vid start brukar ju komma av att kedjan kuggar över innan oljetrycket byggts upp i sträckaren. Men för att den ska slacka så mycket att den kuggar över måste något annat vara trasigt, exempelvis någon skena eller att motorn har gått hiskeligt långt så kedjan är sträckt, vilket jag inte tror i detta fall. |
|
| Den där bilen måste ha varit en måndagsexemplar eller så kördes den på ettan hela tiden. :) | |
| Faktum är att nästan exakt samma sak hände en kollegas 120i -07. Kamkedjespännaren verkar ha varit en svag punkt på denna motormodellen och tydligen hade kedjan kuggat över ett snäpp. Av okända anledningar misslyckades verkstaden med att upptäcka omfattningen av skadorna så hon hade bilen inne fyra, fem gånger innan de till sist bytte motorn på en bil som gått knappt 5000 mil. BMW tog inte den kostnaden utan det var hennes försäkringsbolag som gjorde det. Hon är så dödligt trött på bilen så hon struntade i att ta diskussionen med BMW överhuvudtaget. Hur det gått om hon bråkat kan ju ingen sia om... | |
|
Tack för alla goda råd och synpunkter. Har nu fått besked att det är godkänt hos försäkringsbolaget. Alltid något! Någon som vet någon skrotfirma (i närheten av Gbg) man kan kontakta för att höra om dom är intresserade av den gamla motorn? |
|
| Kolla på www.bildelsbasen och www.laga.se I stort sett alla skrotar är anslutna till någon av dom. | |
|
Är det inte kamrem på alla nyare BMW motorer? |
|
| Clubsport: Nej, det är kamkedja och så har det varit sedan 90-talet. | |
| Nej de är kedja :) | |
|
Nej, som väl är inga kamremmar på BMW, dom sista motorer som hade detta var M40 som slutade tillverkas i början av 90-talet. Theresegbg: Problem med kuggad kamkedja verkar inte helt ovanligt på 4-cylindriga N45 motorer som bland annat återfinns i 116 och sena varianter av 316 E46. Dessa motorer har felaktiga kamkedjesträckare som när oljetrycket försvinner när motorn är avstängd blir för kort, och tilllåter kamkedjan att kugga över. Detta inträffar oftast i kombination med att kamkedjan är något töjd efter att bilen har rullat några mil. En uppdaterad version av sträckaren finns att tillgå, som löser problemet. Mer läsning i ämnet finns här: Länk BMW CS #5139 |
|
|
Tillägg: I tråden jag länkar till där jag själv fick erfarenhet av detta fel hade motorn mirakulöst nog klarat sig, men det vanligaste är nog att det mesta blir skrot i motorn när kedjan kuggar =( BMW CS #5139 |
|
|
@ J.L: Mmmm jag förstår J.L...MEN ska jag behöva bry mig om det? Jag har fullständig servicebok på bilen och då vill jag som "icke motorintresserad" bara kunna köra!! Så frågan är ska detta verkligen hända med en bil som bara har gått 6400 mil? @Anders-72: Tack! Jag har skickat ett mail till Mölndals Bildemo. |
|
|
Tja "allt" kan hända. Och det gör det med, förr eller senare. Är nog bara att betala 30%, bryta ihop och gå vidare. /Bellamy |
|
|
Ajfn, jag har vänt på det hela, det är kedja på alla nya motorer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.