AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.222

Första bilderna på F30

Sida 26 av 53
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
En 328I med M-pkt kan ju va interssant..Men andra sidan undrar jag om 328an blir ersatt av 330 eller nåt som BMW gjorde med E46an bla.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
17 % drivlineförlust är nonsens. Vad tar effekten vägen? Riktigt varmt blir det då någonstans i drivlinan.. Räkna med 11-12 % förlust med auto. Sen så skulle jag veta hur BMW lyckas certa sina motorer om de ger närmare 10 % mer än uppgivet? De myndigheter jag har att göra med dagligen i fordonsindustrin kräver att effekt levereras inom ett intervall av +-4 % för momentkurvan och -+2 % på maxeffektvarvtalet. Detta följs dessutom sedan upp i produktion via COP.

Om den uppskattade effekten på veven i exemplet är 265 hk med 17 % påstådd drivlineförlust borde det betyda ca 220 hk på hjulen. Med 11 % förlust så får vi då 247 hk. Känns mer rimligt. Är körningen gjord på rullar eller i rigg? Om det är på rullar så finns det massor med osäkerhetsfaktorer som slip och kvalite på utrullning.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Länk

BMW Performance till F30, F20, F10. Wow! Sjuuukt va läcker man kan göra sin fina bil nu

Bl a:

- Black kidney grilles
- M Performance exhaust systems
- M Performance brakes
- Carbon fiber front splitters
- M Performance steering wheel

"BMW, probably the best car maker in the world.."
performance paketet var riktigt snyggt förutom ränderna.. men i en annan färg tror jag den blir riktigt läcker
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Imponerande att släppa detta "paket" till F30 redan nu. Finns helt klart vissa delar man gärna skulle vilja ha på en F30!
Är det dyra grejer?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Näh då performance grejer till BMW e jätte billiga

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
DLC, jag håller med dig om att om man räknar med 17-20% drivlineförluster så ger nog de flesta bilarna mer än uppgivet.

332 har vid flertalet hävdat att BMW ger mer än som uppges och om jag inte minns fel kunde han bara hänvisa till ett exempel på detta (förutom diverse hörsägen då) och då var det en bänkning av 1M där de hade räknat med ca 20% förluster...

Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Är det inte dubbelkopplingslåda på BMW's 8-växlade automat? Porsche, Audi, VW, ja tom. Våfflo har ju detta i sina bilar så det förutsätter jag väl att även BMW har?
Jag tänkte iom. pratet om förluster i drivlinan.
M34ever:

Du har inga prisuppgifter att komma med, det var väl det jag egentligen undrade......(det blev väl lite för svårt)
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Nej jag försökte bara vara sarkastisk men räkna inte med att de blir billiga som jag skrev dock. Tror inte grejerna är prissatta än eftersom de släpptes idag typ. Men jämför med dem gamla så får du ju en hint iaf

Nedomansky:
BMW är rätt duktiga på att ta betalt för sina grejer...
Läckert med Alcantara? panelerna men fälgarna får dom behålla..
Inside Line påstår sig ha mätt 240hk på bakhjulen på en 328i med 91oktan vilket skulle utgöra ytterligare ett exempel på att BMW uppger i underkant.

Det ligger i sakens natur att det sker en viss mytbildning i samband med önsketänkande att favoritmärket presterar mer än uppgivna värden. Samtidigt är det med rätt stor säkerhet så att BMW ligger lite lågt med sina siffror.

Redan när 328an kom och skulle utvecklas för tävlingsändamål så visade sig att den gav 12% mer än fabriksuppgiften. Samtidigt utvecklades 335an som faktiskt fick en annan kamaxel då motorn från början gav FÖR HÖG effekt (!). Lite kul att tänka på i sammanhanget.

Om man tänker sig vår 98oktan eller tysk 101oktan på den bil som Inside Line testade borde man komma upp i ca 250hk på drivhjulen, men detta är endast spekulationer ännu så länge.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Ytterligare en 328i dynotestad.

Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Fantastisk om det stämmer. De hävdar uppmätt effekt på hjulen dvs inkl drivlineförluster och slip på >240 hk (effekt i motor med förlust 11% plus 1-2 % slip ger effekt > 270 hk). De nämner ingenting om utrullning och de körde med standardhjul (slip), en sådan mätning på rullar har tveksam noggranhet. En sak som visar på okunskap är att de kör en dynamisk mätning. Ge mig en bromsning på naven (slip ute ur bilden) med säg stabtid på en minut och mätning på 30 s per punkt så kanske man kan dra några slutsatser. Men Bmw kanske har en funktion som detekterar att motor och bil har lämnat produktion/revision och ökar effekten?!
Det senare kan kanske stämma. Håller med DLC när det gäller mätmetodik, men skillnaderna är ändå svårförklarade på annat sätt än att bilarna lämnar effekt i överkant, minst sagt.

Om jag minns rätt så talades det om "300hk 2-litersfyra" under utvecklingen av motorn, men detta var delvis kanske en intern jargong. Visst, inte svårt alls att få upp motorn i 300hk, men andra parametrar som förbrukning måste ju stämma.

Trots allt extremt bra prestanda för att vara en så pass stor bil som går på 0,5 lit/mil på vägen, samt 0,63 blandat med automat till och med!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det låter fantastiskt om det stämmer.
Jag har ju mätt alla mina bilar med RL och i vissa fall har några presterat bättre än fabriksuppgifterna vilket är kul.

Teknikens Värld brukar vara duktiga på att mäta prestanda.
Det kommer säkert visa sig vad som verkligen gäller.

//Stefan

Mina bilar:Länk
328 kommer ju bli hett eftertraktad bland alla bilbyggare :D lite trim och andra små uppdateringar och man har en m3-killer hehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.