|
Sida 40 av 53
|
|
|---|---|
| Du kan lägga upp bilder här: Länk | |
|
Nu ska jag åka och hämta nya 335an:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Nu kom nya trean i sitt rätta jag. 335an är så mycket trevligare med bättre respons och ljudupplevelse att den sopar mattan med 328an. Återkommer med en mer utförlig resumé:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
har du redan hunnit handla Stefan eller har du lånat en över helgen? /Anders |
|
|
OK, försöker med ett bildtest här då: Länk mineral gery Oj då, låter ju illa med att man nu köpt en kärra som sopas på banan av 335. Måste förstås respondera på detta märkliga uttalande :-D Kan för min del säga att ljudupplevelsen är för mig försumbar, tycker 4:an ylar på fint när man gasar och vad gäller beteende på bana så har ju redan flera BMW-testförare noterat att 328:ans bättre balans/viktförhållande gör att den går bättre än 335 just på banan i kurvorna, men inte på rakorna förstås. Ang respons från motorn så vet jag inte vad StefanL refererar till. På min 328:a är rsponsen fr motorn mycket direkt och det lag vissa verkar ha upplevt, hade nog bara med nya vinterdäck som medförde att antislirsytemet hela tiden klev in och drog av gasen fr motorn. Iaf var det så för mig med denna när jag hade tillhörande vinterdäck. Nu med sommardäck går faktiskt allt detta helt perfekt - jag har så kul och har funnit min drömbil :-) Detta tillsmmans med bättre bränsleekonomi och ett literpris som snart tangerar 16 spänn/Litern, gör att detta för mig är den perfekta balansen av olika viktiga världar. Tack för ordet :-D Funkade bilden? |
|
|
Anders; Jag har fått låna bilen över helgen och ska noga testa vad den går för. Trots det lilla jag hunnit köra så upplever jag bilen som en aning kvickare än de tidigare 335or jag haft. Det enda negativa är en viss artificiell känsla i styrningen som nu ligger på samma nivå som Audi. Ska det inhandlas en f30 kommer jag nog vänta till dess att touringen går att beställa och då med den största motorn som går att uppbringa. Braincooler; grattis till en mycket trevlig bil:-) PS det satt vinterdäck på den 328an jag testade. 335an har sommarpuckarna på så det är nog en större skillnad än man tror vad gäller upplevelse. Där av den besvikelse jag kanske upplevde vad gäller respons i från motorn. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Stefan, tack! Kanske blev lite taggad att "försvara" mittnya inköp.. ;-) Men visst, 335:an är säkert ännu roligare förstås, men den kostar ju en slant extra också. Sen tänkte jag väl att det mer behövs en m3:a för att sopa banan. Prestanda 0-100 mellan en 328 och 335 är väl 5,9s resp 5,5. Ang styrningen så verkar det vara delade upplevelser kring om denna nya och lättare styrning är att föredra - kanske en smaksak bara.. hur som helst: lycka till med vad det nu blir för någon f30:a, kanske behöver du en M modell ändå? Men visst är det intressant att 335:an inte upplevdes som lika bra i kurvorna som 328:an? Och tack till Wiberg som hjälpte mig med bildmöjligheten. Good natt :-) |
|
| 328:ans motor är kanon men samtidigt så är det givet att 2 extra cylindrar, 61 hk och 50 Nm mer i vridmoment inte går obemärkt förbi. Precis som 90 tusen kr också är klart kännbart i plånboken. Det vore konstigt om inte 335:an kändes bättre i respons, ljudupplevelse och gångkultur. Men det har sitt pris som det är upp till var och en att avgöra om man vill betala! Sen är skillnaden i 0-100 på pappret liten (och säkert så i verkligheten med) men därefter blir det desto större skillnad, vilket iofs är av akademisk betydelse om man kör mest på svenska vägar och är laglydig. Sen kan jag tänka mig att 328:an känns bättre i långsamma kurvor med sin mindre vikt på framhjulen. Jag gick från en Golf GTI till en Golf R och den ökade vikten gör sig påkänd i långsamma kurvor. Men så fort det börjar gå lite fortare så lider man inte av den ökade vikten. Kan tänka mig att det är samma sak för 328 vs 335 (om än mindre skillnad). | |
