|
Sida 22 av 53
|
|
|---|---|
|
Joofa>> Intressant! Släpper de M-paketet direkt till touringen? Jag har räknat med att de först släpper touring utan M-paket och sedan M-paketet efter några månader på samma sätt som de gjort med sedanen. Men då börjar det ju bli dags att fundera på spec på allvar. :) ricopet>> Gäller inte det där amerikanska marknaden? De har haft förändrad fartspärr på vissa modeller innan, men jag har inte sett det på svenska marknaden. |
|
|
Wiberg - Jag vet, M-paketet har väl tidigare släpat efter tidsmässigt. Men om jag förstod det rätt skulle M-pak alltså vara möjligt att beställa tillsammans med touringen när denna väl kommer. Tydligen skulle en produktion av touringen komma igång under tidig sommar (juni?) med första leveranserna under sensommaren (aug?) Det betyder att de första touringleveranserna kommer vara årsmodell -12 och inte -13. Detta var vad säljaren trodde för ett par veckor sedan. Så man får väl ta det med en nypa salt. |
|
|
Hur mycket är 155 mph i km/h? |
|
|
Vill minnas att M-sport kom direkt till 5-seriens F11, så det är nog fullt möjligt att det blir likadant till F31. /Anders |
|
|
Vilka motoralternativ funderar ni på? Tidigare har ju 335i varit riktigt populär, framförallt i relation till att den ändå är så högt prissatt. Frågan är nu om dieselalternativen kommer ta överhanden även på F30/31. Självklart kommer ju 320d bli storsäljare, men tänker mera på de större motoralternativen. Kanske blir mer och mer 335d? /Anders |
|
|
Ok, intressant. Troligen blir det inte bilköp förrän årsmodell -13 ändå, men det var ändå bra att veta att man inte behöver vänta på M-paketet till touringen iaf. Jag är mest inställd på 328i touring med M-paket. 335i innebär lite för stort prispåslag för att det ska kännas riktigt aktuellt. Har inte kört 28i-motorn så jag vet inte vad jag har att vänta riktigt. Efter att ha tittat på filmer på bimmerpost.com där de testar både 328i och 335i parallellt så blir man helt klart mer sugen på 335i. :) Eventuellt blir det en sådan med mindre utrustning, men eftersom prisskillnaden är rätt massiv är det risk att jag måste plocka bort för mycket utrustning för att kunna lösa bilen, och då kör jag hellre på en 328i med den utrustning jag vill ha. Alternativt att man väntar in de första bilarna med några mil på mätaren och får både 335-motorn och också mer utrustning, men det känns inte lika kul. Och jag är sugen på att köpa nytt. Clubsport >> 155 mph är 250 km/h. |
|
| Jag pratade också motorer med samma säljare som ovan. Han menade att under de dagar säljkåren hade varit nere i Tyskland för att provköra F30 i början av året blev de flesta framförallt väldigt imponerade av just 328an. | |
|
M-paketet kommer i juli. Min säljare tror inte alls på att fartspärren höjs på sportline och jag tycker också att det låter mycket tvivelaktigt. |
|
|
Läste igenom inläggen en gång till och ser då att fartspärren inte är höjd på sportline utan sägs ligga lägre på dom andra lines. Den där edit-funktionen vore ju trevlig.. |
|
|
Det blir nog 328i för mig med. Känns inte motiverat att betala mer pengar för samma effektuttag som jag har idag, hade 335i begåvats med 320 hk så hade det blivit den istället. Alla säljare jag har pratat med har varit lyriska över just 328 så den borde kunna funka för mig med. |
|
|
clubsport: Detta kommer ifrån vad BMW sade på Detroit mässan så osäker på om det gäller Svenska marknaden. Dock gäller det med säkerhet på den amerikanska. Mycket möjligt att det är så att man begränsat topfarten på luxury- och modern-lines. /R |
|
|
Jag har också bara läst positiva intryck om 328i gällande motorn och den låter inte helt fel i filmerna när de kör på höga varv heller. 245hk räcker mer än väl till mig dessutom, så hjärnan säger att 328i är det bästa valet. Automaten i kombo med 328i (vilket jag vill ha) får också bra kritik i alla tester jag läst. Men så såg jag filmen på 335i precis efter och tyckte att allt verkade så mycket roligare. :) Kommer inte kunna bestämma mig innan provkörning av de båda hur som helst, så det är bara att vänta och se. |
|
Karl-Hilding |
"Men så såg jag filmen på 335i precis efter och tyckte att allt verkade så mycket roligare. :) Kommer inte kunna bestämma mig innan provkörning av de båda hur som helst, så det är bara att vänta och se." Har du länken till filmen? |
|
Japp. Här är bimmerposts post där de själva provkör både 328i och 335i på väg och åker med på bana: Länk Här är en av de första ägarna till en F30 som redan fått bilen: Länk |
|
Karl-Hilding |
Tack! |
|
Kul att 335i bluddrar så trevligt vid uppsläpp från mellangas. Det är ju samma ljud som Porsche säljer sportavgassystem till 991an på. Kan inte förnimma att E90 335i lät så original eller? Körde bara en cab för åratal sedan. |
|
| Jag tror att 328i är/blir en förbaskat bra motor! Iofs kan jag tycka (av filmerna att dömma) att den låter aningen mer 'ansträngt' och japsigt än vad man är van vid från 6orna, men å andra sidan tror jag att man förlåter det vid mackpumpen. | |
|
Senaste automotorsport damp ned i brevlådan idag. I tidningen provar de en 328i luxury line med automat och extra allt (238 tkr i extrautrustning, bilens pris 568 tkr). Det tråkiga är att de är mycket besvikna över att motorn är fyrcylindrig. Redatören skräder inte orden och hävdar att BMW tagit bort sitt viktigaste köpskäl. De nämner att motorn har fint vridmoment, god respons och gott om kraft men de klagar över motorgången, vibrationer, ljudbild på tomgång och bränsleförbrukning. De har mätt upp likvärdig förbrukning med utgående 325i som på pappret ska dra ca 1 l mer per 100 km (test 8,8 mot 9,1). Sen får även aktiva styrningen kritik. Men självklart gillar de bilen och nämner chassi, utrymmen, kvalitetskänsla, komfort och växellåda som positiva inslag. Jag ska provköra 328i och bilda mig en egen uppfattning. Jag tror personligen att det är en kanonmotor som passar bilen väl. |
|
|
F30 mot E90 Länk |
|
|
Svanska automotorsport hittar ju alltid på något för att Audi ska vinna (gärna med en poäng) i sina tester eller framstå som ett bättre val, så jag skulle nog ta det med en nypa salt. Dock är det väl så att man inte kan få allt. Jag minns den raka sexan i min gamla 325Ci -04 som den bästa motor jag fortfarande ägt. Väldigt rund och len gång, inga vibrationer alls, bra ljud, etc. Men då drog den mer än 0,9 också, trots bara 192 hk. Downsizing är ju det som kommer att gälla framöver för allt utom rena entusiastmodeller, vare sig man vill det eller inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.