|
Sida 27 av 53
|
|
|---|---|
|
Det är som sagt tillåtet att ha ett par procent extra effekt och vridmoment. I princip alla tillverkare vill att sina motorer som lämnar produktion ger minst uppgiven effekt. För att nå det så är det förekommande att man gör motorerna lite överstarka för normalfallet vilket innebär att i stort sett alla motorer minst kommer ge uppgiven effekt och den stora massan ger lite extra. Men det kan inte handla om 5-10 % extra, då har tillverkaren sannolikt problem med att mängd/laddtryck ökar av någon anledning. Hur som helst så ger 350 Nm och konstanteffekt av 245 hk över ett brett register mycket bra prestanda vilket också ses i uppgivna prestandasiffror. Motorn har potential för säkra 400 Nm och 280-300 hk med bara SW (om inte laddaren är allt för liten, vilket tyvärr momentkurvan indikerar). Om man ska åka bensin i F30 så är detta alternativet med most bang for the buck. Förbrukningen lockar också, även om den inte kommer vara lika lysande i verkligheten som i den mycket snälla ECE-cykeln. |
|
|
Om motorn (vilket allt tyder på ännu så länge) blir relativt problemfri och långlivad så har ju BMW verkligen lyckats, och det måste man också då deras motorteknologi är det kanske viktigaste kärnvärdet för märket. Ingen annan tillverkare lär ha ordet "motor" i namnet. När det gäller "trimningsfirmor" så är dessa för mig entydigt negativt. Visst, även med relativt primitiva kunskaper kan man lätt få ut mer av en motor, men helheten blir ALLTID sämre. Om så inte vore skulle ju till exempel BMW snabbt anställa trimningsfirmans personal för en billig slant och få ännu bättre produkter att tjäna pengar på. Det är ju inte minst därför som den erfarne begagnatköparen undviker trimmade bilar, ofta med en mängd plastbitar och stripes här och var som ytterligare förstärker intrycket av amatörmässighet. |
|
|
Är det fråga om en helt ny motor eller har man kört det vanliga tricket att kapa bort 2 burkar från sexan? Man har ju läst lite om hållbarhetsproblem med "chippade" sexor. 332> Jag vet inte vad du menar med primitiva kunskaper. Visst kan man lura lite sensorer och bontrimma en turbomotor men den tunern som gör så är snart KK. En tuner som är seriös, t.ex. BSR, lägger ned ganska många 1000 timmar på att knäcka ett styrsystem för att få allt att lira. Jag vet inte hur många mantimmar man lade ned på att knäcka Bosch ME7 när det kom men det var 5-6 man som satt i nått år för detta. En annan sak som slår mig är varför soppaförbrukningen alltid kommer på tal? Jag menar en bil brukar regelmässigt falla runt 15% i värde per år dom första 3 åren. Det betyder 60.000 första året för en 400.000-kronors vagn. Kör man 2000 mil per år så känns nån dl/mil hit eller dit som en ren skitsak i sammanhanget, eller har jag fel? |
|
|
Du måste sätta dig in i BMWs perspektiv. Bensinförbrukningen gäller miljontals fordon som även ska passa in i olika lagstiftningssammanhang. Förbrukningen blir även alltmer ett starkt konkurrensmedel. BMWs motorutveckling har en budget på många 10-tals miljarder och sysselsätter 1000-tals personer varav en hel del sysslar med akademisk grundforskning på en absolut världsledande nivå. Att ett i sammanhanget miniatyrstort företag, med en handful anställda med en omsättning som räknas i miljoner snarare än många miljarder, skulle konstruktionsmässigt slå ut BMW är helt orimligt i verkligheten. Dessa "trimmningsfirmor" gör givetvis ej heller anspråk på något sådant, de erbjuder sina tjänster till kunder som bara vill att blien ska bli snabbare, ej hålla längre eller få renare avgaser/dra mindre bränsle. Deras kunskrets är nöjd bara man kan kleta ner bilen med stripes, plastbitar, extrema hjul och få det hela att gå lite fortare och kanske framför allt synas. Fenomentet är nästan lika gammalt som bilen själv. |
|
|
Läste AMS test av 328i i där man också saknar sexan. Bränsleförbrukningen under test var 0,88, +40 % över deklaration. Downsizing är en pappersprodukt åtminstone vid lite hårdare körning tror jag. 328 motorn har ej magert förbränningsläge som sugsexorna N53. AMS testförbrukning var 0,91 med en 325i dvs marginellt mer. Vi bilägares testförbrukning med 320EDE F30 blev +34 %. |
|
| Motorerna drar säkert uppgiven förbrukning i motsvarande ECE-cykeldrift, dvs snålpotentialen finns. Problemet är att verkligheten inte består av en alltid varm motor, en del försiktig stadskörning och två delar försiktig och långsam landsvägskörning. Gamla N53 i 325i lyckas inte komma ned lika lågt i förbrukning vid försiktig drift, men drar å andra sidan inte så mycket mer vid vanlig drift. Det är till stor del dagens lagstiftning som driver downsizetrenden. Men klart är att snålpotentialen finns i de nya produkterna.. | |
|
Audi har ett bra system på de nya V8orna där man helt sonika stänger av två cylindrar vid snålkörning. Lästa att även Porsche tittat på detta system. Behåll BMW sexorna och och stäng av några cylindrar i stället:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Tyvärr optimerar inte BMW motorerna enbart för förarens bästa. Samhällsbehov som låg ljudnivå ochlåga utsläpp spelar också in. | |
