|
Sida 6 av 53
|
|
|---|---|
|
Bjerser: Håller med känns som en LCI på E90LCI... Inget direkt revolutionerande i designen som om man jämför e46 med e90. Men helt klart är den förädlad åt det bättre hållet tycker jag...däremot ska man inte dirket kämmas för e90 LCI heller, som jag tycker är snygg fortfarande design mässigt. Spännande är väl att 184hk 320d nu är miljöklassad... Förstår då inte riktigt vitsen med 320d EDE med 163 hk längre... /R |
|
| Den här miljöbils klassningen är rena skämtet! Ta som exempel 520d, ej miljöbils klassad men bränslesnål på pappret 0,53/ mil. Enligt teknikens världs sverige cykel drog den 0,77! 1dl mer kan man tycka är okej, men inte över 2! Det är dags för biltillverkarna att verklighetsförankra körcyklerna för förbrukningen. | |
|
Hade lyxen att se den live redan för knappt 2 år sedan på Öresundsbron. Då givetvis maskerad med BMWs karaktäristiska kamouflage. Ser ut som en liten F11 vilket naturligtvis var väntat. Designmässigt kändes faktiskt Bangle-E90 som ett större futuristiskt kliv när den kom - och är det inte lite Audi varning på de främre strålkastarna samt frontspoilern? Inget fel i det men det känns mer som ett exteriört lyft av E90. Hoppas bara att den känns lika fräsch som faktiskt E90 lyckats med under hela sin livcykel. Interiört känns äntligen 3-an up to date igen. Vem vet kanske det blir en LCI F31 när X3 skall bytas? :-) |
|
|
"Klart lyft mot E90" ... knappt man ser skillnaden. E90 är snygg, F30 också. Men ganska tråkig. Hur skulle Bangle ritat nya 3-serien? Eller någon annan, yngre formgivare? BMW satsar på säkra kort numera. Det kan jag förstå - BMW går bra, varför ändra ett vinnande koncept? Önskar ändå att de vågade satsa lite djärvare! /Erik |
|
|
det är ju rätt naturligt att man inte gör den "vågad" när den är BMWs viktigaste bilmodell också och helt naturligt att den är som en mindre F10, ungefär som Audi A4 kontra A6. /Anders |
|
| läste att 3-serien hittills tillverkats i över 12 miljoner exemplar där e90 ståg för hela 2.8miljoner.. 3-serien är verkligen lyckad modell och väldigt viktig för bmw..tyckte faktist att nya s60 var en riktigt fin bil och helt klart prisvärd jämfört med konkurenterna då man kan få bra rabatter men nu när f30 kommer såkänns ju s60sjukt gammal | |
| Visst är bilarna snygga, jag har verkligen gillat E90 och eftersom F30 ser ut som en E90 så kommer jag att gilla den nya med, men det är riktigt synd att BMW har gjort en Audi så att alla modeller ser ut som varandra med bara lite storleksskillnad... :-( | |
|
Jag måste säga att jag är långt ifrån kompis med hur den vanliga fronten ser ut. Ser nästan ut som de ansträngt sig för att få den att se knasig ut, med förvirrade linjer och veck som försvinner ut i ingenstans. Ungefär som F20 1-serien och MB E-klass W212 bakdel. Märkesidentitet? Vill folk ha formgivning som ser ut som en Picasso? Var inte den nya designidentiteten att F-serierna skulle ha harmoni och homogenitet? Enkla organiska linjer? Om avsikten är att få till aggresivitet; ja det funkar om man "löper linan ut", som tex med Z4. M-fronten räddade upp en hel del dock. Och jag kommer säkerligen äga en F3X i framtiden. |
|
|
Den där M-ratten var onekligen speciell... Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den där smala biten av lyktorna som går ända fram till njurarna. På den vita bilen som visades först på livesändningen passade det inte alls. |
|
|
Framifrån tycker jag det är ett stort lyft jmf e90. Mer exklusiv, lite mini 5a som någon sa innan. För mig känns bilen mer homogen och ett steg uppåt som sagt. Ska bli kul att se den i verkligheten. Har hört någon gång att BMW varannan gång ska göra stora designkliv och varannan gång förädla. Vi får väl se vid nästa modellrelease. |
