AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.236

Första bilderna på F30

Sida 43 av 53
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Gärna då sagt med äkta Stig Blomqvist-dialekt :)
Glömmer aldrig artikeln i Teknikens tomtevärld för 10-15 år sedan när han körde M5 e39 på drift i trätofflor
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tomas, jag ska återkomma till dig angående det programmet. Tror det var ett avsnitt från natural geographic, superfactories. De följer hur en Z4 byggs, ca 45 min långt
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Suck. En massa nya sidor i tråden men inget om F30. Fokus!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tomas, Länk

Där har du tillräcklig info för att leta upp avsnittet själv. De säger inte så mycket mer om det än det jag redan sagt. Motorn testas i en bänk, innan den monteras i bilen.

Micleg, ledsen för OT.

Då tråden kom att handla om inkörning antog jag att du tog upp motorproblem vid höga miltal på BMWs sexor som var inkörningsrelaterade på något sätt. Ett intressant område som det ju finns många åsikter kring. Forskare vid KTH undersökte ett närliggande område på bilmotorer i allmänhet och kom fram till att de moderna oljorna var mycket bättre än vad som gällde lite längre tillbaka (något exakt tidsangivelse tror jag inte förekom), medan filterkvaliteten inte hade förbättrats i motsvarande grad

Jag tror för övrigt det är svårt att direkt härleda det som händer i slutet av motorns livslängd med det som hände under inkörningen, men en viss roll kan inte uteslutas. Vore intressant om någon har någon mer vetenskaplig erfarenhet i frågan.

Tomas, om du upplever BMWs sexor i allmänhet vara av medelmåttig kvalité vore det intressant med en referens till vilka sexor du uppfattar som överlägsna BMWs, dvs över snittet. Det måste ju finnas rätt många om BMW ligger i mitten av någon slags normalfördelning.
Mi
1.167
Micleg
Kolla in detta:

Länk

En webbsida med information om HK-ljudsystemet i BMW 1- och 3-serien där det framgår att F30 får kraftigt förbättrad specifikation.
Nästa helg så får jag äntligen testa 335i, vore trevligt om den har adaptivedrive pkt.

Nån annan som har råkat ut för att stereons ljudinställningar nollstälts efter service? Inte så konstigt att jag tyckte att hifi pkt lät mycket bättre än min stereo då jag åkt omkring med 0 bas 0 diskant osv i en månad...
Br
59
Braincooler
Porsche Panamera Turbo 2018
Ja här var det tyst,,
Själv så lämnar jag faktiskt tillbaks min 328:a i nästa vecka. BMW var schyssta mot mig, jag kom nämligen fram till att den var aningen för liten för mig. Har förmodligen vant mig vid de större 5 och 7 karosserna som jag haft sedan början på 90-talet.

328 kändes efter någon vecka för liten och hade inte samma stabilitet på motorväg i högre farter som jag är van vid. Självklart en fantastiskt rolig bil att köra på mindre och mer kurviga vägar. Nu väljer jag en f10 530d som jag tycker har det bästa av dessa båda världar.

Lycka till med era f30:ior och glad påsk
:-)
Oj det var överraskande Braincooler, du antydde ju snarast att du hade en kärleksaffär med din nya bil eller fann du kanske en ny älskarinna ? :-)) Treserien kommer ju alltid vara numret mindre än femserien och det är ju därför det finns olika storlekar och tanken är ju att alla modeller ska passa någon. Tråkigt att du kände du vill lämna tillbaka bilen så snabbt. Gav du den verkligen rätt chans? Det lilla jag känt på F30 tycker jag gav känslan att den är rätt större än E90 iaf, men kommer förstås aldrig bli en F10. Hade annars tankar på en 335d F31 M-sport till hösten men man kanske ska tänka till både en o två gånger då... Tänkte lite att F31 kommer vara iaf som ungefär en E61 i storleken.

