AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.195

Första bilderna på F30

Sida 9 av 53
Grelle:
Samma här det är oftast jag som får tala om för dom när bilarna har premiär hur nya bilen ser ut osv. Min säljare ursäktas väl lite av att han har häcken full han är ansvarig för corporate sales.

Då kanske det finns hopp att 272 hk sexan hittar ner i F30 vad det lider..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror också det är möjligt, motoralternativen brukar ju inte skilja så mycket mellan 3- och 5-serie förutom 5-seriens toppmodell.

Så jag ser inte varför skulle de inte skulle kunna erbjuda en 330i för att kunna erbjuda ett alternativ till de traditionella kunderna, som ogillar turbo. Allt annat är ju en turbomatat i 3- och 5-serien och det stämmer ju inte med BMW's gamla profil så jag tycker de borde bevara ett alternativ som de eventuellt tar bort till nästa 3-serien om inget revolutionerade hänt.

Även maskerade F35or (4-serie 4 dr GranCoupé) börjar dyka upp nu. Denna bil kan till exempel som 440i (367hk) bli ett mycket spännande exempel på att BMW inte alls överger 6cylindriga alternativ. Till detta kommer givetvis de nya M4orna som Cabrio, Coupé samt 4 dr GranCoupé.

Kommande 240i coupé lär även den få denna motor som alternativ i likhet med de flesta modeller från BMW. Många väntar sig den bla i nya X4 osv.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Med tanke på att 328i enligt releasedata gör 0-100 på 5.9 sekunder i nya 3-serien sedan, och att 330i med 272 till befintliga E90 gör 0-100 på 6.1 sekunder, så verkar det finnas ganska litet utrymme just för nuvarande 330i-sexan i modellprogrammet på grund av för liten/ingen prestandaseparation...
BlueScreenVW:
Det funkar ju att ha det så i 5-serien.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
OK, jag ger mig... :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vissa detaljer som är ändrade tex man har bytt plats på Volym knapparna flyttat till Höger..Samt placerat farthållaren till ratten igen vilket jag gillar men hade hellre haft volym knapparna kvar på V sida..Annars tycker jag att F30 verkar riktigt fin
332: är inte en 240 lite väl överdriven?? den skulle ju bli för snabb för t.ex kommande 1m eller m3:an och det vill ju inte bmw
Länk lite mer renderade bilder.. ser riktigt fin ut
spännande detta, var inne på att köpa en x6, men väntar mot sommaren och köper en xdrive modell av nya 3 serien, bara försöka komma fram till vilken motor.. antingen snålvariant 320d 335 ;), ett måste är iaf xdrive, 550in e inte så grym i hårt vinterföre.
Ja, en 240i Coupé blir en mycket snabb bil men kommande M2 skulle nog få ytterligare ca 50hk samt, inte minst, ett M-chassie! M handlar ju inte bara om effekt. Jämför skillhaden mellan 1M Coupé och 135i.

Viktigt blir även att såväl 240i som M2 av allt att döma kommer med xDrive vilket förbättrar accelerationen vid dessa effektnivåer. Även chassiebeteendet får ju då andra förutsättningar vilket till exempel kommande M5 xDrive visar.

Jag ser fram mot en 440i xDrive GranCoupé (dvs 4dr)
332: jo visst har du rätt men bmw vill fortfarande att m3 ska vara den snabbaste och bästa då man tjänar mest på den och den har ett historisk arv.. t.ex så har varje m-version av z-modellerna gått att göra sjukt snabba men de har alltid blivit lite bromsade för att inte hota m3:an
BMW komplicerar det hela lite med att ibland uppge effekten hos många bilar lite i underkant. 1M Coupé kunde ju ertappas med att ge kring 400hk vid utgående axel vilket trimningsfirmorna inte blev så glada över. Det man nu jobbar ännu hårdeare med är ju att få ner förbrukningen med oförändrade, eller bättre, övriga prestanda.

Kommande 2-serie Coupé blir lite lättare samt lite vridstyvare med något lägre luftmotstånd. Motorerna kommer at få bättre moment, speciellt vid lägre varv samt något högre angiven effekt. Växellådorna något effektivare osv.

Man blev lite snopen över efterfrågan på 1M Coupé och la det på minnet inför just 240i Coupé samt M2 Coupé vilka blir något "bättre" på nästan allt. Samtidigt breddas hybridtänkandet, inte minst inför nya 2-serien.

M3 blir ju enbart en sedan, så M4 Coupé blir det stora slagnumret. Någon tiondel snabbare än M2 Coupé blir den kanske, men de som kört nuvarande M3 Coupé förväntas not titta mycket noga på nya M2 Coupé. Något ligger det ju i att en kompaktare bil uppfattas som sportigare. Det hjälper ju till att 1M Coupé åkte ifrån vissa större monsterbilar på bana. Även nya 1-serien kan komma i M-version så alternativen lär inte saknas!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Så det kommer en Sedan m3.Var nästan orolig att det inte blir nån 6a sedan..Önskar att E46 hade fått det!
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Först turbo i M bilarna, sen ändrar dom namnet på märkets största ikon från M3 till M4 och monterar sen en V6 motor i denna!
Tycker BMW helt förstör sitt historiska arv och blir som vilken dussin bil som helst.

Att börja montera turbo i bilarna är väl något man måste acceptera med dagens miljökrav, men att sätta en V6 motor i en BMW är för mycket.

Man borde skapa en protestlista och skicka runt på alla BMW forum och sen skicka denna till BMW ! :)
Beteckningen M4 och turboöverladdning tycker jag kan försvaras, men inte en V6-motor. BMW har tidigare endast tagit fram en V6 (en i och för sig mycket välkonstruerad sådan) och då till Rover 75 vilken dock ej hann få denna motor utan förlitade sig på sin egen, äldre V6. 4 ramlager är för dåligt och det tror jag BMW kommer fram till så att vi slipper V6an. Det som trots allt skulle tala för en sådan har med hybriddrift att göra. Själv har jag bara raka sexor i mina BMW!
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Minns ni BMW 2002 2002ti och 2002 tii den starkaste med 130 hk alla med fyror?
De var det körgladaste man suktade efter. Tror inte man måste ha en sexa för att ha trevligt.
Framtiden kan bli intressant med starka tvångsmatade fyror tom treor. Minns 3 cyl SAAB sport som den lät! Skulle vilja ha en idag.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
En BMW med V6:a känns knepigt med tanke på historien. Återstår att se om den blir av eller ej.

Man kan precis som fastEddie säger ha kul med en fyra framför sig. På senare dar så är väl 320 SI (E90) ett exempel på en riktigt körglad bil (om än ingen raket). Dock så går åtminstone jag igång lite extra på tanken att köra en bil med sexcylindrig motor.

När det finns möjlighet att prova F30/31 med 328 och 335i så ska jag definitivt besöka en BMW-handlare. Det blir intressant att jämföra 328 mot min nuvarande bil som har samma motorkoncept. Jag förväntar mig bättre bottendrag och respons i BMW. Frågan är bara hur matt 328 kommer att uppfattas mellan 5-6500 rpm där effekten är konstant.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nu finns nya 3an Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.