AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
208.715

Första bilderna på F30

Sida 44 av 53
El
23
Elkonsult
F31 330d -13
Efterlyser fler provkörningar, synpunkter, jämförelser med e90 mm för F30 från forumets eminenta medlemmar
Hur upplevs ex komforten och ljudnivån jämfört med tidigare modell?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker F30 och E90 är samma andas barn, men F30 är ytterligare förfinad på nästan alla punkter. Lägre ljudnivå, mjukare rullkomfort (trots RFT-däck), utmärkt balans, osv. Det enda som jag tycker är sämre hos 328i är motorn och styrningen.
Jämfört med min bil som har sportchassi är den standardfjädrade 328:an inte lika bra på att förmedla vad som händer mellan däck och asfalt, men det tror jag beror just på valet av chassi. Med den sänkning och stramare fjädring/dämpning som M-chassi eller adaptivt chassi har förvinner nog den fördelen hos min E90 jmfört med F30. Dessutom är F30 med standardchassi mer krängstyv, trots bättre komfort. Det sistnämnda kan dock bero på RFT-däcken, för när min bil rullar på R-däck kränger den påtagligt mindre än med standarddäcken (som ändå är Michelin PS2).
Körde 335:an i helgen den kändes lite piggare än min med standardprogrammet men den låter bra mycket bättre. Personligen så tycker jag att det är stor skillnad mellan E90 och F30 både komfort och chassiemässigt.

Jag väljer mellan 328i med M-pkt och 335i utan M-pkt.

Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Någon som hört när och om en 320d xDrive kommer?

Gick och köpte en Passat TDI 170 DSG 4Motion Variant för en tid sedan men har redan börjat längta efter nästa bilbyte... Det är lixom inte möjligt att åka något annat än BMW... Men ville inte åka E90 igen och F30 fanns inte att beställa ens. Har även kört några A4or men de suger de med, om än mindre än en Passat.

Någon som kört 320d förresten, är lite för lat för att söka i forumet...
No
5.161
Nockenwelle
Jag funderar på följande spec för en 335i.

Svart II
Läder Dakota Venetobeige
Siktpaket
Funktionspaket
Drive Comfort paket
Adaptive Drive paket
Eluppvärmd ratt (Del av Funktionspaket)
Multifunktion i ratt
Sportläderratt
Adaptive M suspension (Del av Adaptive Drive paket)
Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar
Automatiskt avbländbar innerbackspegel (Del av Siktpaket)
Fällbara ryggstöd 40:20:40 (Del av Funktionspaket)
Sportstolar
Svankstöd
Förvaringspaket (Del av Funktionspaket)
Park Distance Control (PDC) bak (Del av Drive Comfort paket)
Regnsensor (Del av Siktpaket)
Xenonljus
Farthållare med bromsfunktion (Del av Drive Comfort paket)
Belysningspaket (Del av Funktionspaket)
Fällbara huvudstöd bak (Del av Siktpaket)
Navigationssystem Professional
HiFi Högtalarsystem
Bluetooth förberedelse (Del av Drive Comfort paket)
Traffic Information
Instrumentkluster med utökat innehåll

Det som jag grunnar mest på är just adaptive drive paketet. Fungerar det som jag vill att det skall göra är det ett självklart val, men jag har stött på både bra och dåliga implementeringar av den typen av system. Vill dock inte betala 14900 för något som inte fungerar på det sätt jag vill.
Kanske något jag missat, men eftersom en beställning nu leder till produktion i juli kan jag lika gärna vänta så att det blir produktion efter sommarsemestern i Tyskland och få en årsmodell -13. Med andra ord finns det lite tid till att fundera.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
AlpineProphet>> xDrive har presenterats på bilsalong och ska komma i juni samtidigt som M-paketet. Enligt tidigare inlägg i denna tråden kommer touringen vid lanseringen i september kunna beställas med både xDrive och M-paket från start.

Nockenwelle>> Läs lite på f30post.com, där finns en del som har bilar med Adaptive drive. Jag har inte läst någon direkt halleluja-kör än så länge. Jag var positivt inställd till en början, men hoppar nog över det själv när det blir läge. För mig är HUDen ett givet kryss, speciellt i kombo med navin. Men där vet jag att alla inte tänker likadant. Vettig spec annars. Ingen line ser det ut som?
No
5.161
Nockenwelle
Wiberg,

HUD har jag också funderingar på, men jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Skall läsa lite på f30post för att se vad de säger om adaptivt chassi.
Någon "line" är inte aktuell för mig. Jag tycker de mest är kosmetiskt trams, som dessutom begränsar valmöjligheterna.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Det trista är att också utan line får man begränsade valmöjligheter. Tex så går det inte att ta rött skinn utan sport line. Det är rätt vågat men faktiskt mkt fräscht i kombination med svart. Har själv venetobeige skinn och det blir lite jobbigt när man skjutsar folk och måste ge dem förmaningar om att vara försiktiga, men å andra sidan får man väl ta det jobbet att putsa lite då och då.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, det är en annan nackdel med "line"-konceptet. Jag tycker det är en dålig idé som jag hoppas BMW lägger ned efter detta försök.
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller med om att lines är en dålig idé, men jag är tveksam om BMW håller med och inte inför det på fler modell-serier.

Stockholm-1
340i Touring
I3s
Det positiva med line är iofs att man kanske i viss mån undviker designkatastrofer av kunder som inte vet sitt eget bästa ;)
Ni som beställt 328i hur lång leveranstid har ni fått? Jag la en order för snart 7veckor sedan men än tycks det inte gå att få ens en uppskattning om lev tid. Fantastisk bil men snart blir det avbokning och något annat tyskt :)
Jag har iof inte skrivit på kontraktet än men leverans vecka 22 var det som gällde när kontraktet upprättades och vecka 22 gällde så sent som för en vecka sen.
6 mars gjordes kontraktet. Dom måste ha gjort nåt fel, det går alltid att få fram en ganska exakt leveranstid. Åf ser ju när bilen är planerad att tillverkas.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
De kan inte alltid se exakt när produktion ska börja, men dock på
Ett ungefär. För min e91 tog det 2,5 månader. Ww och andra kan ha upp till ett halvårs Leveranstid.
Min F30 kom exakt som det angas när jag beställde den. Verkar som de är väldigt träffsäkra.

En sak till er som ännu inte beställt, ta er en funderare på om ni vill ha blanksvart plast i inredningen. Har upptäckt att det blir sjukt repigt på en gång. Jag är väldigt försktig och rädd om allt så hur dessa repor kommit till förstår jag inte. Tycker svart är snyggare än aluminium men inte helt praktiskt med tanke på damm och repor.
På alla mina nybilar så har jag fått exakt produktionsvecka och leveransdatum ganska snabbt och med lite flyt har den levererats före utsatt datum.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bumpar tråden lite med bilder på Mineral white-bilar. Läcker färg som jag inte har sett på F30 innan.

Länk
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Ja, Mineral White är läcker, bra mycket snyggare än alpinvit.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Oops, min länk verkar ha blivit felaktig. Här är tråden jag menade: Länk
Visa användare
4.005
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Den var snygg påminner lite om silver metallic tyckte jag då!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.