|
Sida 24 av 53
|
|
|---|---|
|
Har också tagit en titt på nykomlingen i BMW-familjen, tyckte faktiskt att fronten såg lite mer moderat och lite mindre barsk ut i verkligheten än på bild. Å andra sidan tyckte jag inredningen höll hög nivå, klart man alltid kan hitta detaljer att klaga över men på det stora hela var den ett stort lyft tyckte jag! Å andra sidan gillade jag inte alla färgvarianter riktigt, i Halmstad stod bland annat en 335i Sportline i rött, svarta fälgar med röd kant och svart interiör med röda detaljer. Ser ut som en 18-årings stylade Volvo 740 från fabrik... //Bjersér |
|
| Lite mycket hårdplast på inredningen. Inte alls som pressen beksrivit det. Samma kvalite som nya 1-serien. | |
|
Jag var ute idag och provkörde en 320d F30 hos Bilia Group Göteborg, en mycket välutrustad bil i Modern Line, med bland annat läder, navi Proffesional, head up display och mycket mer, listpris 488.000 kr. Designmässigt är jag fortfarande långt ifrån övertygad om fronten, och jag undrar vem som väljer en Modern Line med beige instrumentpanel, ratt och nyckel? Mitt provexemplar hade svart läder till detta, vilket i mina ögon inte kändes som någon speciellt lyckad kombination. Mycket trevlig bil annars att köra, rapp motor och tight vägkänsla som man kan förvänta sig av en 3-serie. Ljudnivån upplevde jag som något lägre än i min E90, men framförallt fjädringen kändes betydligt bättre avstämd. Mycket bra ljud i Hifipaketet för 5900 kr, och instrumenteringen och skärmen på mittkonsolen får E90 att kännas gammal. Kan dock hålla med om F30 kändes mer lik F20 än F10 i utförandet invändigt, något plastigt. Sammanfattningsvis är F30 320d en klart lyckad bil, men min uppfattning är att den i alla fall i början bli alldeles för dyr med en vettig utrustningsnivå, jag kommer nog istället att snegla på en 520d när det bli aktuellt med byte, 5-serien känns för en gångs skull snudd på prisvärd i jämförelse. BMW CS #5139 |
|
| Jag byggde en 328i och hamnade på 375.000 kr. Jag förstår inte hur folk kommer upp i 450.000 kr, ni verkar kryssa i varenda option det finns. All denna extra utrustning behövs verkligen inte. | |
| Håller med, min 318d landar på 355400 med metallic, 3 paket, sportline och dragkrok. Finns mycket mer jag skulle vilja ha men inte i relation till kostnaden. Detta blir perfekta förmånsbilen med bra ekonomi. | |
|
Det är ju fronten som är snygg på F30 både aggressiv och lite lyxig, baken har dom ju totalt fegat ur på, på tok för lik F10. bmwtok: Lista gärna hur du kommer ner på den siffran, min snikvariant blir alla pkt inkl, adaptivedrive, sportstolar xenon och metallic utan lines hamnar jag nånstans på 65000 i extrautrustn. |
|
|
Någon som har koll på öppettiderna i bilhallarna idag? Ska iväg till skövde o kolla in 3-serien. Går inte att nå dem på telefon. |
|
|
Var ute på Bilia i Mölndal i förmiddags och knyckte första provkörningen för dagen i samma bil som J.L berättade om ovan. Testade 320d F30 för att jämföra med min 320d E90 (2010) och jag måste säga att skillnaden är mer evolutionär än revolutionär. Den känns helt klart som en mer modern och något större 3-serie, men håller med dem som anser att kvalitetskänslan sjunkit något. Den jag körde var en "Modern Line" med väldigt beige interiör. Instrumentpanelen var även den en beige-brun-grå sörja som inte riktigt föll mig i smaken. E90 framstår snarare som mer clean än som en gammal bil, interiörsmässigt, i jämförelse. Den var dock mycket trevlig att köra och automatlådan samt det adaptiva chassit gör en hel del för körupplevelsen. Styrningen är ytterligare förfinad och motorn, även om det är samma 184-hästar som i min egen kändes piggare på något vis. Utseendemässigt så känns det som den tidigare omtalade fronten nu liksom har satt sig och den sticker inte ut på samma sätt längre. I min åsikt är det en grymt snygg bil som jag är övertygad om kommer att sälja sjukt bra. |
|
|
