|
Sida 7 av 53
|
|
|---|---|
|
Clubsport: Om du provkör båda bilarna grundligt så får du gärna dela med dig av dina åsikter efteråt! Jag förstår din skepsis angående en BMW med fyrcylindrig motor. Tror ändå att körglädjen kommer vara på hög nivå för 328 trots för få cylindrar. Jag är dock lite orolig över hur 328 upplevs på höga varvtal med konstanteffekt över ett brett område. Jag föredrar ökande effekt ända tills det är dags att växla. Varvvillighet är viktigt. Om jag ska köpa en BMW nästa gång så vill jag helst ha en 335i. Turbofyror kan dock vara riktigt trevliga och erbjuda bra akustik och gångkultur nu för tiden. Mina två senaste bilar har båda fyrcylindriga motor med turbo och direktinsprutning och har erbjudit en underhållande körupplevelse. Särskilt min nuvarande bil (Golf R, 270 hk, 350 Nm) är riktigt rolig att köra och låter förvånansvärt trevligt för att bara ha en fyrcylindrig motor. |
|
| Älskar M-ratten. Modern version av gamla M-rattar. | |
|
Clubsport, blir det en F30-dagbok den här gången...? Din e90-dagbok är väl en av de mest lästa trådarna på forumet:-). |
|
|
Joofa: He he, kanske det men bara om jag slår till redan vid lanseringen så jag blir en av dom första... ;o) |
|
|
Enligt automotorsport.se: Vi har fått de första priserna från BMW Sverige och de berättar att BMW 320d ska starta på 309.500, i så fall ett oförändrat pris jämfört med "gamla" 320d. Samma pris ska gälla för 320d EfficientDynamics Edition (en viktig skillnad är dock att man inte kan ha dragkrok). 328i ska kosta 330.000 kronor och priset för 335i är 419.000 kronor (nuvarande kostar 413.000 kronor). Länk |
|
| Länk jämförelse mellan gamla och nya 3:an | |
|
Någon som vet om det går att ¨sänka ner¨ displayen, tolkar det som att den är fast?? När jag provat bl a f10 och kör i mörker upplever jag skärmen som en väldigt irriterande ljuskälla (kanske går att dimma ner? ) och har man inte navi känns det lite onödigt att den skall behöva vara uppe hela tiden, borde dimma ner automatiskt efter ett tag då man inte rört några knappar, ful är den också..står ju bara upp i luften, borde varit mer integrerad. Kan ju även hoppas de sätter in sportstolarna från F10 som verkar vara lite bredare än de som E90 har. Annars är F30 grymt snygg! Mvh |
|
|
Som jag tog upp på den andra tråden kring nya F 30 beträffande 6or så kommer det två nya sådana en bit in på modellcykeln. Dessa blir något snålare vidareutvecklingar av den nuvarande 306hk-versionen, mer lika 245hk 4an till sin uppbyggnad. Lägre förbrukning, bättre moment och effekt blir det som vanligt. Räkna med en 332a (med beteckning efter den legendariska, banbrytande 332) på 276 hk och en 340i på 367 hk.. Det handlar "tri scroll" eller delvis elektriskt driven överladdning för att finputsa den fantastiska 3 litersmotorn från 335an. En 340i xDrive ryktas klara 0-100 på 4,4sek, med sDrive (tvåhjulsdrift) 4,8 sek. Detta innebär att en kommande (troligen inte med V6a) M3 behöver ca 440hk och xDrive för att komma under 4 sek. Coupé/Cabrio kommer heta M4 som de flesta kanske vet redan. Tanken med en 340i är att komma under 0,5 lit/mil på landsväg och under 5 sek till 100km/h, något man verkar klara med en liten marginal till godo. Att man inte släpper de nya sexorna från början i F 30 handlar om att komma upp i produktionskapacitet så att dessa motorer kan erbjudas i stort sett alla modeller ovanför 1-serien samt bidra till att