|
Sida 16 av 53
|
|
|---|---|
|
Man ska nog inte fokusera för mycket på sifferkombinationerna, dessa har endast marknadsföringstekniska, samt ibland märkeshistoriska, bevekelsegrunder. Att man avstår från att använda utvecklingstekniskt extremt dyra motorer i så många modeller som möjligt är inte rimligt. Endast tekniska skäl eller för liten efterfrågan avhåller BMW från att införa en viss motor i så många modeller som möjligt. 3-serien är historiskt känd för att få BMWs största motorurval. |
|
| Precis. Alternativt kallar man den 340d, trots samma motor; eventuellt mjukvaru-nedtrimmad till runt 345 kusar...om jag får spekulera fritt :) | |
|
Hur som helst är den verkligen lyckad. Fick hem material från BMW Solna i går. Skall bli kul att se ytterligare motoralternativ än de som redan presenterats. |
|
|
Det verkar nu som om den stora bensinsexan (320hk) hamnar även i F20 (nya1-serien) tillsammans med xDrive i form av en M135i vilket togs upp i samband med informationen avseende 550d Xdrive i Holland. Ytterligare ett exempel på hur man ger ett mycket brett motorurval i sina nya modeller. Den överladdade sexan kommer i så fall att finnas från 1-serien till 7-serien. Detta kan tolkas som ett bevis på BMWs ansträngningar att erbjuda ett mycket omfattande utbud samt betydelsen av flera överladdade bensinsexor att välja på . |
|
|
Mycket läcker bil live, sköna stolar, snygg design, bättre ben utrymme bak och ett stort steg framåt jmf E90. /Anders |
|
| Låter lovande. Just benutrymmet i baksätet har varit 3-seriens akilleshäl. Under det senaste året kunde jag inte ha mina 5-åringar sittandes bakom mig och min fru i E91 under längre sträckor utan att det började gnällas och sparkas :-/ | |
| Jag ser fram emot att få provsitta och köra nya trean. Blir spännande att se hur touringen kommer att se ut. | |
|
Åter beröm för BMWs sexor! "Engine of the Year Award" placerar såväl besin- som dieselsexor i topp, långt före konkurrenterna! Det är just dessa som kommer i förbättrade versioner. Oron för att sexorna skulle försvinna verkar starkt överdriven. Det blir spännande att se om 381hk dieseln från bla 5-serien kommer att heta 340d eller 350d i F30. Snabb och snål utan motsvarighet lär den dock bli. Någon som kan tänka sig en sådan? |
|
| Läste en test av 328 motorn N20 och tydligen så är den helt död över 5000 varv. Det låter inget vidare... | |
|
BMW är klart grymma: Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
"Snabb och snål utan motsvarighet lär den dock bli. Någon som kan tänka sig en sådan?" Nej tack - jag tar hellre en bensinare, även om den skulle ha halva den effekten/vridet :) Diesel är för pragmatiker, inte bilentusiaster. |
|
|
Har själv aldrig ägt någon diesel och är också väldigt svag för bensinsexor från BMW. Jag förstår dock att många lockas av kombinationen prestanda - förbrukning. Den lär få ett väsentligt mycket bättre bottenvrid (över 700Nm) än kommande M3 och därför, speciellt med troligen obligatoriska xDrive, oerhörda resurser när det gäller att komma iväg i alla väglag. Extremt låg förbrukning gör det hela ännu mer intressant, men motargumentet blir givetvis att "har man råd med denna bil blir bränslekostnaden nästan försumbar"! Detta resonemang håller dock inte då det ju är miljön och inte den egna plånboken bör skyddas. I och för sig ska man i så fall avhålla sig från bil helt och hållet, men om nu vissa har råd med snabba bilar gör det ju inget om de belastar miljön så lite som möjlig, även om Diesel inte är helt okontroversiell ur denna synpunkt heller. |
|
| Clubsport: var läste du det testet? | |
| DLC | |
| DLC, bmwblog.com kan inte länka då jag skriver från mobilen. Dom testar motorn dels i F10 samt i Z4. | |
| Precis detta jag är oroad för. Konstanteffekt över ett brett band är effektivt och bättre än dalande effekt från säg 5000 rpm men.. En motor som ger ökande effekt ända till växlingspunkten är roligare. Med konstanteffekt så får man lite känslan av att "det bara varvar" och inte händer något mer, vilket givetvis inte är sant men känslan är nog så viktig. De rekommenderar visst inverterad körstil gentemot N52/N53 dvs håll er under 5000 rpm.. | |
|
finns provkörning i dagens Dagens Industri på F30, tror inte länken funkar direkt till artikeln men till www.di.se iaf Länk /Anders |
|
| Länk Fina bilder,Undrar hur m3an kommer att se ut | |
|
Ja, då står man troligtvis utan bil igen. En F30 335i skulle fungera. Vill dock helst ha en 340xd touring men den lär säkert dröja. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Länk kul jämförelse | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.