|
Sida 28 av 53
|
|
|---|---|
|
J-A: Hur många har 100% framgångsrikt konverterat sina 325i till 330i? Min uppfattning är att det är ytterst få och jag vet inte om jag tycker den är ett bra exempel på när det är lättrimmat. 325d och 330d är väl ett bra exempel, men finns det något motsvarande på bensinsidan? __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle: Blir nog Sport-line för mig om jag inte väntar in M-pkt. Följer väl med 18" om man väljer 328 el 335 som jag har fattat det. Tänkte köra utan först och sparat 10.000 men då hade jag ju fått lägga till för 18". Sportstolar hade jag ju valt ändå. |
|
| Clubsport: vilken motor blir det? | |
|
Clubsport, samma sak gäller specen jag kollar på men det ska vara en diesel och då finns det bara 320d nu, så då får man endast 17". Vilka emblem blir det på bilen om man väljer sportline? Jag ser att man kan ta bort dessa, är det att rekommendera? __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle, jag kan tänka mig en modern line med oyster-helläder, men jag vill först se en sådan "live", innan jag bestämmer mig. |
|
|
Ett OT-svar till 332! Jag vill minnas att TME/MTE hade något exempel beträffande motorns hållbarhet kontra trimning. Typ att man ökade effekten med X% och sedan använde man den extra effekten X% och detta resulterade i att motorn skulle påfrestas typ 0,5% extra mot original. Ja det var nått i den stilen men hela grejen gick ut på att man utnyttjade den extra effekten (i förhållande till dellast) att det skulle i princip kvitta ur förslitningssynpunkt. Däremot tar naturligtvis övriga drivlinan extra stryk med extra effekt. Dock är det nog ingen tillverkare idag som lägger vridmomentet på en sådan nivå att exempelvis bilens koppling tål EXAKT 300Nm och allt däröver innebär brända lameller. Jag hade själv en 200hk/300Nm bil som jag själv ökade effekten på till i runda slängar 300hk/430Nm. Bilen skulle enligt tillverkaren dra 0,89 blandad körning, och det gjorde den också, även efter uppgradering, kanske 0,95 i undantagsfall. Hade aldrig en tankning där den tagit över litern. Det enda som jag möjligtvis skulle kunna härleda som gick sönder pga. trimmet är en drivknut som började glappa och fick bytas, förutom däck såklart. Jag körde 6000 mil i detta skick. Bilen hade rullat 16000 mil när jag var klar med den, motorn drog ingen olja, ja den var nästan i samma skick som när jag köpte den 7 år tidigare. Vad jag vill få fram är att om man trimmar sin "vardagsbil" och kör någorlunda normalt, fram-tillbaka till jobbet osv., så gör nog bränsleförbrukning, slitage osv., varken till eller ifrån. BSR's kundkrets skulle jag tro till största delen består av medelålders män som vill ha lite extra vrid i motorn för snabbare omkörningar osv.. 18-åringarna som kör blackrace på helgerna har nog andra recept under huven. Jag har inte påstått att företag som BSR skulle vara mer kompetenta än BMW på att förälda en motor. Precis som du skriver så är inte BSR intresserade av att turbon ska hålla 50.000 mil, eller att kopplingen ska hålla 20.000 mil. Dom plockar ut mer effekt ur motorerna till kunder som vill ha det, och det håller dom flesta snurrorna för. |
|
|
Kamaxeln: Med ljus inredning ser det mycket trevligare ut (byggde en på bmw.se) men om det är det svarta halvskinnet man vill åt, tycker jag det passar sämre. Anledningen att jag frågade var för jag, förutom nu, inte hört av någon som ville ha den inredningen. __________ Mvh Grelle |
|
|
DLC: Har inte bestämt mig än, måste testa 335:an först och jag får nog bege mig in till Stockholm för att kunna göra det. Krävs lite fler långprovkörningar av 328:an för att jag ska slå till på den. |
|
|
är det några som tecknat order ännu eller kanske till och med fått leverans? Någon som har koll på när det kommer flera dieslar, ex vis 335d? Kanske först i höst iom Touringen? /Anders |
|
| 335i går först att testa till våren sa de på BMW Sthlm. | |
| Grelle, jag har sett en modern med svart klädsel och det gillade jag inte alls. Bättre i så fall med helmörk i-bräda och klädsel. | |
|
Stockholm-1: Misstänkte det pressvisningen av 335 var ju sent i januari. BMW CS har en 335 tillgänglig den 17/3 iaf. |
|
|
332: Min 335 är steg 1 trimmad och förbrukningen har sjunkit från 1.05 l/mil till 0.94 l/mil blandad körning så visst sjunker förbrukningen går även att beställa en snålmap till mitt trim. |
|
| Vill minnas att det var någon på forumet som sa (i denna tråd) att han provkört en manuell 335i. Tror det var på västkusten. | |
| Det var jag. :) Körde en manuell 335i söndagen på premiärhelgen på Bilia Group Göteborg. Röd med sportline. Men det verkar inte ha varit BMW Gbgs bilar för som jag förstod det så var de bilarna ivägskickade till generalagenten nu. Däremot har de fått in sin egen 328i automat som jag ska provköra imorgon. | |
|
Testade 328:an igen idag och jag gillar motorn mer och mer. Men styrningen gillar jag inte alls. Det blir lite bättre när man kör med sport+. Hoppas att styrningen är annorlunda med adaptive drive. Gillar att förvaringsfacket under ljusreglaget har växt rejält. |
|
|
Clubsport >> Stör du dig på motorljudet? Du kör ju 335i nu som jag tycker har väldigt trevligt ljud. Skillnaden mot 328i bör vara rätt stor. Men kanske inget som man stör sig på när man sitter i den och kör? Sitter och konfigurerar och har lite svårt att motivera dom 90k extra som 335i kostar. Man får ju inget extra heller utan allt i övrigt kostar lika mycket som till 328i. Så jag hoppas på att jag tycker om motorn i 328i.. :) |
|
|
Var ute o provkörde en 328i med autolåda idag. Är mkt positivt överaskad, det kanske beror på att jag inte ägt en BMW sedan -91? Tyckte den gick bra, styrningen var bra, det satt ett adaptive pkt på. Motorkaraktären är inget jag stör mig på, har kört turbo4 sedan -00. Det enda jag inte gillade var sportstolarna som var lite tighta.. Fick ett prisavslag på 5,8% när vi satte oss ned för att räkna, kanske går det att göra lite mer... |
|
| I USA verkar det vara vanligt att man förhandlar priset UPP utifrån återförsäljarens fakturapris (t.ex $800 över fakturapris) . Något som förekommer i Sverige? | |
|
Varför skulle säljaren avslöja sin marginal? Låter konstigt tycker jag. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.