AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.244

Första bilderna på F30

Sida 33 av 53
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Kollar man i konfiguratorn (för övrigt är det nog den sämsta bilkonfigurator som finns) saknas val för "Utökat instrumentkluster" och det går bara att få dit med Nav Prof (vilket då visar "Utökat.... 1700 kr"). Väldigt skumt.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Micleg>> Jo, upplösningen är lägre på den mindre skärmen.

Utökat instrumentkluster ska gå att få utan Navi prof, men de verkar ha slarvat bort det i konfiguratorn, ja.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Förresten, angående sportautomat och vanlig automat så är jag inte hundra. Tror att paddlarna bara går att få till sportautomaten (de ingår väl i priset). Och så får du en annorlunda växelväljare. Utöver det så vet jag inte. :)
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Sportautomaten kan växla snabbare. 30 ms tror jag det var
Br
59
Braincooler
Porsche Panamera Turbo 2018
Enligt BMW och flera av deras säljare så skall den enda viktiga skillnaden mellan sportautomat och vanlig automat vara paddlarna. Den rimliga förklaringen är att de 0-100 siffror som anges enligt följande: 5,9s (6,1) står för manuell lådas tid utom parentes och automat med. Om de två automatlådorna skulle ha olika tid, skulle detta angetts i prestandabladet, vilket det således inte gör. Det var den förklaring BMW gett mig iaf.

Kan även bekräfta att den breda skärmen som enbart kan fås med stora navin, har bättre upplösning och även ljusstyrka, det senare är ju viktigt vid solljus.
Mi
1.167
Micleg
Tusen tack för svaren! Utan det här forumet skulle man inte komma långt eftersom säljarna på BMW uppenbarligen inte orkar bry sig om att lära sig något om bilarna. Säljaren sa idag att lilla skärmen var samma skärm, bara lite smalare.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Sportautomaten lägger till läge sport+ samt växelpaddlar på ratten.

//Robban
Mi
1.167
Micleg
Comfort Access och bagageluckeöppning: har någon haft möjlighet att kolla hur detta fungerar?

Om det bara är dom vanliga gasfjädrarna som ska fixa detta? Dom fungerar ju dåligt i kallt väder (det erkänner i alla fall Autopartner Linköping) och anledningen är att dom annars skulle bli "för bra" på sommaren och kasta upp luckan (sedan pratar vi nu). Det kan jag acceptera.

Leder detta dock till att comfort access inte orkar mer än låsa upp luckan (inte lyfta den till helt öppet läge) på vintern faller ju den bästa tiden för denna funktion bort; den tid då bilen är skitig och kletig av vägsmuts.
Br
59
Braincooler
Kolla denna video, där du bl.a. får reda på bakluckeöppnin av 328 f30 samt lite annat.
:-)

Länk
Mi
1.167
Micleg
Haha, ja det var en rolig grabb. Ovanligt intressant test faktiskt. Tyvärr besvaras ju inte frågan om det är någon skillnad på fjädrarna i E90 och F30 vad gäller bagageluckan, men allt tyder ju på att den inte kommer orka lyfta sig till vinterna, precis som min. Kylan gör gasfjädrarna för svaga.
Br
59
Braincooler
Ja, du får väl ringa till BMW och fråga om luckan, men den där sensorn verkar det vara lite si och så med :-)

En annan grej: jag beställde internet till min 328:a och fick i dag beskedet att internet först kommer att fungera from 2013. Detta skulle alltså innebära att alla som beställt detta som extra, får vänta 7-10 månader innan det börjar fungera. Måste dubbelkolla detta med andra på BMW, för jag tycker det låter helt galet dåligt.

Någon som vet något om detta?
Mi
1.167
Micleg
Testade en F30 320d EDE idag. Det är ju så nära min nuvarande bil man kan komma plus automat. Även denna hade sportautomat vilket tycks vara the way to go. Man får paddlarna samt läder runt spaken.

Motorn var väldigt lik den i min vilket betyder bullrig som kall och sedan nästan lika bullrig som varm. Får erkänna att 328:an var tystare och snällare mot automaten men dieseln har ett annat "grunt" än 328:an. Troligen lättare att mesköra med bensinaren.

