|
Sida 31 av 53
|
|
|---|---|
|
DLC> Det förefaller nog naturligt att spoolup'en blir större för en mindre motor där aggregatet måste vara större för att erhålla laddtryck vid högre varv. Boost threshold infaller väl även det vid ett lägre varvtal för sexan. Sedan får man ju ha i åtanke att spoolup minskar ju längre ifrån boost threshold man kommer. Jag har svårt att tro att nån kan känna någon lag mellan max vridmoment och rödmarkering. Och då menar jag där max vridmoment ligger i verkligheten och inte på pappret. |
|
|
Jag känner lag vid 4000 rpm i alla fall på de turbomotorer jag testat. Det är alltför högt upp i varvregistret för min smak. Vid 2000 rpm bryr jag mig inte så mycket, för så låga varv kär jag ändå inte på vid aktiv körning. 4000 rpm är värre, för få bilar har så tätstegade växellådor att man alltid kan hålla sig över 4000 rpm. Min förhoppning har ju varit att utvecklingen skulle få bort det här problemet, men när 335i -11 har det så verkar det finnas arbete kvar att göra. |
|
|
Nockenwelle, med dina krav är nog sugmotor enda alternativet. Det gör ju dock ditt val hyfsat begränsat. Du får hoppas på att motorn från 530i letar sig ned i F30 också. __________ Mvh Grelle |
|
| Med tanke på att det är långt ifrån säkert att det över huvud taget kommer någon sugmotor till F30 så har jag kanske inget val. Det tråkiga är att ingen BMW-handlare jag varit i kontakt med har kunnat erbjuda kombinationen 335i med manuell låda för provkörning. Då hade jag lättare kunnat avgöra om det går att stå ut med den försämrade precisionen i gasresponsen. Har bilen automat måste man ju sitta och lura växellådan för att vara säker på vad fördröjningen beror på och det är lite svårt i praktiken. | |
|
Har nu varit och provkört nya 3-serien! Tanken var att testa 328:an, men den var inte inne så fick nöja mig med en 320d. Mina input från provkörningen (som referens har jag 320d xdrive E91 och Volvo V60) Design/allmänt: Snygg design, ser riktigt bra ut i verkligheten. Dock känns det inte som någon jätteskillnad mot E90, men visst är den förädlad mot det bättre. Det jag framförallt märkte var att innerutrymmena är betydliget mer generösa, känns som en storlek större jämfört med E91 (E91 känns nästan liten i innerutrymmena). Skulle säga att den är ganska lik S/V60 i storlek. Även större bagage än E90. Interiört: Lite blandat, tycker det är lite för mycket hårdplast faktiskt. E91:s interiör gillade jag skarpt, väldigt clean. Nu känns det lite mer ombonat, men alla konstiga lister typ den röda listen känns inte helt premium. Hade gärna velat ta bort den. Snyggt däremot med skärm och i-drive som standard. Tycker däremot att E91:ans interiör fortfarande står sig bra (framför allt gällande kvalitet på spakar och rattar etc). Dock kräver en E91 nästan Navi-pro för att bli hyffsat "modern". Tycker även att knapparna på stereon kändes lite veka jämfört med gamla 3-serien. Ärligt talat känns nästa Volvon minst lika bra kvalitetsmässigt i interören. Tyckte även det var lite rörigt i displayen, mycket information som visades. Gillade gamla 3-serien mer där. Körupplevelse: 320d motorn gick väldigt fint, bra drag och fullt tillräckligt med kraft. Däremot knattrade motorn mycket (on pair med E91, men hade hoppats på bättre ljudisolering). Här är Volvo V60 med diesel betydligt tystare, mindre "rå-gång". Även start/stopp systemet "hostar" rejält jämfört med Volvo. Angående styrningen kändes den alldeles för lätt för min smak. Jag älskade den välbalanserade lagom tunga styrningen i E91:an. Tycker tyvärr att BMW F30 och Volvo V60 nu har liknande styrning, inte alls som jag vill ha det. Kanske hade jag fel inställning någonstans? En annan sak som störde mig var varningen för att jag höll för hög hastighet... Får man inte köra fortare än hastighetsbergärnsningen? Sammanfattning: Riktigt trevlig bil, men är fortfarande står sig gamla 3:an (E91) mycket bra. Kvalitetsmässigt var den gamla mer jämn, i den nya blandar man lite förmycket tycker jag mellan bra och mindre bra. Hade egenligen viljat provköra en bensinare, så blev lite besviken av diesel-knattret som var påtagligt. Att nya 3-serien sedan går att göra snuskigt dyr känns inget bra. Mest vettigt känns faktiskt att beställa en gammal 3-serie med mycket utrustning känns det som, då denna är helt underbar att köra! Tycker att nya 3:an är för "komfortinriktad". Och ärligt talat, an får en fullutrustad V60 T6 AWD med 329 hk för drygt 400.000 (inget dåligt alternativ alls). Slutbetyg: Lite besviken faktiskt, trodde på ett stort lyft jämfört med E91. Hade kanske för höga förväntningar? Just nu känns det rätt bra att köra omkring i en E91 320d x-drive och Volvo V60, då får man det bästa av två världar. En körglad och en komfortinriktad bil. Men vill avvakta att få testa en 328i/335i gärna med M-sport och adaptivt-chassi innan jag uttalar mig om hur kul nya F30:n är! MVH/ R |
|
