|
Sida 30 av 53
|
|
|---|---|
| En 330 borde ju komma tycker man med runt 270-290hk hoppas jag iaf. | |
| Vilka sexor som kommer, och när, är fortfarande en hemlighet. Jag vill inte göra mig till talesman för BMW, det får de sköta själva, men som alla i branschen förstår upphör inte BMWs utveckling av bensinsexor i och med N55. Ytterligare ett tecken på detta är att bla nya 550i får 450hk V8an vilket skapar ett större gap till 335i-motorn som ska täckas av en extremt effektiv sexa. Jag tror inte alla som gillar BMWs sexor blir besvikna - för att uttrycka det milt. | |
|
Är det någon som fått möjlighet att provköra 335i F30? Jag var och provkörde en 328i idag och det verkar vara ont om 335i för provkörning. Allra bäst vore en 335i med manuell låda, så att det går att bedöma turbolagget på allvar. Lirkade man lite med lådan och gaspedalen kunde man märka lag på 328i, men oftast så maskerades det av automatlådans nedväxlingar. Komfortmässigt var F30 väldigt bra, men det är svårt att bedöma vägegenskaper när det sitter vinterdäck på. Motorn tyckte jag lät trist på höga varv och jämfört med manuellt växlad 330i E90 ger drivlinan inte alls lika mycket körglädje. En 335i med manuell låda (och förhoppningsvis ett minimum av turbolagg) borde dock vara en annan sak. Jag håller med de som klagat på plastigheten kring växlespaken, men en manuell har kanske en damask där i stället och med tanke på att kupén i övrigt känns välgjord borde det kunna innebära att kvalitetskänslan blir god. |
|
|
Laban80>> På alla bilar jag har suttit i har det suttit ett uttag framför mugghållarna som i sin tur sitter framför växelspaken. Vet inte om det är en del i något paket eller om det är standard. Nockenwelle>> På premiärhelgen hade BMW Gbg en manuell 335i som jag tog en kort tur i. Den finns dock inte kvar hos dom utan den skulle tillbaka till generalagenten efter premiärhelgen. Har provkört både 335i och 328i nu och stör mig ärligt talat inte på lagget i någon av dom, men det finns säkert där om man letar. Jag hade fullt upp att leka med annat i bilen så jag tänkte inte på det. :) Föredrar utan tvekan 335i men för 90k mindre så tycker jag att 328i är ett utmärkt alternativ. Eftersom man inte får någon rabatt på någon utrustning i 335i jämfört med 328i (som jag har hittat) så bibehålls dessutom skillnaden oavsett utrustningsnivå. Håller med både om plastigheten runt växelspaken och känslan i övriga inredningen. Lite synd när en enstaka del irriterar, men ändå en trevlig inredning. |
|
| Står en vit 335i F30 som demo hos Autopartner i Linköping. | |
|
Wiberg: Det uttaget hör till rökarpaket. |
|
| Vet nni ungefär hur mycket rabatt man kan få på nya 3 serien (328i M-sport) om man nästan full utrustar bilen. Jag hoppas jag kan få minst 10% rabatt | |
| Imorgon blir det 328i test, det ska bli intressant, men jag lutar nog ändå åt en 330i eller 335i för nästa bil. Insett att jag gillar "Laufkultur" | |
|
Raptorgt: 10% blir det inte om du köper den privat. 10-12% blir det bara för företagskunder. Som privatperson kan du räkna med 7% i bästa fall. Eftersom modellen är helt ny så finns det inga rabatterbjudanden på paketen heller. |
|
|
Clubsport: Ok, tackar för infon. Får se hur mycket jag kommer få, väntar på tills man kan beställa m-sport paketet. Vad tycker ni som provkört bilen om adaptiv fjädring, är det värt att köpa den eller räcker det m-sport fjädring. Har provkört både 328i luxury line och 335i sport line men jag tror inte att det var adaptiv fjädring på de bilarna? |
|
|
Dessa rader kan man bara läsa i VI Bilägare...: "Instrumenten lyser behagligt bärnstensgult i mörker och varvräknaren är sportigt placerad till höger"! |
|
|