Hur som helst, denna bil hade inte utökat instrumentkluster vilket jag direkt saknade. Den hade också lilla skärmen och (tror jag) en något enklare/billigare idrive. Överraskande nog tyckte jag dock både skärm (större text än på stora skärmen) och idrive var bättre i dessa snik-former.
Mi
1.167
Micleg
Senaste jag läste på bimmer var att man kunde förhindra automaten från att autostoppa om man inom två sekunder efter stoppet tryckte till på bromsen. Har inte kunnat testa detta pga kylan. Däremot hann jag tidigare att testa att trycka på bromsen när den redan hade stoppat, då startade motorn.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Braincooler>> Min säljare pratade om några features som skulle komma senare. Minns dock inte vilka det var. Hur som helst, enligt honom så fungerade Internet-tillvalet som utlovat redan nu men bilarna skulle senare få fler features upplåsta (bilarna tillverkas redan förberedda för nya features).

Blev ganska tunt svar det där, inser jag.. :) Återkommer om jag kommer på mer exakt vad han sa. Vi snackade mycket infotainment på en och samma gång, så jag blandar ihop det lite.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
328i vinner Motor Trends testduell:
Länk
S60 2:a före C Klass och A4.
Br
59
Braincooler
@Micleg: Angående automat el automat sport, så säger BMW:s säljare att den viktiga skillnaden är paddlarna, "du använder dom någon gång när det är nytt och sedan sitter dom bara där" Det uttalandet kan förstås handla mer om dessa säljares begränsade inställning och förståelse till vad denna alternativa växlingsmöjlighet kan innebära. Men själv tucker kag inte det är värt extra pengarna om den ändå inte färbättrar prestanda på tex 0-100.

Sedan vad gäller lilla el stora skärmen, så upplevde jag(har testat båda efter varandra) att den stora inte bara hade betydligt bättre upplösning, utan även bättre tydlighet vid starkt solljus.

@Wiberg: Ja, jag pratade igen med erfaren BMW säljare i Stockholm som bekräftade att vissa features vad gäller internet låter vänta på sig. Tydligen är inte alla avtal med Svenska internetleverantörer klara ännu och det råder stor osäkerhet kring vad kring allt internetrelaterat som kommer att fungera resp inte fungera.

Trist bara om man väljer internet som extra option med tillhörande kostnad, för att det sedan visar sig att det inte fungerar.

Jag återkommer med rapport efter att jag fått min kärra, som jag får om ca 14 dagar nu :-)

Mi
1.167
Micleg
Men kostnaden för att få stora skärmen är ju enorm, så det var en positiv upplevelse att den var så bra som den var. Inte ens Nav Business har ju den stora skärmen (kanske en högupplöst smal, nej tror inte det).
Nu är jag nära ett avslut. Det blir leverans i mitten på juni, väljer borstad aluminium så jag slipper accentlinjerna. Blir bara gråa inlägg i klädseln. Svart kant blir det nog på listerna. Ska bara kolla runt med Gävle och Solna vad dom har att komma med. Tvekar bara om larmet.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vilken motor lutar det åt Clubsport?
Br
59
Braincooler
@Micleg, håller med om att även den lilla skärmen verkar jättebra. Själv ville jag ha internetfunktion samt att jag verkligen gillade den stora navin med stor skärm :-)

@Clubsport, jag har också tvekat kring larm. Enligt BMW och försäkringsbolag, skall det inte spela någon roll för försäkringen och ej heller verkar inbrott längre bli särskilt hämmade av larm eller inte larm. Det är nog startspärren som sorterar bort de flest bovar :-)
Och tar dom bilen ändå, så gör dom det även med larm. Så resonerar BMW iaf, med hänvisning till Polis och försäkringsbolag. Jag vet inte om det stämmer el ej, men jag köpte det. Köpte således inte larm ;-)

Ja precis, vilken motor valde du? Jag valde 2 liter bensin med 2 propellrar..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.