|
Absolut, lagkrav för emissioner och buller är givet att uppfylla. Tror dock att miljöimage och viktat CO2-utsläpp för modellprogrammet styr minst lika mycket. Det som är tråkigt är att en cykel får bestämma hur motorerna ska se ut och inte utsläpp vid normal drift. Är det några fler som provkört 328i och vill dela med sig av upplevelsen? |
|
| Har bokat provkörning på onsdag, återkommer med intryck då. :) | |
|
Jag har kört 328i, Jämn effektkurva mellan cirka 1200-4500 rpm. När man når 4500 rpm känner man en effekt puckel. Jag gillade styrkänslan men den var inte lika tung i styrningen som man är van vid. Bilen jag körde hade inte adaptivt chassi men jag tyckte ändå komforten var bra. Annars tyckte jag man kände igen sig från E90 rent körmässigt. Man kände sig hemma i nya 3-serien :) |
|
|
332> Jag tycker du är helt ute och cyklar när du skriver att "helheten skulle bli sämre" med en tunad motor. Jag funderar på om du överhuvud taget har kört en bil med uppgraderad turbomotor? Jag har ägt flera stycken och samtliga har varit uppgraderade och i samtliga fall har jag ansett att dom fått det lilla extra som fattats i originalutförande. Den sk. helheten som du nämner blev betydligt bättre då motorerna fick en helt annan spets och karaktär än innan! Beträffande dina "10-tals miljarder" i motorutveckling så vet jag inte vad du avser, årligen eller vad? Nya 3'an har kostat 1 miljard Euro att ta fram. Vidare tycker jag att ditt påstående om att en överladdad bil med uppgraderad ECU skulle jämnställas med fastkletade stripes osv. är lika taget ur luften som att alla BMW-förare missade körlektionen där man fick lära sig använda blinkers. Jag kan nog garantera att majoriteten av 320/328/335-förarna med överladdade motorer som vänder sig till en chiptuner nog inte ens skulle komma på tanken att sätta eldflames på sina bilar. |
|
|
Thomas, Exakt vilka motorer har ett eftermarknadsföretag lyckats efter effekthöjning bibehålla eller sänka förbrukningen på i kombination med oförändrad eller förbättrad livslängd? Om jag skulle köpa en dyrare begagnad bil så skulle jag aldrig välja en sådan vilken först ett trimningsföretag givit sig på, varpå sedan ägaren med största sannolikhet utnyttjat det modifiering åstadkommit i sitt sätt att använda bilen. Visserligen använder trimningsföretagen ofta dyrare rörliga delar, ibland med viss anknytning till tävlingsmotorer, men helhetslösningen är ju uppenbarligen enbart inriktat på effekthöjning på andra egenskapers bekostnad. BMWs motorutvecklingsprogram baseras på hela motorgenerationer vilka ska användas på hela modellprogrammet så kostnaderna fördelas på lite olika budgetar. Jag kan försäkra att verksamheten i Landshut varken är billig eller amatörmässig. Verksamheten använder totalt 10-tals miljarder årligen. Jämförelser med trimningsföretagens resurser blir helt absurda. Vad jag personligen kört eller ej är ju av lätt insedda skäl helt ovidkommande vid en analys av BMWs hela utvecklingsverksamhet. Men visst jag har kört bilar från flera trimningsföretag samt även banracingbilar, avancerade standarbilar i de flesta miljöer osv. Jag tror dock som sagt inte detta spelar någon roll i sammanhanget. Den principiella frågan var ju huruvida ett försvinnande litet företag besitter större konstruktionskapacitet i helhetsutvecklingen av motorer än till exempel BMWs hela motorutvecklingsverksamhet. |
|
| bwmtok: vad menar du med effektpuckel vid 4500 rpm? Att den drar till lite extra eller att den börjar tappa? Hur känns motorn på höga varvtal? | |
|
Kan någon tänka sig modern line och den beiga intstrumentpanelen? Om jag tolkat konfiguratorn rätt så är det enda alternativet om man vill ha halvskinn? __________ Mvh Grelle |
|
|
En fördel till (för begagnatköparen) med sugsexorna var att de inte går att trimma. (En 325i går att trimma till en 330i) När tillverkarna jagar kostnader överallt så kanske det inte inte blir så stora inbyggda marginaler på en motor med litereffekt >120 hk. |
|
|
Jag förstår inte vad du vill säga? Hur kan det vara en fördel att sexorna inte går att trimma om de samtidigt går att trimma? __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle: En 3-liters 325i N53 är en 330i fast med annan mjukvara och insug. Där finns redan marginal. Växellåda och koppling är dock kraftigare i 330i. |
|
|
Grelle: Min åf hade beställt svart överdel på deras modern-line men dom fick den med beige överdel. Så det går inte att få med svart. Stör mig på att man är så låst, vill ha delläder på min men det går inte. |
|
|
Clubsport: Jag stör mig också på att man blir så inlåst med dessa paket. Jag tycker också delläder är trevligt och tänkte rekommendera det till en bekant, men den beiga inredning går bort. Tänker du ta någon line eller inte på din? Sportline tycker jag innehåller vettiga saker som ändå behövs, sportstolar, sportratt och 17". Då kan man ju lika gärna ta paketet eftersom delarna löst kostar lika mycket? __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.