|
Sida 34 av 53
|
|
|---|---|
|
M.A.: Kul föv. med Motor Trends testduell, tack för den länken. 328:an sparkar rumpan av alla de andra och testredaktörn säger sig tom vara shockad av hur överlägsen BMW:n är och rekommenderar de andra tillverkarna att ta sig tillbaks till ritbordet :-D |
|
|
Jag var och provkörde en 328 redan förrförra veckan, under premiären (tror jag?), i luxury line utförande på BMW i Göteborg.. Den var en automat, mörkblå metallic med sadelbrunt läder. ("vanliga automaten") Intryck: Körning: Jag tyckte att automatlådan faktiskt inte växlade så "skarpt" som jag hade velat, utan kändes likt 5ans lådor lite tvekande i mellangasaccelerationer ( Ja jag testade alla "lägen" på automaten), sen lät motorn som en arg dammsugare när man pressade den, och jag liksom många föredrar en riktig sexa med sitt ljud... Visst den har ganska mycket kraft, onekligen, men varför får jag (fd) SAAB vibbar av motorn? Sen luktade bilen bränt efter ett tag.. (troligen kan det beskyllas på nya bromsbelägg, eller? Bilen hade rullat endast 50 km totalt!).. Bra ljudnivå i kupén = väldigt mysigt att glida runt med... Bilen hade den stora Navi Pro, och denna upplevdes trevlig med skitmånga olika funktioner (troligen trafikfarligt som fan... ;-)) Upptäckte till min stora förtjusning att man kan byta färg mellan "vitt = luxury" och "amber = klassisk", samt att bilen hade interiört belysningspaket som har indirekt belysning under listerna i dörrsidorna, också mycket trevligt! Styrningen upplevde jag som väldigt "för lätt", men inte "Volvo/andra skrothögar tråkig", men för BMW inte tillräckligt tung... :-( Känslan av inredningen/designen: För mycket plast!! Speciellt på mittkonsolen, extrem Hyundai varning på det! Sen gillar jag inte sättet sömmarna är sydda på sätena, då det ser underligt ut i mina ögon, speciellt när man tittar på baksätet... Hmm.. vad mer? Synd att BMW har förminskat/tagit bort de fina "svepande listerna" från dörrsidorna (interiört), och bara har möjlighet för trä (eller trista svarta/silver) på handtagen... mummel... lite "budget bil" varning på DET... Gillar annars att man kan få valnötsrot med intarsia, yepp, MER sånt! Modern wood = OK... Silverlister = bör förbjudas enligt mig!! (syftar på hela "stora" listerna, inte de små accentlisterna..) Sportline "röda listerna" = Vad är problemet enligt folk? tycker inte det är så "farligt", ser t.o.m. ganska fräscht ut jämfört med silvret (som jag gnäller om ovan!) Utsidan: Ser bättre ut i verkligheten än på bild, definitivt! Inget direkt att skämmas över... Blev överraskad av att den röda sport-linen som stod i hallen faktiskt var metallic..(ser väldigt solid ut), väldigt snyggt faktiskt! (vad heter färgen?) Konklusion: Helt ok helhet, men i detaljerna kanske det finns lite att gnälla om...Jaja, fortfarande bäst i klassen! P.S. På tal om jämförelsen mot S60/V60 som nämns i tråden (bl.a.), har verkligen inte människor insett hur extremt fult designad Volvon är interiört??(samt exteriört) Seriöst? Den har "Cyklop" luftutsläpp helt "off" på mittkonsol (Vad fasen, ETT utsläpp i mitten, symmetri någon?), två olika luftutsläpp på passagerarsidan, inga vettiga lister på innedörrsidorna samt att de är gjorda i ett stort plastigt stycke som är som mjölkkartong i känslan!, oestetiskt infälld Navi-skärm.... Yisses, jag kan skriva en roman om hur jävla ful Volvon är!! Blir nästan arg på biljäveln (inte folket här, OBS)... Så spendera inte 400000:- på en Volvo, oavsett utrustnings/motornivå, då den är FUL, punkt slut! Så det var mina funderingar det! |
|
|
Jag valde 328, tankade 335:an idag och med extrem snålkörning landade jag på 1.01 l/mil med 95 oktan... Då blir valet lättare! Det finns ingen produktionsplats kvar för bensinmotor i april så jag har ju tid kvar om jag skulle ändra mig. Lånar hem 328:an nästa vecka, det blir en tor Gävle a 34 mil efter det borde jag ha vant mig med motorn. Försäljaren fattar inte alls vitsen med larm, jag resonerar som så att alltid avskräcker det väl nån. Tycker även larmet är bra för att se om bilen verkligen blev låst. Trist att man måste köpa Volvo om man vill kunna kolla om bilen är låst på mobilen, med en BMW går ju det inte alls. |
|
| Är det helt orealistiskt att landa på7,2 blandad körning med en 335 aut tror ni? | |
|
Provkörde i helgen en 328 riktigt trevlig bil att köra tycker jag. Hade ett leende på läpparna efter provturen borde vara ett gott tecken ;-) Är väldigt sugen på en F30 men väntar nog in en bättre begagnad. MVH |
|
|
