AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
207.242

Första bilderna på F30

Sida 13 av 53
332: Tror du på allvar att det kommer en modell kallad 332!! Det faller ju på sin egen orimlighet. Har du nån källa på det? Tvivlar på att det kommer nån motor som är starkare än active hybrid som får 340 hk.
Bortsett från M3/4 såklart. Säljarna drar till tyskland för att kolla in F30 först den 28 jan.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Typiskt att man inte har en halv miljon över på kontot i år heller..
Tycker den är för jävla snygg. Men har inte lust att betala på ett lån, när bara värdeminskningen hamnar på nära 10000kr i månaden..
Nej, det får nog bli en 330 -09 till våren i stället.
Och en F30 om 3 år.
Inte lätt att vara fattig..
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Om det kommer en svagare sexcylindrig motor än 335i så är det ingen kvalificerad gissning att en sådan kommer heta 330i. Skulle det komma en starkare variant så vore det trevligt men det betyder förstås att BMW måste ta mer betalt för den och då bir den sannolikt för dyr, i alla fall för mig.

Jag har fått mig en tankeställare på senare tid efter att jag fått ta del av ett par fall gällande värdeminskning för BMW med stor bensinmotor. Jag har tre nybilsköp av andra fabrikat bakom mig och historiken för dom har varit att man i alla fall har fått tillbaka minst hälften efter fyra år, men det verkar inte gälla BMW med stora bensinmotorer? Jag har frågat förr och gör det igen, vad tror panelen om värdefall på en F30(/1) 35i på fyra års horisont?
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Många kommentarer här om att BMW säljer ut sig när man släpper sexor till förmån för fyror. Visst kan jag väl hålla med om att en sexa har betydligt finare gångkultur och är lättare (historiskt) att förknippa med BMW.

Problemet är att världen förändras. Det är inte längre ok med hög bränsleförbrukning och höga koldioxidutsläpp som en följd av klimatdiskussionen. Så antingen håller BMW fast vid det som varit (sexor) och försöker putsa förbrukning / utsläpp på marginalen för att blidka opinionen, eller ser man till att slå sig in bland klassledarna av miljövänliga fordon. Där t.ex. Lexus med sina hybrider redan är. Och det senare innebär eftergifter och kompromisser (fyror).

För min del känns det ganska självklart vilken väg som är den rätta. Även om jag kan tycka att sexorna är fantastiskt trevliga. Det ironiska i alltsammans är möjligtvis att Saab till slut fick rätt - att den mest effektiva förbränningsmotorn är en fyra med turbo..
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Den nya 3an blir säkert trevlig, men en BMW utan den raka 6an är otänkbar för min del.
Just nu känns allt vad 6or heter avlägset när man kör en sug v8a i form av RS5. maken till skönsång får man leta efter och när lådan växlar ner och ger mellangas, låter som det åskar där ute.
Det som kan vara värt att notera är att med lätt gasfot går det att köra snålare än med S4an. Kunde vid konstant fart i 120 notera 0.87 i förbrukning. Nä, nu måste jag ut och köra en sväng till:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Den första frågan att besvara är om om BMW för hela sitt stora modellsortiment (förutom M-bilarna) skulle nöja sig med en enda bensinsexa, dvs motorn i nuvarande 335i. Inget tyder på att så blir fallet även om långt ifrån ska ta något helt för givet.

330i ligger numeriskt för nära 328i. Det sistnämnda namnet knyter givetivs an till den extremt framgångsrika 328 vilken var en av de bilar som betytt mest för BMW. När det gäller 332 innebar denna modell en stor framgång i BMWs konstruktionstänkande, så letar man efter en beteckning mellan 328 och 335 så faller sig det sig naturligt. Beteckningen 340i markerar avståndet till nuvarande 335i. Man har ju tänkt på liknande sätt när det gäller dieselsexorna.

Hur många bensinsexor vi får beror även på hur mycket de mindre, tex kommande 3-cylindriga motorer, säljer. Snittförbrukningen för hela modellsortimentet ska ju ner så det gäller att de bränslesnåla bilarna verkligen säljer.

När det gäller värdeminskning så brukar jag hävda att det lönar sig att kosta på sig lite mer utrustning och behålla bilen väsentligt längre, 4 år är inget bra bytesintervall.
Ska bli intressant när man får prova 328 mot 335:an, jag tillhör dom som tycker att det är omöjligt att byta ner sig till en fyra men jag är samtidigt sur över att dom inte ökar effekten i 335. Motorn finns ju till 6-serien.
Dom vill väl kunna sälja sitt +20 performancetrim för löjligt dyra pengar ist.
Prestandamässigt byter jag ju ner mig vilken motor jag än väljer av dom två.

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
3 års bytesintervall tycker jag funkar bra.
Om man alltid köper en 3 år gammal bil vill säga.
Tar man en mellanmodell, typ 325 ell 330, så får man ge ca 250000kr.
3 år senare så får man kanske 150000kr. Runda slängar 3000kr/månad i värdeminskning. Och man kör alltid med en fräsch bil.
Du kanske ska gå direkt på M3an på ca 440hk för att inte hamna på efterkälken.
Annars tycker jag 335an går väldigt bra.

Jag kanske skulle inflika när det gäller sifferbeteckningar att även 335 samt 340 har använts av BMW, det finns ett antal 340 i vårt land vad jag vet. 335 som 4-dörrars Cabrio med 3,5liters sexa är ju lite kul.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Rent numeriskt så är det redan bevisat att det funkar att ligga nära för olika motoralternativ. Ta tex F10/11 där både 528 och 530i finns till modellår 2012.

Om det blir ett köp om ett drygt år så lutar jag åt att verkligen köpa den bil jag vill ha, även fast det blir svettigt och sedan får man behålla bilen länge, säg i tex 6 år. Att hitta en bra beggad bil är kanske ett alternativ (dock inte en F31 då den är ny om ett år och jag har ingen lust att vänta 3-4 år från idag), men min erfarenhet är att det är svårt att hitta tex en 335i touring med någorlunda rätt spec till rätt kurs. Min förra bil ägde jag knappt 5 år sen den var ny och jag fick riktigt bra betalt för den i andra hand.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Länk = *Dreglar* detta kunde funka alltså

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
332;

"Jag kanske skulle inflika när det gäller sifferbeteckningar att även 335 samt 340 har använts av BMW, det finns ett antal 340 i vårt land vad jag vet. 335 som 4-dörrars Cabrio med 3,5liters sexa är ju lite kul."

...har du bilder på den fyrdörrares-caben? Låter bisarrt :)
Om du googlar på "BMW 335 Authenrieht" så finns många bilder, annars har BMWs arkiv en hel del bilder på den i flera versioner.
Njuren
När kommer kombin tro?
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Njuren:
Borde inte kombin komma som årsmodell 2013, dvs september 2012 om BMWs "normala" schema skall följas.

Alltså visas väl bilen strax före sommaren (ungefär samma tid som f20:n visades förra året...).

Ska i vilket fall som helst bli intressant att se touringen=)
Dom första testerna har dykt upp:

Länk

Länk

Länk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Autoexpress
Länk
Autocar
Länk

De verkar rätt nöjda:-)
läste lite snabbt i testerna och de verkar nöjde med bilen.. tycker att den ljusa inredningen är riktigt snygg
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Motorn i 328i verkar tas emot bra. Både gångkultur, varvillighet och akustik får mer än godkänt. Blir spännande att prova i vår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.