AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.217

Första bilderna på F30

Sida 37 av 53
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Oj, det var ändå positiv överraskning att allt kommer på samma gång, M-paket, touring och X-drive. Så har det inte låtit innan (X-drive skulle dröja på touringen). Har inga priser tyvärr. Bara hört gissningar från säljare än så länge.
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Wiberg: Några rykten kring förbrukningsuppgifter om man väljer till x-drive än?
Skulle vara helt fantastiskt om det närmar sig 120g...

MVH/
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
M-sport har (för sedan) 225 fram och 255 bak. Förhindrar det att man t ex sätter 16-tums vinterhjul på den? Eller blir resultatet bara att hjulet "flyttar in" halva skillnaden i bredd?

Vad jag förstått så är bromsarna samma på m-sport, om man inte uppgraderat, vilket torde betyda att alla fälgar är tillgängliga.

Samma fälgar som på E9X LCI?
Mi
1.167
Micleg
Finns tydligen hopp om att M-sportratten kan komma att bli möjlig att få eluppvärmd då det tydligen går att beställa till M6, som har en likadan ratt.
Mi
1.167
Micleg
Men suck vad mycket "tydligt" det blev. Redigeringsfunktion tack! :) Känner mig som en anti-Ranelid nu.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Blir det någon uppdatering av motorn i 330d

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
Micleg,
M-sport brukar väl inte ha andra bromsar? Det har väl med motorn att göra? Jag kan t ex inte sätta 16" på min E91 trots att den inte har M-sport. Däremot på en E90 320d med M-sport fungerar 16".

Likaså däcken, finns icke M-sportfälgar som har olika bredd fram och bak också. Iaf på E90.
Mi
1.167
Micleg
Verdi, tack! Jag får väl kolla sedan när lite mer info släpps, men det är ju fortfarande lilla 320d-motorn som gäller så hoppet lever. M-sportbromsar är ju extra tillval men det kanske är som du skriver, att kraftigare motorer har större bromsar som kräver 17 tum även i "standardutförande". Inte helt orimligt då dessa bilar kan tänkas köras hårdare/snabbare.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
ricopet>> Tyvärr, har ingen info angående X-drive. Är inte en option jag själv vill ha, har bara hört info från säljaren i "förbifarten".

Micleg>> Bra info om M-ratten. Håller tummarna att den går att få uppvärmd även på 3-serien då!

StefanL>> Enligt denna ganska massiva post på F30post ( Länk ) så antyder en säljare på BMW NA att 330d-motorn ska bygga på N47, dvs en tvåliters fyra. Har inte sett någon annan info som varken bekräftar eller motsäger det, så man får väl se det som ett obekräftat rykte.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tack Wiberg. Då satsar man säkert på 6:orna i kommande 335 och 340d.
Då är det bara att vänta och se.

//Stefan

Har 328 hemma över natten, sträckan Västerås-Gävle landade på 6.5 l/100 km där 335 med samma körstil ligger på 8.2 l/100 km. Körde comfortläget hemvägen blir med eco-pro.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Clubsport;
Jag fick ungefär samma förbrukning när jag lånade 328an över en helg. Ska få låna 335an över denna helg. Jag är nyfiken på hur motorn fungerar tillsammans med nya automaten.
Personligen upplevde jag 328an en aning seg med lite för mycket lagg på låga varvtal. Vad tyckte du själv?

//Stefan

6.1 l/100 km med eco-pro men då med 5 km/h högre snitthastighet. Styrningen kändes konstig i eco läget. Störande med blinkersen i backspeglarna på natten.
Jo, lite lagg märkte jag i comfortläget. Sport funkade bra.
Bilen går Kanon fint annars, väldigt nöjd så här långt.
Körde en sprillans ny hyrbils-320d ca 120 mil i veckan. Den var ganska hyrbilsvanilj-specad i sportlineutförande men jag har ändå några funderingar och är överlag lite besviken faktiskt :(

1. Ljudnivån i kupén var mycket högre än jag väntat mig! Visserligen var det nya vinterdäck på (Kumho) men ändå. Dåligt ljudisolerad, särskilt vid sidofönstrena.

2. Motorljudet letade sig också oroväckande mycket in i kupén och motorvibrationer kändes tydligt i växelspak och ratt (!)

3. Inredningen känns väldigt budget och onödigt tillkrånglad. Billig plast både här och där plus en hel del plastgjutningsskarvar (känn under panelen där temp-inställningen sitter!)

4. Tyg-stolarna har ett konstigt "platt" tyg som känns som det kostar 59:- metern på IKEA. Dessutom är de lite för små.

5. Jag är av "normallängd" (184 cm) men det var helt omöjligt för mig att ställa in en körställning och rattinställning som gjorde att jag såg hela instrumentpanelen. Antingen skymdes info-panelen längst nere eller toppen av instrumentcirklarna. Som att rattens "hål" är för litet, otroligt irriterande.

