|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har haft vanos rattel som det så fint heter på min m3 3.0 sen jag köpte den för ca 4-5 år sedan. Det jag har gjort är följande genom åren. ¤ Lödat om magnetventilerna ( Det märktes faktiskt lite, blev lite piggare på låga varv) ¤ Köpt och bytt till viton oringar,ska tåla 200 grader i temperatur. (Märkte inget) ¤ Kört i Engine flusch "Sonax" (Vanos höll tyst i ca 50 mil) ¤ Kört med olje tillsats ( Omega 909 tror jag den hette, märkte inget) Det som alltid har funnits är att bilen känts som att det saknats lite lite i botten. Samt att den tvekat lite kring 2000-3000 rpm. Även känts som bilen har gått lite hårt på något vis. Och så det otrevliga och otäcka vanos rattlandet. Som jag mest mått dåligt av igentligen. Har ju hela tiden trott att det ska bli så dyrt att laga. Men nu i dag fick jag ett tips av en snubbe på ap. Finns en ställ skruv på tryck regulatorn på själva vanos enheten, Den fick jag tipset att skruva ut en aning. Sitter tydligen en fjäder i den som förlorar sin spänst under åren och det medför att det oljetrycket som en gång varit inställt är inte detsamma i dags läget. Så jag körde bilen drift varm ca 75-80 grader på oljan. Öppnade huven och ställde den på tomgång. Lossnade på låsmuttern som sitter på regulatorn och skruvade sakta upp skruven tills jag hörde att rattlet blev mindre och mindre. Skruvade lite och varvade lite tills den inte lät mer på nedåt varv. Drog åt låsmuttern och vipps så blev den TYST!!! När jag provkörde bilen kändes den som en annan bil. ¤Drog jämt och fint genom hela registret utan några bludder eller tvekningar. ¤Effekt kurvan känns mer som den ska vara och inte någon ketschup effekt som den har varit förut då den drar vid 3000rpm och stendöd under 3000rpm. ¤Drar man från 1500 rpm så drar den verkligen från botten till toppen. ¤Går mjukare i gången och känns allmänt mer harmonisk. ¤Nu när den står på tomgång känns den väldigt snäll och inga "små" puffar som tidigare funnits där. Nä kort och gott så är mina vanos problem ur världen och hoppas att fler kommer få sina kärror att gå som dem ska efter denna operation. För nu känns den som ett vild djur på vägen :0) En före video! Länk Och en efter video! Länk | |
| Har inte skruvat så mycket på skruven därför den lät lite i andra videon. Får ta det imorgon. Men hade precis sartat den så det kan vara det också. | |
| O vilken skruv skall man skruva på? | |
|
Det är den stora på höger sida. Är stl 19 för att släppa på lås muttern och en insex skruv du skruvar ut. Länk Är skruven med nr 2 |
|
|
Och klapp på sin egen axel!!! /Scnitzermann |
|
|
Vilket filter var det du menade man skulle byta? Det på magnetventilerna? |
|
|
Det är nr 9 i den länk du har angivit ovan. Oftast är det mkt aluminiumspån där. Var beredd på att det rinner ut lite olja när skruven lossas. Bör göras med motorn kall eller efter att den stått en stund så trycket lagt sig. Kan räcka med att man rengör filtret i en ultraljudstvätt men ett byte är att föredra. /Scnitzermann |
|
|
Så nu är ny skruv med tillhörande filter och o-ring beställd på bmw. Kostade 150:- för allt så det var inga stora pengar. Har varit ute och skruvat lite till på skruven och nu är jag nöjd. Hörs inget rattel och bilen går jättebra både på tomgång och när man kör med den. Ligger kring 700-800rpm så det kan väl inte bli bättre. /// |
|
|
Och den drar väl fint redan från låga varv? Bara att njuta av S50 nu då när den blivit tystare. Själv så skämdes jag när man körde upp på uppfarten och stängde av bilen direkt. Nu får den gärna gå ett tag så man kan njuta av det sköna rasselfria mullret!! /Scnitzermann |
|
|
Ja den drar jämt och fint, ja från 1000rpm om du så vill! :0) Men hur mycket behövde du skruva på din skruv? Hahahaha! Ja nu kan man ju stå i mcdonalds kön utan att spy galla ut genom rutan när man hör vanosen. Mvh |
|
| Vart sitter skruven på en M50 motor? | |
|
Hej. Jag tittade på realoem men hittar ingen tryck regulator på m50 vanos tyvärr :( |
|
|
-Mugellorot, Jag fick skruva lite mer än ett halvt varv. Men som sagt man gör det med känsla och skruvar absolut inte mer än att rasslet uteblir. -cstjawa, det finns tyvärr ingen justerskruv som på S50 motorn. Däremot så kan man byta ut eller shimsa bakom fjädern till solenioden som reglerar vanosenheten och därmed uppnå liknande resultat. /Scnitzermann |
|
| Aha, något liknade som DR vanos visar i sina videos? | |
|
skit att jag inte kollade detta innan jag lämna bilen till bmw för felsökning. känns starkt som om detta kan vara felet på min bil, min m3a är ju från -96 och så är vanos också så fjädern bör ju ha blivit lite slapp på dom 15 vårar om man säger så =) rasslar som bara den gör han. |
|
| om det är någon här som har riktigt skabbig tomgång och får ordning på detta via denna operation så tveka inte att höra av er =) | |
|
"nightxmannen" Det kan mycket väl fixa din tomgång då kammarna kanske står fel i tomgångs läge?. Om inte annat kan du ju testa för du får garanterat tillbaka all effekt som varit borta ;) /// |
|
|
tro mig jag ska ta tag i detta så fort jag får lagt vantarna på bilen igen. bmw är tyvärr inte klara med deras felsökning än, semestertider tyvärr. |
|
|
Nu är bilen körd med lite hårdare tag och jag kan bara säga att jag fått något helt annat vrid. Vid test körningen var det lite fuktigt på vägen men ändå inte dyng blött. Jag cca upp i fart från 2an och gick loss gjorde den hela tiden. Kommer ihåg en särskiljs gång då jag seg drog till 3.500rpm för att sedan smyga på gasen och ändå släppte den kring 6000rpm. Lägger man sedan i 3an med lite fart så släpper det även där. Så någon placeboeffekt kan man utesluta. För innan denna operation så ville den inte alls släppa på detta vis. Jag upplever att jag fått tillbaka lite effekt kring 5000-toppen men framför allt på de låga varven. Vore kul att höra någon testa detta. För mig har det verkligen hjälpt. /// |
|
|
"Nightxmannen" Tjenare. Har du fått hem bilen så du kan testa om detta fungerar på din m3 eller? /// |
|
| nej har ju inte fått de än. Hoppas på denna vecka iaf | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.