|
Sida 38 av 53
|
|
|---|---|
|
Tomas: Det är ju ingen exakt vetenskap, men det är ju bara löjligt att tro att man ska kunna få en exakt förbrukning ner på ml. Jag jämför med min nuvarande bil och siffrorna jag fick med 328 är ju nästan ren landsvägskörning. Men eftersom jag ofta kör till Gävle så är det en intressant sträcka att mäta på för mig. Skulle tro att biltidningarna kör rejält mycket hårdare med bilarna än vad dom som köper bilarna gör. Hade säkert blivit annorlunda med mer stadskörning men det är ju svårt att få jämförbara tal där. Tyckte själv att det var intressant att Eco-pro faktiskt fungerade såpass bra. |
|
Verdi |
Tomas, Är osäker, men jag tror trippmätaren är mer exakt än hastighetsmätaren, som ju visar fel eftersom den är konstruerad att göra det. GPS klarar väl backar också eftersom den låser mot minst 3 satelliter och alltså beräknar rörelsen i 3D. |
| Det är lag på att trippmätaren ska stämma (minns inte exakt hur det är fomulerat men den får inte avvika mycket). Sen visar alltid hastighetsmätaren lite extra för att säkerställa att ingen kör för fort när man håller lagstadgad hastighet enligt mätaren. | |
|
Beträffande GPS så kan jag hålla med om att den visar korrekt tillryggalagd sträcka om den jobbar mot en plottrad karta med stöd av topografi . Men visar den verkligen sträckan i vertikala planet? Man får ju samma positionsangivelse (lat/long) utanför garageporten som på taknocken 10m ovanför. Och den räknar väl förflyttade sträcka gentemot kordinaterna? DLC> Har du nån källa på det? Annars säger SBP: Några lagkrav på att bilar ska ha fungerande vägmätare finns inte. Vid kontrollbesiktning avläser och noterar besiktningsmannen rutinmässigt sifferställningen på fordonets vägmätare där sådan finns. Protokollsanteckningen avser ingen form av garanti för uppgiftens riktighet. Uppgiften är avsedd för allmänna statistiska ändamål där felskrivningar, stillastående eller manipulerade mätare på enstaka fordon saknar betydelse. Protokollet överlämnas till föraren vid besiktningen, som själv lätt kan bedöma riktigheten av angiven sifferställning. |
|
Verdi |
Tomas, Du får såklart samma position oberoende av höjd på det sättet, men eftersom den inte bara har kontakt med en satellit så kan den även visa höjdskillnad genom att räkna ut hur du flyttar dig i förhållande till de satelliter den har låst. Dvs, om du hoppar ner från nocken borde du få en hastighet i gps:en. :) Min ganska basic löparklocka från Garmin visar höjdskillnader på löprundan på ett hyfsat korrekt sätt och det finns en skidåkar-app till smartphones som heter King of the slope som beräknar hastigheten rätt när du åker nerför branta skidbackar. Den räknar även höjdmeter osv. |
Verdi |
ps. Angående trippmätare så brukar de stämma rätt bra. Har 26,7 mil till mina föräldrars hus. Google maps, gps:en och trippmätaren säger samma sak. Iaf inom några hundra meter... |
Verdi |
En till sak, ska man mäta själv vid pumpen så är det ganska hög felmarginal om man bara mäter en tank. Man måste även vara noga med att tanka på samma sätt, med samma typ av munstycke osv. |
|
Naturligtvis måste man tanka på samma ställe, vid samma pump, stå på samma plats osv. Ofta så lutar betongstenarna vid pumparna åt olika håll och det kan skilja flera liter om man tankar på nästa pump 5-6m längre fram om det lutar åt ett helt annat håll där. Jag har 7-8st olika gps'er (även en Forerunner 110), men jag har aldrig fått höjdangivelserna att stämma. |
|
|
Ok. Blandade ihop med hastighetsmätaren. Hur som helst verkar diskussionen vara på väg åt det filosofiska hållet vilket jag inte är intresserad av att bidra mer till. Är det någon mer som provat en 335i med manuell låda ännu? |
|
|
Downsizing sänker förbrukningen på papperet men inte lika mycket vid verklig körning vilket AMS skrev också. Min 325i drar 0,66 med vinterdäck med farthållaren ställd på 120 km/h när NOX-hanteringen fungerar. Uppmätt under ca 10 mil motorväg. Visserligen mindre hk är 328i men kanske 330i går lika snålt. |
|
|
Med dagens elektroniska bilar är det fullt möjligt att visa fel hastighet men ändå visa rätt på trippmätare och färddator. De kan ju lägga till marginal på hastighetsmätare om dom vill. På min E90:a visar den klart mer fel med vinterdäcken på samma fälgar som sommardäcken. Det tycker jag är intressant. 3-4 km/h på sommaren och 7-8 (!) på vintern. |
|
|