genomsnittsförbrukningen för hela modellutbudet minskar. Att F 30 vuxit i jämförelse med E 90 var ju inte oväntat, alla modeller tycks växa vid generationsväxlingar. En förklaring är att fler människor, främst i USA blir alltmer överviktiga. I F30s fall handlar det dock om att det kommer en ny 1-serie sedan, i ungefär samma storlek som E 30. Den kan säkert locka en del 3-serieägare, men kommer troligen inte med någon sexa. Plats lär dock finnas i F 20 så möjligen tänker man om på den punkten. Jag skulle nog välja en 335xDrive om jag skulle beställa en F 30 idag, men det finns ju många andra bra alternativ beroende lite på behov och värderingar. |
|
|
Länk från Automotorsports nyhetsbrev idag /Anders |
|
| Alltså rätta mig om jag har fel, kommer bmw att succesivt gå över till 4cylindriga motorer på många bilar? typ 1-3 serien kommer att ersättas av 4or? Nu kommer jag säkert få några emot mig, men tycker Bmw SKA ha den raka sexan dom haft i alla tider! Är ju pga de underbara ljudet och körglädjen jag kört bmw i alla år. Kommer aldrig köpa en bmw med 4:a(möjligen isf en diesel 4:a) | |
|
332: intressant info. Hur åstadkommer de elektrisk överladdning? Integrerat i turbon? En 340i hade varit trevligt, men den blir nog lite för dyr för min budget. Håller med om att 335 xdrive är förstahandsvalet idag, förutsatt att den går att få med manuell låda annars går den bort. |
|
|
Intressant att priserna inte verkar stiga nämnvärt! Någon information kring paket o dess innehåll? Var och provkörde nya etta igår (F20) och måste säga att jag blev positivt överraskad. Kändes riktigt bra, och 3-sreien borde ju kännas minst lika bra så detta blir nog min nästa bil om nått år... Men är ev intresserad av en x-drive, så får väl vänta ett tag till då.. Någon som vet när x-drive kommer på nya 3:an? /R |
|
|
///Mackan: Så blir det och även i femserien. Det är det enkla sättet att få ner förbrukningen. Det är därför som M5 får V8 istället för V10 och nya M3 får sexa. Toppmodellerna får ha kvar sexorna tack o lov. Det enda pluset jag ser med fyror är att bilarna blir mer lättstyrda. |
|
|
Med känsla: Deras nyhetsbrev skrivs av en praktikant hoppas jag, mängder av rena sakfel i deras artiklar om nya trean. Hur svårt kan det vara att bara översätta all pressinfo? |
|
|
Svarar lite på min egna fråga. Enligt automotorsport Länk får F30 X-drive till sommaren, samtidigt som M-paketet börjar att säljas. /R |
|
| Trevlig bil! Litet väl lik E90 fram tycker jag, baken är mkt vackrare dock.. | |
|
TV har fått bekräftat från BMW att 320d EfficientDynamics inte kan fås med dragkrok. Vet att några har sagt att så var fallet men tydligen inte: Länk |
|
| kommer det en 318? dvs samma turbomotor som i 118 ?? | |
|
Jag förstår verkligen inte poängen med 320d EDE! Samma pris som "vanliga" 320d som också är miljöbilsklassad, har mer effekt och dessutom går att få med drag. Så varför väljer man en 163hk 320d då man kan få en 184hk för samma pengar? |
|
|
Håller helt med, känns ganska onödigt med ED-versionen. Hade väl varit annorlunda om den släppt ut under 100g, är det inte där någonstans miljöbilsdefinitionen kommer att hamna i framtiden? Som det är nu betalar man lika mycket för att få sämre prestanda, samt inte kunna välja dragkrok...ED-versionen borde ju varit lite billigare, säg 10.000-15.000 kr eller nått sånt för att det ska finnas någon mening med den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.