AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.126

Nu är äntligen VANOS mysteriet löst efter 4 år!

Sida 3 av 3
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag måste prova detta!
Har fått ett svagt rassel på min också efter oljebytet, antar att nya oljan glider lättare igenom systemet o det gjorde att det "glappar" mer.

Kör Castrol 0W-40 RS olja.
När jag körde 10w60 oljan för några år sedan som egentligen är för S54 motorn så rasslade det mycket mer.

Har bytt oringarna på magnetventilerna samtidigt vid oljebytet.
Dom var hårda som f.. rekommenderas.

Är det någon som vet om man kan mäta oljetrycket?,
Jag hittade inget om det i TIS.
Alltså inte det vanliga utan det som går in i VANOS.

Jag sitter o lurar på om man inte kan göra det genom att ta bort oljefiltret på VANOS enheten o där sätta på en mätare.

Mvh
Peter

bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Jag lödde om sladdarna till ventilerna och satte på viton ringar. Vitonringarna höll 4 veckor sedan var båda avgas ringarna slut. satte sedan på original och de håller ännu ca 3 månader.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Skämtar du eller? Köpte du viton ringarna på Claes Olsson eller vad?
Jag kör med viton och har gjort det i ett år och de ska hålla bra mycket bättre än original.
Du kan inte ha köpt olje beständiga isåfall.

///
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
nej jag skämtar inte.Hur vet du att dina är hela fortfarande?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
wannabedrivers- Den delen du hänvisar till har garanterat en justerskuv. Prova att justera med genomvarm motor. Fungerar det är du den förste som åtgärdat vanosrassel på en M5a!

Till alla som är nöjda, Tack själva! Ni har ju varit med och styrkt detta faktum!!

Vill passa på att påpeka att justeråtgärden bara är till för om man HAR vanosrassel. Den har ingen verkan om man bara tycker motorn är slö eller går dåligt i allmänhet.

Inget vanosrassel är lika med OK tryck och ökar man trycket så ställer sig skivorna i vanosenheten i fel läge med som i värsta fall kan ge högre avgasvärden vidtomgång samt att tomgången blir instabil. Dessutom som frästar man onödigt mycket på o-ringar och packningar med ett för högt tryck.

Forskar vidare ang trycket i vanosenheten. Som det ser ut nu tycks det inte finnas någon spec för detta. Blir till att mäta upp det själv.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag skulle inte tro det är någon fara angående trycketi vanos. Skruvar mm bara tills den blir tyst så lär det inte händ nåt.

Mvh
ca
49
carlbark
BMW 335d -10
wannabedrivers: Skriv gärna hur det går om du skruvar lite :)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Till alla som har gjort utfört detta eller planerar att utföra, uppmanar jag att läsa Sidan 7-8 i denna tråd Länk speciellt sidan 8
Br
3
Brodera
BMW Alpina B3 3.2 E36 #001
Tjennare!

Vette fan om jag har rassel, men jag ska testa detta. har väldiga problem med tomgången bluddrar tror ni att detta kan hjälpa? Har lagt upp en annan post på forumet ang mitt problem som ni kan läsa om. (Mer info om problemet.)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Läs mitt inlägg ovanför ditt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.