328i standardutrustning + extrautrustning Sportline Melbourne metallic 18" fälgar Tonade rutor Xenon ljus Hifi högtalarsystem Förvarings paket Pris: 381.000 kr Det är allt jag behöver, all övrigt utrustning har jag absolut ingen nytta av. |
|
|
Jag kör idag en 320d med metallic, advantage paket (xenon, sportstolar mm), skinn och hifi. Lade också till inbyggda solskyddsgardiner för 2000 kr för jag tyckte det var en så elegant lösning. Jag fick ju advantage rätt billigt. 20 000 kr tror jag. Motorn är ok när man kommer upp i fart men känns osofistikerad i låg fart. + för ekonomin men det går ju att köra snålt med 335i också (värdeminskningen är ändå den största kostnaden, vad spelar någon deciliter hit eller dit för roll?) Min slutsats inför nästa bilköp är ändå att givet att budgeten är begränsad så satsar jag hellre på max motor (335i) framför lull lull. Nödvändlig utrustning är tycker jag: Sportstolar, Hifi, pdc bak, sportratt med knappar, Bluetooth, Iphoneanslutning Eventuellt: Sportautomat, variabelt chassi (sport + mm), skinn, xdrive Egentligen onödigt: Xenon (syns bara utifrån, ok lite bättre ljus men man klarar sig nog ändå), pdc fram, automatisk AC, navigation, regnsensor, metallic, 18-19 tums fälgar (syns bara utifrån, struntar i vad andra tycker) |
|
| Sitter det ingen typ av larm på bilen, utan att det måste köpas till för 4900:-? Låsa kan man kanske göra utan larmet :) | |
| Var hittar jag en komplett färgkarta över de olika lackerna, både nuvarande o kommmande varianter? | |
|
328i Rödmet 18 tum nr 396 Sportchassi sportstolar svart läder sportratt Summa 373.600 kr minus rabatt Det skulle räcka gott (dvs utan lines-trams) |
|
| Ungefär hur stor är renköpsrabatten när man köper ny BMW idag? | |
|
Vad är intrycket av 328i hos er som kört den? Positivt? Jag var på Bilia Group Göteborg igår och skulle köra den, men den hade hamnat i limp home-mode med reducerad motoreffekt så det blev ingen provkörning... Det känns betryggande. :) Blev en kort tur med en manuell 335i istället. Helt otroligt trevlig motor, med ett skönt sound. Blev glad så fort jag startade den. Gillade HUDen. Hann tyvärr inte leka så mycket med alla gadgets för det var nästan stängningsdags när vi fick bilen. Tycker man sitter skönt och gillade styrningen, bilen känns större än E90 på ett positivt sätt. Negativa intryck från en del materialval. Ogillar skarpt rattarna på klimatanläggningen, fruktansvärt plastigt intryck. Panelen runt växelväljaren på automaten kändes halvbräcklig också. I övrigt väldigt trevlig inredning, men den röda randen går tokbort. Ska börja spara så man får in en 335i i budgeten istället för 328i. :) |
|
|
De modeller som finns i produktion efter semestern verkar vara: 320i, 320d Efficien tDynamics Edition, 316d, 318d, 325d, 328i, 328i xDrive, 330d, 335i, 335i xDrive, 335d, 335d xDrive. Fler kan dock tillkomma! M350d xDrive skulle jag tro dyker upp i tidigast i slutet av året - inte billig i så fal,l men verkligen spännande! |
|
| Jag var hos Theanders i Lund i lördags för att beskåda F30. Vilken besvikelse. Det fanns ingen bil inne i hallen. Ingen personal att fråga. Jag fick se genom fönstret att det stod en F30 helt anonymt ute på parkeringen bland andra bilar. Så vi gick ut och tittade på bilen utanpå och sedan åkte vi hem. | |
|
Jörgen L: Vad illa, för det var väl ändå nu i helgen som det var premiärvisning hos alla BMW-handlare. Själv tänkte jag ta mig till min handlare lite senare när det lugnats sig lite för en ordentlig provkörning! |
|
|
Var förbi nyss,Tycker att det är en riktigt lyckad kaross..Fick se en 335 sportline Gillar inte fronten riktigt. enligt säljaren kommer en riktig M pkt snart.. Den känns rymligare och klass på nått sätt, gillar skarpt kombi instrumentet även sport auto växel spaken mycket snyggt.. Var lite orolig för att Navi skärmen skulle skymma lite för sikten men den är riktigt väl placerad snygg dessutom |
|
| Den billigaste jag kan få till blir ca 412.000 minus rabatt. Då ingår automat och xenon. Plötsligt börjar Jaguar XF kännas prisvärd :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.