AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.229

Första bilderna på F30

Sida 8 av 53
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Hur blir det med touringen av 320d? Blir den också miljöklassad?
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"Clubsport" En stor epok går i graven när dom slutar med sexorna på vanliga bmw:S.man kör en 330 eller liknande med en turbo 4:a..känns inge vidare:( Jag tror dom kommer förlora några trogna bmw köpare på de, jag menar som jag sa tidigare så är de i princip pga att dom HAR en sexa jag kör bmw.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Samtidigt som BMW säkerligen förlorar ett par "trogna bmw köpare" när man skippar sexorna så vinner dom ju andra kunder på snålare motorer med likvärdig prestanda och massvis med andra faktorer med. Trots turbos osv så lyckas BMW ständigt presterade bästa resultat och det är ju ett tecken på deras innovativa kompetens!

Dock så vill jag också framhäva min besvikelse att denna miljöfråga "redan" påverkar så här pass snabbt hos en av mina favorit biltillverkare. Minns min första bil en 330 Ci och hemfärden från förra ägaren en solig höstdag - helt amazing!

Lite OT så läste jag i Top Gear igår och där ifrågasatte man ifall Lamborghinis Aventador är den sista superbilen med V12. Vart är vi på väg? :)
St
1.200
Stilren

När vi ändå snackar 3-serien, vad tror ni om detta? Länk

Wow säger jag bara. Vita coupén är lagomt fet!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Världsklass, hoppas att man tar i lite extra när m3an ska designas.
Tycker sedanen har snyggare front.

Håller med om att det är synd att sexorna fasas ut men det är bara acceptera. Miljö och förbrukning går före allt annat. Premiumkänslan tycker jag försvinner i fyrorna.
Saknar själv V8orna i mina tidigare bilar, mest för ljudets skull.
Men hoppas snart det ska vara ett minne blott:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
sen kan man väl inte påsta att bmws sexor tagit mycke soppa heller...alla jag haft har man kunnat köra på 0.75 om man vill
ch
17
christofer_karlsson
528iA Touring -99
Sexorna försvinner ju inte, bara från de motorsvagaste modellerna. I 5-serien, t ex, finns ju fortfarande 530i och 535i kvar plus dieselsexorna. Tycker snarare att BMW:s nya strategi med fyrcylindriga turbomotorer i volymmodellerna gör sexan mer exklusiv.

Undrar om och isf när F30 kommer som 325d med nya twinturbodieseln på 218 hk? Tror den skulle bli en riktig hit, speciellt med xDrive!
christofer_karlsson:
Är du säker på det, enligt min säljare så försvinner 530 till förmån för 528 med turbofyran. Så endast 535 med sexa på bensinsidan.
Samma på dieselsidan där försvinner iaf 525d.
Vi ska komma ihåg att F30 inte har gått i produktion ännu, detta sker först om några veckor. Man presenterar aldrig det fulla motorutbudet från början.

När det gäller dieselsexor så kommer det nya sådana från 3-serie och uppåt. Med "nya" avses förbättrade prestanda med lägre förbrukning i vanlig ordning. Man ska då komma ihåg att redan de nuvarande sexorna i de flesta fall är världsledande, och förbättringarna inte blir dramatiska även om de är nog så värdefulla.

Talet om att "sexorna försvinner" härstammar från 1-serien där man internt inom BMW håller dörren öppen för att dessa kommer. En 135i, eller snarare en 132i samt en 140i kanske inte är så avlägsen. Mer tveksamt är det om man sätter en dieselsexa i 1-serien, det har man ju inte gjort hittills.

Jag tror att V8ornas framtid är mer osäker inom BMW, ju bättre sexorna blir, desto mer svårförsvarliga blir V8orna. Man kanske ska komma ihåg att redan på 502an fanns det de som tyckte att en helt ny sexa hade varit mer användbar i ett större modellprogram.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Clubsport, 530i kom ju till årsmodell -12. Gamla 528i (6 cyl) försvann ju till förmån för 528i (4 cyl).

Varför och när skulle de ta bort 530i som precis kommit?

På dieselsidan finns ju fortfarande 530d och 535d så två alternativ är ju tillgängligt.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, på så vis. Säljare är minst sagt olika, en del har koll på läget medan andra är sämre underrättade.

Jag har vid flera tillfällen fått förklara för dem hur saker och ting fungerar, från modeller tillgängliga till utrustningspaketets innehåll till kommande modeller.

De flesta säljare av BMW är väl relativt bra att ha att göra med, men man ska dock komma ihåg att man helst vill sälja bilar idag och inte ge sig in i spekulationer om när det kommer nya motoralternativ.

F 30 verkar vara extremt uppmärksammad så den säljer troligen mycket bra utan så många motoralternativ i första skedet. Att tyngdpunkten förskjuts mot färre cylindrar och mindre slagvolym är ju tydligt, men pratet om att BMW går ifrån sexor stämmer som tur är inte på medellång sikt.

Lite opedagogiskt att kalla en fyra för till exempel 328i, då detta leder tanken till en tidigare sexa. De jag känner beställer nu oftast 335i, men det kan vara en slump.
Länk lite photoshoppade bilder.. f30 kommer bli riktigt snygg med lite smågodis
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Äntligen rätt stuk på f30. Snyggt med kolfibersplittern

//Stefan

St
1.200
Stilren

Tack Jerry för den länken som verkligen visade hur stor potential F30 M-sport har. Oerhört läcker i de gråaktiga färgerna med splitters fram och sänkt :)

M3 av samma kille: Länk Länk hoppas det blir en powerdome på huven för profilen blir mycket snyggare då (fronten ser inte ut som en val) haha
ja f30 har verkligen potential att bli något riktigt riktigt snyggt :D
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Grymt snygga bilder bmw_jerry!

Som sagt F30:n kan bli hur läcker som helst. Kan helt klart tänka mig en 320d/325d x-drive om nått år.

Dock känns det inte som en ny bilmodell utan snarare som en förfining/ andra facelift. Ska bli riktigt kul att få känna och klämma på den i verkligheten i vår!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Den röda var verkligen snygg. Kan hålla med om att det känns mer som en förfining, dock av en redan snygg modell.

//Stefan

tror inte en m3 sedan kommer men skulle den komma så vill jag att den ser ut såhär Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.