6. Bilen uppförde sig väldigt slirigt, spårigt och "ormigt". Nu igen så körde jag ju helt nya vinterdäck på mer eller mindre barmark, men det kändes väldigt instabilt och jag fick hela tiden kompensera för att hålla mig mitt på vägen. Så fort jag tryckte lite på gasen gick bilens antisladdsystem in så det kändes dessutom som om jag hade totalt ca 100 hk också! Det var också mer eller mindre omöjligt att använda farthållaren eftersom den stängdes av hela tiden pga sladden. Jag är dock rätt säker på att detta måste ha haft med de nya däcken att göra.

7. Standardstereon var en av de sämsta stereoanläggningar jag hört. Alldeles för mycket bas och för lite mellanregister och diskant. Dessutom sitter alla (!) högtalare nere vid golvet så allt ljud kommer underifrån vilket var otroligt störande särskilt när man lyssnar på tal i P1. I kombination med vägljudet var det ibland omöjligt att höra vad som sades!

8. Både halv- och helljus är på välkänt 3-seriemanér inget vidare (icke-xenon).

All in all är jag tyvärr inte nöjd.
Mi
1.167
Micleg
Haha! Ja du lät inte nöjd :)

Bytte till sommardäck nu för att köra med dubbdäck på torr väg med sand och grus är banne mig ingen höjdare. Mycket värre än hala vintervägar. Kan ju ha spelat roll för bilens beteende, precis som att nya däck måste "slitas in" på bilen för att inte dra åt olika håll.

Vibrationer i ratten lät ju fel, på min E90 har jag det i kopplingspedal och växelspak, men något måste ju ha varit fel på den F30 du testade. Har inte känt något i ratten på dom F30 jag testat (med automat). Däremot tycker jag den bullrar lika mycket som E90 320d.

Stolarna var inte sport? Det är nog svårt att göra tyg som ser dyrt ut men ändå håller i längden. Sportstolarna kniper ju bra men det är ju själva tanken, att du ska sitta fast.

Många tycker inredningen är så plastig och dålig men jag måste ha missat det helt. Tyckte inget var sämra, snarare bättre knappar, tydligare displayer och rätt höjd på reglagen.

Även jag hade svårt att se hela displayen när jag satte ratten högt (för att lätt komma i och ur) och detta problem har jag även i E61. Kanske kommer msport att lösa det, med sin mindre airbag :)

Standardstereon skulle jag inte ens fundera på att betygsätta. HK-stereon är uppgradering nummer ett i konfiguratorn.

Är Xenonljuset dåligt? Har visserligen adaptiva strålkastare på min men jag tycker det är väldigt bra jämfört med 9-5:ans (2006-modellen) men inte lika bra som E61.

Summan av mina testkörningar var:

- Samma bullernivå
- Snyggare fastsättning av fram- och bakruta
- Mycket modernare instrumentering/displayer
- Bättre placering av stereo och klimatreglage
- Sämre kopphållare
- Sportautomat vill jag ha (slippa vibrationer i växelspak och koppling)
- Utökat instrumentkluster vill jag ha
- USB saknar jag idag på min, vill ha
- Sportstolar likvärdiga med E90 LCI
- Bättre öppning av bagagelucka på sedan

Testkörde 328i och 320d EDE. Den sistnämnda har ju sänkning precis som den EDE jag har nu. Vet inte om 328i hade det och visst var den inte lika bullrig som dieseln men absolut ingen "åh wow, nästan sexcylindrig".

Vad ska man välja på en F30 för att kunna prata handsfree? Är Blåtand+USB bara ljudströmning, inget handsfree/telefon?
Helljuset med xenon är lysande! Mycket bättre än på E90 halvljuset likvärdigt.
Att bilen slingra sig är mer däckens fel. Hände mig med då jag hade 4 nya Michelin Xin2.
Blev bättre efter ett tag. Upplever att F30 är mycket tystare i kupe'n än E90.
J-
534
J-A
325i T -08
Clubsport:
Är dina förbrukningsuppgifter enligt färddatorn eller tankat/tripp?

J-A:
Färddatorn. På min E90 visar färddatorn exakt samma som tankat/tripp så jag antar/antog att den är skapligt exakt på F30.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
När AMS provade 328i så fick de räkna upp förbrukningen med 8 % jämfört med färddator. Kan förstås skilja från ett exemplar till ett annat.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Lite halvlustigt det där med förbrukningen. Vad många glömmer/missar/förtränger (?) är att även om färddatorn visar fel så tror man att det blir exakt korrekt om man går efter trippen istället. Men hastighetsmätarna i våra bilar brukar som regel visa minst 5% fel. Dvs. bilen har rullat betydligt kortare, och därmed dragit mer, än vad man tror. Gps kan ju bli lika galet det, backar som tolkas som kortare än vad dom är osv. Det enda riktiga är ett femte hjul..och hur många har det.
My 34 cents.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.