| ricopet>> Hade bilen "Speed limit info" så att det var den som varnade? Eller var det den vanliga "för hög hastighet"-varningen som finns även på E90? Är lite sugen på Speed limit info som rent hjälpmedel att hålla koll på gällande hastighet (lite för att det är en kul teknikgrej också) men om den håller på att varna hela tiden så känns det inte lika kul. Sååå laglig är jag inte alltid. :) | |
Verdi |
ricopet, Du som har både en E91 och en V60. Hur tycker du bagageutrymmena står sig mot varandra? På papperet har E91 460 liter och V60 har bara 430 liter. Tror senaste C-klass har 485 liter och senaste A4:an har 490 liter. (dvs, upp till lastskyddet) Upplever man V60:n som mindre även i verkligheten? (obs, bara bagaget. om den är luftigare i kupén bryr jag mig inte så mycket om.) Jag har haft vissa funderingar på en Black R men vill inte gärna ha en bil som lastar sämre. Övriga utrymmen är nog tillräckligt stora... |
|
Wiberg: Jag vet faktiskt inte vilken utrustning den hade , men det är den 320d som BMW Göteborg har iaf. Tror det var speed limit info, för det kom upp en ruta med aktuellhastighet och en varning att OBS! Din hastighet överskrider maximal hastighet typ....lite irriterande med ett pling när man accelererar, för man tror ju att nått är fel då/nått gått sönder... Verdi: Svårt att säga såhär på rakarm, får nog ta och ut o kolla någon dag. Men rent spontant känns nästan V60:n större. Framförallt vill jag minnas att V60 är betydligt bredare, vilket innebär att den är mer "lätt lastad". Sedan kan man ju fälla V60 sätena hursom. Alltså antingen 1 säte, 2 säten (mitten + ytter) eller bara mitten, vilket är en riktigt bra funktion. Tror att det som stjäl mest utrymme är att V60:s bakruta sluttar mer än på E91:an. /R |
|
| ricopet>> Ok, tack för info! Får höra mig för noga innan jag kryssar i det helt enkelt. Om inte det går att stänga av varningen så är det inte aktuellt. | |
|
Hej, Då har jag provkört F30 320D samt 328 - båda med automat. Riktigt fina bilar tycker jag. Jag var innan och provkörde audi a4, mercedes c220 samt peugot 508 2.2 hdi GT. De två senare kändes ok med bra komfort och som nya bra bilar på alla dess vis. Sedan satte jag mig i BMW 320D och det var som en dimension till gjorde sig gestaltad, nämligen glädje - KörGlädje. Den var så jävla kul att ratta, gasa och bromsa med. Den bara skrek till mig från första svängen: -FLER KURVOR PLEASE, FLER RONDELLER!! :-) Satte mig sedan i en 328 och då var det tvärsäkert: denna kärra is a must have. NU en vecka senare är beställningen gjord. En 328 med automat och läder sportstolar mm. Notan slutade på 477.000 spänn. Läste i dag i AMS test av Audi A4, Merca c klass, Kia, Volvo v60 samt BMW 320D F30. Vilken tror ni vann? Yes! BMW. Inte för att jag bryr mig om AMS tester på något blint vis, men dock skoj att mina egna körupplevelser stämde så väl överens med tidningens. Ville bara dela med mig om mitt nyinköp och rekommenderar verkligen både 320 och 328 f30 om ni ska ha något nytt och kul. :-D |
|
| Den 328 jag provade hade ej sportchassi men var ändå mkt stabil, väldigt annorlunda mot e90avloppsbrunn på innergården ...”, konstaterade restauranginspektionen vid sitt oanmälda besök. Grattis till nybilen braincooler, du måste ha kryssat i friskt i tillbehören? Vad blev det för line? | |
| Oj det blev visst ett iPhone copy paste strul där, textsnutt om krogsnusket på lyxkrogar i Stockholm som kom med där! :) | |
|
Haha, inlägget 22:11 belyser behovet av redigeringsfunktion :-) mvh/ Anders |
|
|
@stockholm-1: Tack, ja det blev en del extra. Linen blev luxury med fineline antracit samt läder dakota sadelbrun, stora navin mm.mm. Tycker 18" fälgarna nr 416 är mycket snygga på denna modell. Vid testtillfället körde jag även nya 520D och den var inte lika kul och jag upplevde den som mer bumpig och lite klumpig i jämförelse att köra. Fortfarande en väldigt fin bil det också förstås.. Haha, ja lustigt med pastfelet där, och ja: vi behöver redigeringsfunktioner här :-) |
|
|
"väldigt annorlunda mot e90avloppsbrunn på innergården" - helt klart dagens roligaste inlägg! :-) Dags för mig att ställa en dum fråga: "den vanliga "för hög hastighet"-varningen som finns även på E90". Vad är det för något? /Erik |
|
| Plockade du på adaptivt sportchassi också, eller tyckte du att bil är fast nog ändå? | |
|
Ingen testbil hade det adaptiva chassit och i den bilar jag körde, saknades ingenting vad gäller vägegenskaper - if it aint broken - dont fix it ;-) Men det är klart.. kanske det blir ännu bättre med? |
|
|
Kul med en nybeställning! Vad blev det för leveranstid? argungu>> Osäker på om det är en iDrive-feature eller inte. Hur som helst så har jag nån gång i menyerna sprungit förbi ett val där du kan ställa in valfri hastighet och när du når hastigheten så plingar det till och visas en popup. Kanske kan vara bra om högerfoten blir tyngre eller liknande. Jag har testat det en gång och sedan låtit den funktionen vara. |
|
| Jag tycker vägegenskaperna var bra original också. | |
|
Om det ingår i iDrive så förstår jag varför jag aldrig hört något! Har ej iDrive men nog har hastigheten varit hög vid ett antal tillfällen... :-) /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.