Clubsport: Grymt val av motor :). Väntar själv på att beställa en 328i M-sport. Vad har du valt för utrustning? |
|
|
Clubsport: Du vet väl att alla nya BMW har larmdekaler till fönstren i mappen till instruktionsboken? De ligger i det lilla facket för säljarens visitkort... Idag med startspärrar och integrerade stereosystem fyller ett billarm ingen som helst funktion - professionella ligor går enkelt runt larmet och mot pundare är det bästa larmet att inte lämna kvar synliga saker. Däremot håller jag med om att det är praktiskt att se om bilen är låst eller ej. |
|
|
Kristoffer_L: Har aldrig köpt en nybil utan larm tidigare så det visste jag inte. |
|
|
Raptorgt: Imperialblå Sportline 18" Lättmetallfälg Dubbeleker 401 Tyg Track Anthracit/Accent Grå Drive Comfort Adaptive Drive Funktionspaket Siktpaket HiFi pkt Xenon HiFi högtalarsystem BMW Live Instrumentkluster med utökat innehåll Individual Anthracit innertak Aluminium borstad Accentlist Svart högglans |
|
|
Bluetoothförberedelse och Rökarpkt ska vara med också. Enligt Teknikens V. så är M-pkt beställningsbart från maj, Borde inte bli så saftigt då lines tillvalet faller bort. Kanske värt att vänta in. Ratten är ju ett måste! Speciellt eftersom standardratten är samma för 1, 3 o 5-serien. |
|
| Ser bra ut. Så leveranstiden är ca 3 månader för din bil? Hur mycket rabatt (procent) kommer du få? Jag undrar också om man får mer rabatt ju mer man utrustar bilen? | |
|
Raptorgt: BMW har tydligen sänkt marginalen till sina återförsäljare med 1.2% så rabatten blir sämre än för förra bilen men jag inväntar besked i rabattfrågan om det blir ja så får jag köpa bilen med företagsrabatt nu landar det bara på 7%. |
|
|
Ser ut att bli en trevlig bil! Jag hade nog personligen inväntat M-sportpaketet. M-sport är alltid M-sport och det är kul med en som sticker ut lite de närmsta åren när väl F30 börjar pumpas ut. |
|
|
Intressant att se hur fördelningen blir på sportline kontra M-sport på f30/31. Ser man på X5/X6 så väljer ju väldigt många sportpaketet ist. för M-sport pkt. Fin spec Clubsport. Var ligger bruttopris på en sån kärra? Nån som vet mera när Touring lanseras? Sept prod? /Anders |
|
|
@Stockholm-1: "Är det helt orealistiskt att landa på7,2 blandad körning med en 335 aut tror ni?" Data fr BMW 335i: Stad (l/100 km) 11,1 [10,2] Landsväg (l/100 km) 6,1 [5,5] Blandad körning (l/100 km) 7,9 [7,2] BMW:s förbrukningssiffror för 335 f30 verkar svåra att tangera, med tanke Clubsports rapport fr sin snålkörning där han hamnar på över litern. Själv har jag långkört en 328:a f30, uppnått snittförbrukning på 0,82 (ca 20 mil) och då legat i olagliga hastigheter samt gasat på en hel del. Jag valde 328 framför 335 pga det är en orimligt stor prisskillnad samt att en BMW testförare rapporterar att 328:an tidsmässigt på bana i det stora hela matchar 335 tack vare sina bättre vägegenskaper tillföljd av bättre vikt/balansförhållande. 335 tar hem segern på rakorna förstås. |
|
|
@Clubsport: jag har förhandlat fram 8% vid ramavtal för minst 3 kärror, men där du i praktiken inte behöver ingå avtal för mer än 1 bil. Är du el ni med i företagarna ges en rabatt på 10%. |
|
|
Med känsla>> Japp, september är datumet jag har fått. Förhandsvisning i juni, tror jag det var. Clubsport (eller om någon annan vet)>> Om man inte väljer rökarpaket, vet du vad det är istället framför mugghållarna fram? Har inte sett en enda bild där det inte sitter ett 12V uttag där. I USA är prisskillnaden också rätt stor mellan 328i och 335i, men där får man med betydligt mer utrustning i 335i, så där känns påslaget lite mer befogat. Håller med Braincooler om att prispåslaget känns orimligt högt här i Svedala. |
|
|
Förbrukningssiffran på 335 gäller alltså min E90, kör jag med trimprogrammet så kommer jag ner på 0.94-0.96 snålkört. Vet ej om det finns nån lucka i mars det har hela tiden varit juni-juli jag har siktat på. Men ingen bensinslot kvar i april. Råkade få reda på att min åf gått back både på min 325 o 330 när jag bytte in dom ;o) Har inte sett nån utan rökar pkt, det är ju behändigt med ett cigguttag just där. Har inte kontraktet tillgängligt men bruttopriset blev ca 415-420.000 kr. |
|
|
När kommer de stora dieslarna? Körde min 335d blandat 0.68l/10km. Helt sjukt med tanke på effekten! Idag var det fint och torrt, gasade lite och oj vad den rör på sig. |
|
|
330d är först ut av de större dieslarna, ska komma i sommar. Enligt ett rykte på f30post.com så ska den också vara fyrcylindrig, det får väl dock ses som obekräftat.. 320d xdrive visas upp på Geneve nu i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.