|
DLC och Stefan: Hittade denna jämförelse som visar precis det vi verkar tala om vad gäller prestanda. 0-100 inte så mycket skillnad och kanske tom mindre än vad man väntat sig och i dessa videos är det faktiskt först efter 180 som det blir en intressant skillnad. Sanningen är den, precis som DLC säger, 328:ans motor är kanon och ger otroligt mycket prestanda för slantarna. Klart 335:an är snabbare, men är den lilla skillnaden vi ser i dessa videos värt 90.000:- i kombo med tidigare nämnda kurvegenskaper? Länk Tror man måste testa nya m3:an innan vi kan snacka stora viktiga skillnader. Men en sak är sann: jag har i all ödmjukhet inte testat 335 f30 ännu. Soundet från motorn på 328 f30 jämför jag just nu bara med 320 f30, 740 E38, 530 E34 samt 540 E39 - och i denna klub tycker jag 4:an låter pigg och fin, men klart den inte låter som en fet 8:a ;-) |
|
|
Braincooler Bilden funkade, lägg gärna upp fler:-) |
|
|
Jag är förtjust i sexorna hos BMW pga "gångkulturen" i första hand. Accelerationen hos 328 räcker mer än väl. Det kommer dock nya sexor med bla snabbare gensvar vid låga varv, något lägre förbrukning etc. vilket innebär att avståndet till 328i ökar lite, troligen även prismässigt dock. Problemet med de större motorerna är att med 17" RFT-däck så får man onödigt mycket vägljud på våra usla vägar. F30 går ju så tyst att just vägljudet kan bli lite dominant. Andra märken verkar undantagslöst ännu värre i detta avseende. Fjädringkomforten uppfattar jag som utmärkt för övrigt. Har inte provat någon 320i med 205/60 16" icke RFT (tex Michelin primacy) men detta borde få bort vägljudet till största delen. En dryg cm mer gummi, samt kanske mjukare blandning ger ju lite mer isolering mot vägbanan i jämförelse med 17". Man ska komma ihåg att 10 000 mis körning innebär att man ska lyssna på bilens buller i kanske 15 000 timmar. Om man nu ska avstå från sexor så kanske en 325i på 218hk skulle vara en intressant kompromiss, inte mycket snålare än 328i men billigare om den nu kommer i produktion och med eventuell möjlighet till tystare 16". |
|
| Klockar man dem mellan 105 - 210 på mätaren (vilket antagligen motsvarar 100-200 km/h i verkligheten hyfsat väl) är 335i betydligt snabbare. Det tar ungefär 15 s för 335i och 20 s för 328i. Å andra sidan får man inte glömma att filmerna är tagna vid olika tillfällen under olika förhållanden, med olika bilar som kanske har olika mycket tungande extrautrustning, så helt jämförbart behöver det inte vara. Dessutom verkar huvuddelen av skillnaden ligga över 160 km/h och det kanske inte alla uppfattar som så intressant. | |
|
StefanL: Vilken återförsäljare har du lånat 335:an av, letar febrilt efter åf som har 335 nämligen. Har den det adaptiva chassiet? |
|
| Försök till sammanfattning: Rödljusrace (0-100) blir typ dött lopp (föraren avgör mer än motorn), motorvägsrace (100-200) klar fördel 335 (typ 5 s snabbare, eller 25 % snabbare vilket stämmer löjligt bra med effektskillnaden mellan motorerna) och autobahnrace (200-250) är det ingen match längre (328 behöver i storleksordningen dubbelt så lång tid jfr med 335). Så typisk inspirerad körning i Sverige i rimlig hastighet så finns det inte mycket som talar för 335 om det handlar om rena prestanda. Om man däremot värdesätter emotionell upplevelse så är det en annan sak. Som en nära bekant brukar säga, är man inte van med en sexa så är en turbofyra kanon, men är man van att köra sexcylindrigt så saknar man gångkulturen och ljudet. | |