Testade en 328 häromdagen. Jag är imponerad! Det var en imperialblå luxuryline med beige skinn och grått trä, innertaket var antracit, vilket jag i kombination med inredningen var mycket smakfullt, faktiskt värt sitt blysamma prispåslag på ca 2000 . Automat (ej sport) fungerade bra (tur att de byggt in begränsningar att den inte växlar ner om det skulle innebära att motorn "exploderar"). Jag har alltid varit mot automat hittils men är nu redo att välja det, tekniken har blivit tillräckligt bra. Vet ej om det var adaptivt sportchassi men med sportknappen intryckt gick den som ett strykjärn i kurvorna och kändes väldigt stabil. F30 känns betydligt modernare än e90, främst pga formgivningen och instrumenteringen. Inte längre några orangebruna tecken. Skönt också med temperaturmätare så man vet när det går bra att dra på. Motorn var pigg med en hyfsad sofistikerad gång, draget är väl bra men inte superimponerande, det räcker för att ha kul och det går väldigt fort att komma upp över hastighetsbegränsningarna. Låg förbrukning, men inte så mycket mindre än 335i. Jag testade att konfigurera en precis och det är ju svårt att komma under ett totalpris på 450 000 kr, frågan är om det är värt att lägga till 90 extra på det för en 335i? Det ska bli intressant att testa den också. |
|
|
Stockholm-1>> Apropå temperaturen. När jag körde 328an tänkte jag på att oljetempmätaren efter en halvtimmes körning varav den andra halvan med en del häftiga accelerationer fortfarande stod på "klockan 10"-strecket och inte "klockan 12". Minns just nu inte hur den var graderad. Var det samma på din bil? Tyckte det var ovanligt med en mätare som inte har normalläge rakt upp så att säga och blev osäker på om det var "working as intended" eller inte. Säljaren kunde inte svara på det. |
|
|
Stockholm-1, provkörde du hos BMW på Gårdsvägen i Solna? I så fall hade bilen inte adaptivt chassi, för det verkar som om du provkört samma vagn som jag fick testa för några dagar sedan. |
|
| Ja, precis jag var i Solna. Om den inte hade adaptivt m-sportchassie så tror jag att den hade m-chassie, för den kändes mycket styvare än min e91 med std fjädring. Kan det annars vara så att strykjärnskänslan kommer sig av 18tumsfälgar? Kör nu på 16 tum dubb. Ja oljemätaren stod i kl 10. Det kanske är tillräckligt varmt? | |
| Ok, tack för info. Då är det nog normalt helt enkelt. :) Lite ovant bara. Känns vanligare att ok-läget är i mitten av mätaren. | |
|
När det gäller eventuellt lag så kan vi utgå ifrån att det är mer lag i 328i jämfört med 335i. 335 har 50 % mer slagvolym, men endast 14 % mer vridmoment vilket innebär att sugmängden blir större i relation till max vridmoment (~300 Nm uppnås på sugmängd) och mindre laddtryck krävs för att uppnå maxmoment. Sen så tror jag inte det är någon speciell lag i någon av motorerna (dock skillnad mot sugmotor, förstås). Off topic: Min motor i Golf R (som liknar 328, fast sämre så klart då konstruktionen är äldre samt att effekt på höga varvtal har prioriterats) har ganska lite lag. Sen måste man så klart ta hänsyn till hur momentkurvan är utlagd och skilja på lag och tillgängligt moment på respektive varvtal (vilket för BMW:s del är överallt..). |
|
|
Jag har också resonerat som så att den större slagvolymen hos 335i borde minska lagget, men den 335i E93 -11 jag provade förra året hade tydlig turbolag. Eftersom den 328i jag provkörde hade automatlåda var det lite klurigt att provocera fram lag (för även när man kör i sportäge, med manuell växling, gör inte lådan precis som jag vill), men det gick och då var det inte svårt att märka. Nu hann jag tyvärr inte prova det på högre varv. Jag tror man är olika kinkig på detta med lag, men för mig är några få tiondelar alldeles för mycket lag. För mig handlar det om att kunna modulera gaspådraget så exakt som möjligt under hård kurvtagning och det blir tyvärr svårare med lag. |
|
|
Är det någon som vet vilka motorer f30 kommer med och isf när. Apropå lag så har man varit helt förskonad i från detta otyg ett tag. Ska provköra 328 samt 335 i morgon och hoppas att de uppfyller min förväntan. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Enligt min säljare kommer en 330i med 272 hk, oklart när | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.