/Anders
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Braincooler, köpte du din F30 hos BMW Segeltorp? Hade den i så fall adaptive drive? Om så var fallet, hur stor skillnad tyckte du att det var på lägena?
Mi
1.167
Micleg
Nja, att F31 skulle bli stor som en E61 måste ju vara önsketänkande. Framför allt vad gäller bredden. Är det verkligen så stor skillnad mellan E61 och F11? Min praktiska erfarenhet säger att F11 är mest är fläskigare på utsidan.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
En 5-serie är alltid en betydligt större och komfortablare bil än en 3-serie, men prisnivån är ju också annorlunda.
Jag har nu beställt en 320d F30 som ersättare till min 320d EDE framöver som jag förövrigt varit extremt nöjd med, men det skall bli spännande med en helt ny modell

BMW CS #5139
haft min bil några dagar nu och är nöjd med nästan allt med bilen och de val jag gjorde.
Bilen är verkligen underbar, både att köra och titta på. Förarmiljön är ett jättelyft mot tidigare modeller. Jag tycker iDrive är riktigt bra och förstår inte riktigt de som varit kritiska mot det.
Tvekade länge om färg men är grymt nöjd med min röda med svarta speglar, riktigt kaxig färg.
Laban80:
Vilken modell tog du och lista gärna extrautrustningen?
Br
59
Braincooler
Porsche Panamera Turbo 2018
Anders: haha, ja det är kanske en bra metafor - detta hann aldrig bli en kärleksaffär utan mer ett one night stand. Men ett jävligt bra sådant :-D

Som sagt så handlar det till f10:s fördel bara om storleken invändigt, den bättre komforten på motorväg i högre hastigheter samt att jag designmässigt tycker att f30 är fin men om jag samtidigt tittar på f10, får jag känslan av att f30 hämtat inspiration fr f10 och att f10 är det oöverträffade originalet. Mao. tycker jag f30 är riktigt fin i designen och att f10 är bland det snyggaste jag sett!

Körde 328:an en hel del i innerstan(läs Sthlm) i går och hade oerhört kul, vilken bil, vilka kurvegenskaper, så förlåtande och en sådan fantastisk motor som bara älskar att få vara rapp, smidig, ekonomisk och varvvillig som tusan!

Klart f30 inte är större än en E60. även om den blivit större. Jag kanske är redo att köpa en 3 serie om 1 el 2 generationer.. men då kanske den blivit för klumpig å andra sidan - haha :-D

Näe, mina härliga intryck av denna kärra kvarstår. Problemet är bara att jag råkade sätta mig i en f10 530d. Eller "bara råkade", jag drogs till den som en magnet, bad om nyckeln och tog en tur - en tur som verkar sluta i mer än ett bra engångsligg :-)

Nockenwelle: nej den har inte adaptiv drive. Har inte testat det, men det verkar vara som så att de som inte testat det, saknar det inte alls och de som har testat, rekommenderar verkligen att man skall lägga till det.

"if it aint broken - dont fix it"
:-D
Hade tänkt att uppdatera programvaran via www.bmw.com/update men det verkar som programvaran som finns för nedladdning är äldre än den som jag redan har. Någon som vet mer eller har testat?

Jag har i min bil:
Multimedia: ME-006.001.020
Telefon: TE-006.001.020
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag provade 328i igen, denna gång med sommardäck och på torra asfaltvägar. Egentligen är ju 328i-motorn riktigt bra, men det får nog ändå bli en 335i. Bilen hade standardchassit och det är imponerande hur man lyckats kombinera så pass bra vägegenskaper och god komfort. Balansen är väldigt bra och problemen med spinnande innerhjul vid kraftigt gaspådrag under hård kurvtagning är klart mindre än hos E90, trots att bilen bara hade 225 mm breda bakdäck. Standardchassits svagheter visar sig först vid rejält hård körning, då det blir "diffust" i brist på bättre ord.
Är det fortfarande ingen som kan beskriva skillnaderna mellan lägena på det adaptiva chassit?

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Det adaptiva chassit gör iaf bilen 1 cm lägre. Kan inte det leda till problem i p-hus, vägbulor och vid snösträngar på vägen? Någon som har erfarenheter av detta?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Att 1cm skulle ställa till särskild stora problem har jag väldigt svårt att tro? Hallo 1cm En sänkningssats sänker i regeln 30-40mm ibland 60 eller mer. Hur mkt lägre blir den med M-paket? Jag har iaf inga som helst problem med min trots m-paket. Går i tankarna att sänka min ytterligare men då kanske det blir problem i min uppfart men knappast över vägbulor?

Är det bara jag som tycker att regnsensorn är försämrad jämfört med tidigare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.