|
Frågan är hur mycket det skiljer ute på vägen. Jag hade en bil som gjorde 0-200 på strax under 20s, men vid spontanrejs på motorvägen så skiljde det knappt en billängd mot en bil som kanske låg på 27-28s och samma mot en annan som låg på 17-18s. Men sedan spelar ju andra saker in oxå. Även om en 335 kanske inte är så mycket snabbare i olika register 0-150 än en 328 så finns det ju mängder med folk som uppskattar sexans andra kvaliteter. Ljudet som många har nämnt, bottendrag är ett annat, liksom mellanregister. Med en 335 så kanske man inte behöver varva till 7000 för att det ska hända något, man kanske kan åka på 3-5000 varv när man åker "sportigt". |
|
|
Jag tror knappast någon på allvar skulle köpa en en F30 för ge sig ut i trafiken för "att tävla", skillnaderna 328i/335i är ju som sagt små för övrigt. För att 335i skulle upplevas som väsenskild från 328i så borde gensvaret vara mer markant på låga varv - något som jag vet BMW jobbar på när det gäller kommande sexor. Vill man ha lågvarvsgensvar kommer annars dieselsexor som ett alternativ - varför inte en 350d xDrive till exempel? Sexcylinderljudet kommer att kunna erbjudas över stereon, lite larvigt enligt vissa, men rätt övertygande faktiskt på en fyrcylindrig bil. Fler upplevelser av vägljud? I mitt tidigare inlägg blev det en nolla för mycket, dvs ca 1500 timmar borde det bli beroende på medelhastighet. Lite svårt för vissa att acceptera 16" då enligt dessa allt under 20" är suspekt, men dessa större dimensioner blir ju undantagslöst väldigt bullriga även om det skiljer mellan olika fabrikat (all RFT är inte lika) och hur de samvarierar med bilen i fråga. |
|
|
Min erfarenhet är att skillnaden på väg först märks i fart mellan två fordon som borde ha "stor" skillnad i alla lägen (effektdiff). Spontanracade med min gamla GTI mot en nära anhörigs E91 330i mellan 60-240 vid ett tillfälle. Mellan 60-140 var den 60 hk svagare Golfen snabbare (lägre vikt och tätare växellåda). Någonstans vid 160 var det jämt och från 180 och uppåt, ja då var det tack och god natt för Golfen. I högre fart totalt ägde 330:in. Men i normala farter så kunde racen sluta hur som helst. Jag planerar att byta bil först till våren 2014 och en F31 står just nu på önskelistan. Har jag råd så kommer jag gå all in. Vem vet hur många fler chanser man får att äga en bil med sexcylindrig motor innan alla åker omkring i elbilar eller annat otyg? Eller så kör jag vidare på det koncept jag har åkt med i mina senaste två bilar, en fyrcylindrig turbo som ger fina prestanda till en mer rimlig peng. Fast den ultimata drömmen vore en M335i (om den kommer) med typ 340 hk och 500 Nm! |
|
|
Clubsport; Autopartner Linköping, och yes den har adaptiva chassit, 335an är fantastisk med den nya automatlådan. vi har kört några spontanrace med 335an mot S4an vilket skulle visa sig vara jämnare än jag trott. S4an gör 0-100 på 5,14s med vinterdäck 335an gör 0-100 på 5,38s med sommardäck. alltså något bättre än fabrik. Nu väger visserligen Audin 200 kg mer men är dessutom något starkare. Upp till 180 är den endast en billängd som skiljer till Audins fördel. Nya 335an känns klart rappare än den gamla och likaså ljudet är skönare. Den känns verkligen som en kanonbil för endast 419 tkr, S4an ligger på 560 tkr i grundpris. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Hur stor skillnad är det mellan lägena i det adaptiva chassit? | |
| Fina tider till hundra! Med tanke på yttertemperaturen som bör ge risigt fäste i bakhjulen så är det ännu mer imponerande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.