AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.130

Nu är äntligen VANOS mysteriet löst efter 4 år!

Sida 2 av 3
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Hej, hur kan det komma sig att ett sånt här problem som många verkar ha att vanos väsnas inte har fått större intresse än 20 svar ?
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Fungerar det är det ju ett riktigt genomslag. Är dock lite skeptisk med tanke på att bilarna är upp till 18 år gamla och en såhär enkel lösning på ett stort "problem" borde funnits kunskap om tidigare. Borde vara många som skruvat med sina vanos och lyckats komma fram till detta, om det nu fungerar. Med på hur jag tänker?

Jag ska hur som testa när jag kommer hem från semestern.

Fungerar det skulle jag bli överlycklig :)
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
men varför är ingen nyfiken? Herregud, skruva ut en insex och få tyst på vanos, perfekt.
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Tror det beror på att det just nu är semester tider. Det hade säkert varit mer drag i den här tråden annars.

Lösningen på vanos rasslet har funnits hos mekanikerna hos Bmw verkstäder i tyskland i minst 15år(enl medlem i tyskt forum)men man har tydligen haft tystnadsplikt el dyl om detta. Och här i sverige "har man ingen aning" om detta när jag väl frågat.

Jag fick tips via pm om att prova detta genom att starta en tråd i ett tyskt forum om mitt problem. Där det tydligen var ganska känd metod där bland medlemarna.

Man kan så här i efterhand undra hur många vanosenheter som bytts helt i onödan. Att många motorer bytts ut pga vanosras, nja. Läs vevlager ras istället. Vanosras är ett begrepp som tydligen bara förekommer här i sverige tyvärr.

Att skicka iväg enheten till Dr Vanos håller enligt uppgift 200-300 mil sedan är rasslet tillbaka(trycket). Byta oljeviskositet/olja håller 100 mil sedan kommer rasslet(trycket igen).

Rasslet beror som bekant på att trycket i enheten har blivit för lågt med tiden och mekaninken glappar i den, därav rasslet.

Det jag söker för fullt just nu är vad trycket skall ligga på i vanosenheten så det går att mäta och få en mer exakt justering av trycket.

Och för er som inte provat, ut bums med en 19mm ringnyckel och 6mm insex och justera med varm motor. För det fungerar!!! Vi S50 ägare skall inte behöva skämmas över rasslande vanos!
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Kan det bli för högt tryck så att vanos guggarna får för mycket kuggtryck och slits mer?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Vid för högt tryck lägger sig skivorna i enheten inte i rätt utgångsläge förhållande till varvtalet vid tomgång. Det märks redan vid tomgång att för högt tryck har tillkommit. Vid för högt tryck höjs tomgången direkt något.

Det är därför man justerar detta med genomvarm motor och justerar med känsla och försiktighet till rasslet uteblir, inte mer.

Kuggtrycket är konstant vid rätt tryck dvs(inget klapp).
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Nu är det justerat. Återkommer strax med rapport.
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Ska man skruva med motorn igång eller chansa och sedan slå på motorn hela tiden tills man hittar rätt?
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Som sagt har precis justerat olje trycket till vanos kuggar, (är det rätt benämning?)
Jag hade bara lite rassel, knack eller vad man skall säga samt några sporadiska avgas puffar på tomgång, dock knappt hörbara. Körde motorn driftsvarm och justerade ut insex skruven ca 3/4 varv, tills den blev knäpp tyst, lyssnade med skruvmejsel mot örat. Provkörde och effekterna av det blev att avgaspuffarna på tomgång är borta, helt jämt avgasljud. Allt oljud från fram kanten av ventilkåpan är borta. Den har blivit lite annorlunda vid gaspådrag, varvtalet följer mer gaspådraget väldigt svårt att beskriva man kanske kan säga att den har blivit mer direkt, precis eller mer respons. Kraften i motorn kanske har blivit något mer speciellt över 5000-6000 varv, den har inte minskat i alla fall det är säkert. Om det nu är som jag hoppas att det inte har någon negativ effekt tex att o-ringarna till magnetventilerna går sönder, att bultarna till locken brister eller att vanos kuggarna börjar slitas onormalt till följd av ett högre oljetryck så kan jag bara säga, lyckan är att "scnitzermann" (som var först med detta om jag fattar rätt?) delade med sig av sina erfarenheter. Hurra för "scnitzermann". jag är extra tack eftersom jag skall ställa ut bilen på Halmstads sportscar event nu på Lördag och då måste man bjuda på lite skön sång från en sug trimmad BMW sexa. Att deen då skulle stå rassla vore inte roligt.

mvh Kennet
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Motorn driftsvarm och tomgång hela tiden. Jag skruvade först ut 1/2 varv väldigt försiktigt men det hände nästan inget ting förrän den sista biten upp till 3/4 varv. Sista biten = största skillnaden.

mvh Kennet
ed
776
edge
520dT M -15
Testade detta på min. Ja tycker inte att de rasslar onormalt av min vanos men bilen går inte 100%. Märkte ingen skillnad på varken ljudet av vanos eller draget i bilen. Problemet med bilen är att den är slö upp till ca 4500 rpm sen går den normalt. Känner inte impulserna som vanos ska ge vid 1500 och 2500 rpm. Ska kolla felkoder nån dag. De kanske visar nåt?
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Då är ju frågan...skulle detta funka på M5 e39? Det hade ju varit helt fantastiskt isf!

Fingerspitzgefühl.
ca
49
carlbark
BMW 335d -10
Undrar samma sak som Jago, vore ju grymt om det fanns något liknande.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Som sagt fick jag tipset från "Scnitzermann".

Och bilen går fortfarande klockrent utan vanos rassel! Så det är utan tvekan att det funkar.

Kollade på realoem och det verkar som m5or inte har en sån här ställskruv. Men lite osäker.

Man kan ju om man inte vill skruva på skruven köpa en ny oljetrycks regulator.
Står dock inget pris på realoem så vet i faan om det finns att köpa.

Mvh
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Men till alla m3 e46 ägare kan jag bara säga grattis!
Sitter en tryckregulator på den! Lycka till gubbar!
Vart nyfiken och gick ut och tittade under huven på min.

Om man tittat på höger sida av oljefördelningsblocket som sitter ovan vattenpumpen så finner man en justerskruv (insex med kontramutter). Från detta block leder dom stålomspunna oljeslangarna vidare ut mot vanos.

Någon som har koll på vad denna justering är till för?

Nr 8: Länk
EDIT: Nr 6
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Nope ingen aning. Men testa. Lär ju inte hända så mycket om du skruvar jätte lite.
Mer än att du kanske hör vanosarna aningen mindre ;)
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Har gjort lite kallstarter och låtit den svalna, kallstart, svalna igen och den går fortfarande lika tyst som när den var ny justerad. Otroligt nöjd ! Som en ny motor. bara spinner på, tack "scnitzermann"

mvh kennet
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
"Boanke"

Ja vanos rasslet är nog ett minne blått nu för de som gör denna vanos kur.

Min går också som en dröm. Känns som jag fått en annan motor nästan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.