|
|
Jag är bara positiv kring den nya designen, man ska förädla med känsla och måtta. Tror att den kommer se riktigt bra ut live och inte minst med M-sport. Helt klar kommer jag beställa en 335 touring gärna då en diesel, om det nu kommer någon. Frågan är om det kommer några nya läckra färger och några roliga options. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Det här var väl på sätt och vis vänta. Med tanke på hur viktig 3-serien är för BMW vågar man uppenbarligen inte utmana och ta ut svängarna designmässigt utan det blir lite som en större face-lift exteriört. Interiört tycker jag dock att skillnaden är större. E90 börjar kännas lite gammal där, i synnerhet utan navigator. Är inte riktigt säker på vad jag tycker om den blå eller röda randen på instrumentbrädan. Har provats förut (Alfa, Fiat mfl.) men det känns lite som en återgång till 80-talet då dörrarna var lövtunna och man lät bli att klä in allting så att lacken syntes i dagen. Kan se billigt ut kort sagt. Som relativt nybliven E91 ägare håller jag mig lugn ett tag till. I synnerhet då 320d verkar vara oförändrad vad gäller motorn. |
|
|
Cliff Barnes: Enda skillnaden jag kan se på 320d-motorn är att den nu mera smiter under 119g, ovh därmed miljöklassas. Annars samma hästkraftshantal (184hk). /R |
|
|
Fantastiskt snygg! Blir tveklöst en touring när den kommer nästa höst. |
|
| För er som tycker att designen är lite försiktig vill jag påminna om att även e90 när den släpptes upplevdes som snygg men lite "snäll" designmässigt. Och e9X har ju onekligen hållit, den känns t o m fortfarande modern. Så jag tror BMW vet vad de håller på med. | |
|
Jaha, då är det bara att börja spara ;) Tur att touringen dröjer lite så man hinner få ihop kulor.. Designen är på det stora hela lyckad och känns modern. Vissa detaljer har jag lite svårt för, tex en del av de röda inslagen i sportline och utseendet på tyg/alcantara-klädseln i m-sport. Men å andra sidan kanske helheten håller längre om den känns lite svår att ta till sig till en början. De svåra frågorna är om man ska ha sportline eller m-sport samt 328i eller 335i. 328i har onekligen imponerande data och är hela 90 tkr billigare än 335i. De extra pengarna är svåra att motivera men känner jag mig själv rätt så kommer jag antagligen att förbanna mig om jag inte köper 335i. |
|
|
Det känns ju bra att det inte finns nån designgrej på bilen som får en att må illa som baklysena gjorde på E90. Det enda som man kan oroa sig över att dom kör samma kvalitet på inredningen som på ettan även om den blev bättre på F20 så vill jag inte se det i trean. Rejält besviken på att 335 bara får 306 hk, det är väl miljölobbyn som har skrämt dom. För mig blir det en 335i redan till försommaren men först ska ju 328i testas grundligt den har ju en bränsleförbrukning som får mitt soppakort att le... |
|
| Clubsport: du köra "isär" 328 och 335 och återkomma med recenssion! Om det bara skiljer 1,5 dec per mil så tycker jag personligen att det inte är så farligt, fast kör man mycket så blir det ju en faktor. Med auto är skillnaden mindre, men jag vill inte ha en bil med auto. | |
|
DLC: 328i ska jag köra många mil i innan kontraktsskrivning, jag är lite skeptisk till att köpa en 4-cylindrig BMW. Min 335i blev inte direkt bränslesnålare med steg 1 trim heller så det vore kul med en bil som drar mindre. Vill inte heller ha automat då jag gillar att köra bil. |
|
|
Är det någon som vet något om dieselalternativen, 335d borde rimligtvis komma, och med samma effekt som i f10/11 förhoppningsvis. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.