AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.253

Första bilderna på F30

Sida 25 av 53
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vad kostar M-sport tror ni?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Säljarna på BMW Gbg gissade på 45-47'. "Ungefär" 17' för touringpaketet.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Då får fan adaptiv m chassi ingå i priset. Annars löjligt dyrt
Jörgen L: I lördags hade de tre F30 inne på Theanders. Dock stod de inte bland övriga bilarna utan till vänster precis när man kommer in. Lätt att missa då de stod väldigt undanskymda...
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Angående pris på m-paket så tror jag säljarna är rätt ute i sin gissning. M-paket kostar väl i storleksordningen 53' till femserien och bör blir lite billigare till trean som all annan utrustning. Att adaptiva chassit skulle ingå för ~45-47' tror jag är önsketänkande. Bmw lär ta alla chanser de kan för att tjäna pengar på bilen.
Sent om sider så har även jag provkört 328:an. Prestandamässigt så var det ingen jätteskillnad mot min 335 när jag kör den på standardprogrammet.
Men motorljudet får en ju att gråta blod.. låter hårt stressad fyra.. Hög volym på stereon verkar vara ett måste. Gillade heller inte att den var så lättstyrd även i motorvägsfart. fick ingen riktig vägkänsla där, elektroniken märks sas.
Kvalitetskänslan i inredningen var väl ok men inte som jag tycker att man kan kräva. Bortsett från ovandelen på instrumentbrädan, riktigt sträv pappig känsla.
Man sitter riktigt bra och annars känns den riktigt trevlig.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Får en känsla av att många kommer att välja 328 istället,Det är väl tids fråga innan nån kommer ut med trevliga trim upp till 300Hk..

Hade jag köpt nya 3an hade jag nog valt 328 njaaaa eller vill jag verkligen gå ner från den härliga 6an till 4an.. Men andra sidan man måste ju ge den en chans eller vad säger ni?
catch_me:
Med tanke på att bensinpriset går upp med 1 kr om året just nu så känns ju 328 som ett smart val, man vänjer sig nog med tiden att köra 4 cyl kontra 6 cyl.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Har alla F30s en knapp för Eco Pro och för Sport eller det får man bara om man väljer Adaptiv chassi?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jo visst är det så..Har du bestämt dig ska du slå till eller?
såg flera f30 på m-bilar i e-tuna idag men hade itne tid att gå ini hallen..ska försöka dra dit imorgon :) det jag kan säga är att modellen är riktigt lyckad designmässigt och helt klart den snyggaste bilen i klassen.. villhafaktorn är riktigt hög :D
bmwtok:
Knappen är standard.
catch_me:
Nja, ska testa 335 först, inväntar också ett riktigt bra rabattbesked så det dröjer en månad innan jag skriver på. Måste låna hem en 328 över natten också, det är ett stort steg att ta att tappa 2-cyl.
Någon som har koll på vilka vinterfälgar man får som standard om man beställt 16 tums vinterdäck med lättmetall?

Känner mig som ett litet barn inför julafton... Leverans av min 320d vecka 10... :P
var och provsatt nya f30 idag.. utvändigt är den riktigt fin och designen är helt klart 5 av 5.. inredningen är snygg men vissa reglage och delar känns billiga, till exempel handsfacket.. provsatt två bilar och den ena hade någonbudgetversion av idrive som känndes riktigt plastig..kan utan tvekan tänka mig en sån i framtiden
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jerry
Budgetversionen du nämner är den man får std när man inte väljer navi. Även skärmen på panelen skiljer sig (mindre ipadkänsla)
Håller med om att känslan är sämre än den fina idriveenheten man vant sig vid, men samtidigt är det bättre än ingenting/ en monokrom radiodisplay. Så ändå ett steg i rätt riktning.
Samma sak gäller f ö F20. Så det är inte som i F10, där kontrollerna är samma oavsett navi eller ej.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
On another note, så tror jag att det var längesedan man fick så mycket pang för pengarna prestandamässigt som 328i. Första bänkkörningen i staterna gav ca 265 pållar på veven. Sen må det vara 'bara en liten 4a'
HFR,

Uppskattningen låg på upp till 272hk på 91 oktanig bensin! Man mäter ju annars lite annorlunda i USA där 328i anges till 240hk istället för angivna 245hk hos oss. Det skulle innebära uppåt 280hk 98 oktanig bensin eller kanske till och med något mer med våra mått mätt. BMW uppger rätt ofta för låga effekter.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
I så fall ännu mer imponerande!
Fast jag misstänker att 17% drivlineförlust är någon/några procent högt räknat med den fina 8vxl automaten. Och sen är väl deras 91okt ungefär motsvarande vår 95 okt? (olika mätnormer även där RON)

Mvh
Javisst, många saker som spelar in så man ska ju alltid ta siffror med en nypa salt. Sedan ska ju bilen vara ordentligt inkörd mm.

Man brukar säga att inte minst de sexcylindriga motorerna ofta lämnar betydligt mer än uppgivna värden - lite tråkigt för trimmningsfirmorna som lever på att framställa fabriksversionerna som lite tama. 1M Coupé blev ju uppskattad till ca 400 hk då man mätte upp mer än 340hk på drivhjulen om jag minns rätt samt kommande M550d xDrive påstås inofficiellt lämna över 400hk snarare än de angivna 381hk (740Nm), vi får väl se vad som kommer upp för denna motor!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.