Hej, någon(minns inte vem) undrade tidigare om det räcker med standard bluetooth konfig i f30, för att få en fungerande handsfree-telefon. Jag kan bekräfta att den konfig. räcker alldeles utmärkt och dessutom låter denna BMW handsfree suveränt bra, jämförst med tex Lexus varianter, jag hade möjlighet att testa detta för några veckor sedan. Nu kommer min 328:a att ha utökad, men det är därför jag vill kunna se mail och kunna svara på sms direkt från 16-9 widescreenen. Runt hörnet finns även den iphoneapp, där du via tel(dvs rent teoretiskt kan du geografiskt befinna dig down under) kan öppna/stänga bilen eller få den att tuta x antal ggr, blinka med helljus, reglera AC eller se på gps vart bilen står och få en utstakad markerad väg från var du är och vart du skall gå till bilen - den appen finns nu även för Android. Coolt och kul tycker jag. Jag var föv mycket ambvivalent över om jag skulle välja automat eller manuell och beställde först manuell, men ångrade mig och ändrade till automaten. Är fortfarande inte helt övertygad om mitt val var rätt. Däremot valde jag den aningen mörkare läder dakota samt mineralgrå metallic, dels för att det är snyggt förstås, men också med tanke på andrahands-värdet. Fick även bekräftat fr BMW HK att det inte finns några uppgifter på att sportautomaten skulle ha bättre prestanda än den vanliga och att de 0-100 uppgifter som BMW ger, är för den vanliga automaten. |
|
|
Braincooler, det var nog jag som undrade om blåtand :) Den där "blåtand" som följer med Comfort Drive-paketet i sin enklaste form grejar alltså det du skriver och har USB? Ger Professional dig SMS och mail? Måste åka och testa mer, helt klart, så jag kan få bekräftat det jag hört här på forumet. Lägger ingen tröst i det handlare säger för det kan bli vad som helst enligt "Ja"-principen. |
|
|
Micleg: ja, grundutförandet(icke utökad blåtand) stödjer perfekt blåtand(skönt att slippa skriva bluetooth - men nu gör jag det ändå) och handsfree. Såvitt jag förstår kan det enklaste utförandet inte streama mp3, men när jag tänker efter blir jag osäker på om den klarar sms och e-post. Jag har nu både utökad blåtand samt nav prof. och minns inte hur mycket av det andra som funkar med enklaste varianten. Får min kärra på torsdag :-) Japp, säljare lovar ofta runt och håller tunt, men det finns som tur undantag. Om du har iphone så blir bmw remote kul nu och med android snart. |
|
| Men remote kräver väl en massa utrustning i bilen, i stil med det du beställt? | |
|
Tjena, nä jag tror det räcker med 6AA BMW TeleServices 6AB Styrkod BMW TeleServices Men skall kolla upp detta. ;-) |
|
|
BMW online, vad gör den? Kostar inget och kräver inget annat. Snacka om att BMW skulle kunna kötta till katalogen ordentligt sp man inte måste gissa så mycket. Konfiguratorn är ju hopplös eftersom den på sin höjd visar en mening. Otroligt egentligen hur deras viktigaste säljverktyg kan få vara så dåligt. Audis är ju helt klart bättre. |
|
| Håller med Micleg, konfiguratorn är riktig dålig. Den är också seg ibland. | |
|
Japp, konfiguratorn är ibland tom oanvändbar med buggar som gör att man får börja om från början. Jag utgår från att de arbetar hårt med att få den i ordning. Ang BMW remote så fann jag följande info: My BMW Remote App. You left your BMW quite a while ago – but you’re still not quite sure whether you locked it. Or maybe you would like to set the interior temperature of your car before you even open the doors. From now on, you can just dip into your jacket pocket, pull out your iPhone, and it only takes a couple of clicks to do so – with BMW Assist and the My BMW Remote app. More My BMW Remote app is the remote-control solution that really deserves the name. Regardless of where you are at a particular moment, you can always contact your BMW over your iPhone. You can open up your car or lock it: perfectly simply by mobile phone. Having difficulty finding your BMW on a big or confusing car park? Just flash your BMW’s lights with a call from your iPhone. Or call your BMW to set the interior temperature beforehand in the deepest cold of winter and the searing heat of summer. Of course, functions like these demand highest security fail-safes. And that’s why the registration procedure for BMW ConnectedDrive asks two owner-specific questions that only you (or a person authorised by you) can answer. To ensure even greater security, the application on your iPhone is additionally protected by a user-defined PIN code. They are practical, make sense and are extremely helpful in many situations: the remote functions of the My BMW Remote app from BMW ConnectedDrive. Vet tyvärr inte mer just nu, men ska ringa några samtal i morgon om det. |
|
| Jag har inte fått konfiguratorn att fungera sista året. Spelar ingen roll om jag testar med min 1 år gamla laptop eller tantens 2 månader gamla. Det enda som händer är att det hänger sig och att Explorer inte svarar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.